آیا زور فناوری‌های نوین به سیستم تخلفات بانکی ‌خواهد رسید؟

امروزه تخلف در سیستم بانکی به شدت افزایش یافته است؛ بنابراین برای مقابله با این معضل باید به سمتی حرکت کرد تا در زمان کوتاه تخلفات و تقلب را با مدل سازی و تفکر داده‌محوری شناسایی کنیم، در این صورت است که حجم رفتارهای مشکوک و خلاف به شدت کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، امروزه فناوری نوین و تکنولوژی مدام در حال توسعه و پیشرفت است چرا که فناوری‌های جدید در عرصه اقتصادی، بانکداری و ارتباطات به شدت رسوخ پیدا کرده است. استفاده از فناوری در خدمات بانکداری یکی از موضوعاتی است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

تقلب در کارت‌های بانکی به کلاهبرداری یا تقلب به وسیله کارت بانکی یا هر گونه ساز و کار پرداخت مشابه گفته می‌شود که از منبع متقلبانه در تراکنش انجام می‌شود. تقلب کارت‌های پرداخت، وام‌های تقلبی، اسناد دستکاری‌شده و تقلبی، سپرده‌های مشکوک، تقلب برات دیداری، چک‌های دستکاری‌شده و تقلبی، چک‌های مفقود شده، تقلب در صورتحساب‌های بانکی، چک بازی، چک‌های بی‌محل، کارت‌های پرداخت مفقود شده، دزدی اطلاعات کارت‌های بانکی، جعل هویت، درخواست وام‌های تقلبی، بازرسان بانکی جعلی، تقلب‌های اینترنتی و فیشینگ پولشویی از جمله تقلب‌هایی است که تاکنون شناسایی شده است.

یکی از مهم‌ترین موانع استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی، نبود امنیت و برخی سوءاستفاده‌ها در مسیر انجام مبادلات مالی است. به همین دلیل، شناسایی رفتار‌های مشکوک از مسائل مهم در موسسات مالی و بانک‌هاست.

مرتضی ترک‌تبریزی مدیر فناوری بانک ملت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، در خصوص بحث تقلب در سیستم بانکی و راه‌های تشخیص آن گفت: به لحاظ پیشرفت در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و به تبع آن حجم تراکنش، کیفیت و کمیت سرویس ها در بانک‌ها و تلاش برای تخلف زیاد شده است.

وی تصریح کرد: تعداد مراجعات و ارائه سرویس های روزانه به مشتری از سویی و تعداد تخلفات و رفتارهای مشروع نیز در این میان دوچندان شده است، به طور یقین اگر این تخلفات را شناسایی و جلویشان را نگیریم، ممکن است به مرور تعداد آنها زیاد شود.

ترک‌تبریزی افزود: ما بعضی از رفتارهای مشکوک را شناسایی کرده و اجازه نمی دهیم یک ریالی جابه‌جا شود. در همین راستا ابزارهایی در سامانه تعبیه شده است تا بعضی از مسائل در حوزه رفتارهای غیرحضوری و یا در شعبه را چک می کنیم؛ بنابراین دیدن رفتارهای مشکوک به تنهایی خلاف نیست و ممکن است در آینده مشکل ایجاد کند.

مدیر فناوری بانک ملت، گفت: موضوعی که اکنون در بانک ها به آن توجه نمی شود این است که دقیقا در چه مکان هایی تقلب بیشتر صورت می گیرد و کجاها اهمیت بیشتری دارد. کجاها ما دارایی داریم و کجاها این دارایی های ما از نظر ارزشی، ارزش بیشتری دارد. قرار نیست در همه جا ما انرژی مصرف و پول هزینه کنیم تا تقلب را ارزیابی و کشف کنیم و جلوی آن را بگیریم. باید معمولا جاهایی که برای ما نگرانی بیشتری دارد را دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که بانک ها به تکنولوژی تشخیص تقلب مجهز نشوند مردم را بی‌اعتماد می‌کنند، اظهار کرد: و هم اینکه نمی توانیم خدمات را به آن کیفیتی که لازم است به مشتریان ارائه کنیم و ریسک خدمات به شدت بالا می رود.در این موضوع هم باید بتوانیم از محصولات داخلی استفاده کنیم؛ چرا که محصولات خارجی دردسرهای زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

مدیر فناوری بانک ملت در داخل کشور خوشبختانه در بانک ها و شرکت های داخلی هم محصولات خوبی تولید شده است که در حوزه های مختلف می توانند اعم از بازرسی شعب و حوزه IPG و حوزه پرداخت کارتی رول های لازم را داشته باشد و بحث های مربوط به تقلب و پیشگیری از آن را پیگیری کند. به طور مثال، در بانک ملت و در بحث تشخیص تقلب یک سری تشخیص تقلب در حوزه شعبه؛ یعنی وقتی بازرس به شعبه مراجعه می کند می تواند مانند دوران سنتی به همه شعب مراجعه و همه بخش ها را مورد بازرسی قرار دهد.

ترک‌تبریزی ادامه داد: در حوزه سایت‌های شرط بندی باید ببینیم که وضعیت تراکنش‌های سایتی که چند روز گذشته فقط 50 تراکنش داشت و از امروز شده 500 تراکنش علت چیست، این سیستم ها می تواند این موضوعات را به ما نشان دهد و اگر حواسمان نباشد این سایت ها می توانند در طول یک مدت زمان بسیار کوتاه بانک و کشور را دچار مشکلات فراوانی کند.

ترک تبریزی، تصریح کرد: اگر دیتای کامل و جامعی نداشته باشیم، با این حجم از تراکنش اصلا نمی توانیم تقلب ها را از نوعی که امروز بسیار پیچیده شده اند نیز کشف کنیم. ما امروزه در بانک‌ها با استفاده از بحث داده و بیگ دیتا این کار را انجام می دهیم در واقع با استفاده از مدل سازی رفتار مشتری را مدل کردیم و بر اساس آن می توانیم میان این دیتا بر اساس رفتاری که مکتوب شده و به سیستم داده شده تقلب ها را شناسایی کنیم.

وی افزود: روش های تقلب به شدت در حال پیچیده شدن است و جز استفاده از دیتا هیچ راهی نداریم بتوانیم جلوی آن را بگیریم و به شدت درگیر موضوع سایت‌های قمار هستیم.

ترک‌تبریزی گفت: در جاهایی که ابزار کنترلی داشته باشیم تخلفات کمتر است دائم به اینها هینت داده می‌شود. از زمانی که دوربین در بانک‌ها گذاشته شده است تعداد تخلفات کاهش یافته است. هر چه ابزار را پیشرفته و آنلاین کنیم این اطمینان در شعب بانک و ستاد بانک ایجاد می شود که جلوی تخلفات را بگیرند.

وی تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کرد تا در زمان کوتاه تخلفات و تقلب را شناسایی کنیم. با مدل سازی و تفکر داده محوری جلوی آنها را بگیریم در این صورت است که حجم رفتارهای مشکوک و خلاف به شدت کاهش پیدا می کند.

ترک‌تبریزی افزود: یکی از جاهایی که دانشگاه می توانست به صنعت بانکی کمک کند، حوزه تشخیص تقلب بود. به طور خاص روش های مبتنی بر گراف که واقعا جای خالی آن را در کشور حس می کردیم و شروع کردیم به آماده کردن یک محصول در قالب پارک علم و فناوری در دانشگاه تهران که از روش های تحلیل گرافی برای تشخیص تقلب استفاده می کند.

وی ادامه داد: در فناوری های جدید لزوما اینطور نیست. اولا بسیاری از اقدامات به صورت ناشناس انجام می‌شود و بحث قراردادهای هوشمند همگی چالش های جدیدی را در حوزه تقلب ایجاد می کنند. قطعا باید سراغ روش هایی برای مقابله با چنین تقلب هایی در آینده باشیم. همینطور روش های جدیدی که با استفاده از فناوری های دیتا ماینینگ پیدا کرده اند. به طور مثال ما از دیپ لرنینگ استفاده می کنیم برای تشخیص تقلب، از سوی دیگر، الان روش هایی برای تشخیص تقلب ایجاد شده است که متقلبان نیز برای انجام تقلب از همان‌ها استفاده می کنند و کاملا یک موضوع دو طرفه است.

مدیرفناوری بانک ملت تاکید کرد: کشف تقلب در حوزه سیستم بانکی تا اندازه زیادی مهم است و ضرورت بالایی دارد که ما بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان و شرکت هایی که در حوزه نرم افزار فعالیت می کنند محصولاتی را تولید کنیم که در حوزه تقلب وضعیت را بهتر کنند. لزوما به این معنا نیست که وقوع تقلب را به صفر برسانیم بلکه می‌توانیم به جایی برسیم که اوضاع بهتری داشته باشیم و کیفیت بهتری را در تراکنش ها داشته باشیم و مردم از کار با بانک ها احساس بهتری داشته باشند و اعتمادشان به بانک سلب نشود.

وی گفت: بنابراین استفاده از مدل‌های طراحی شده در پژوهش‌های کشورهای دیگر چندان مقدور نیست. با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک، به نظر می‌رسد که جای خالی آمار دقیق تقلب در کارت‌های بانکی معتبر کشور خالی باشد؛ چرا که در آینده‌ای نه چندان دور این کسری به یکی از معضلات سیستم بانکی کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006415

وب گردی

وب گردی