کودهای آلی نانویی تولید شد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه کودهای تولیدی این مجموعه بازدهی بالایی دارند، گفت: ادعا نداریم که محصول نانومتریک تولید کرده ایم، بلکه این تنها یک محصول کود آلی است که مزیت هایی همچون ذخیره مواد مورد نیاز خاک تا 5 سال و آزادسازی تدریجی مواد را دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کودهای آلی برای رشد سبزی ها، افزایش گل دهی، سرسبزی چمن ها و همچنین تقویت دانه های تازه کاشته شده مفید هستند. به دلیل اهمیتی که این نوع از کودها دارند، برخی از فعالان صنایع دانش بنیان چند سالی است که به تولید چنین کودهایی با مزیت های ویژه روی آورده اند.

سعید کلانتری، فارغ التحصیل رشته کشاورزی توانست کود آلی با ساختار نانوئی (Nano structure) تولید کند. این محصول برای باغات و مناطق خشک یا مکان هایی که زمین سهم کمی از بارش های آسمانی دارد، مناسب است.

کلانتری در همین خصوص گفت: کود آلی که تولید کرده ایم بازدهی بالایی دارد و به طور کامل بومی است. در حالی که این محصول از پس دو آزمایش وزارت جهاد کشاورزی هم سربلند بیرون آمده است.

این مدیر شرکت دانش بنیان در خصوص ویژگی های این کود آلی اضافه می کند: این محصول یک بافت اسفنجی دارد که بین آن حفراتی به اندازه 200 نانومتر ایجاد شده و قادر است مولکول های آب را در خود ذخیره کند.

وی با اشاره به اینکه به این کود آلی ماده پلی سیلیکات اضافه کردیم که از منطقه آذربایجان شرقی قابل استحصال است و به این ترتیب کودهایی با حفره 300 نانومتری ایجاد کرده ایم، تاکید می کند: در تولید این کودها می توانیم با کالیبر مدنظر حفره های داخل کود را در حد چند نانومتر تغییر دهیم. این کار را هم نسبت به نیازهای محیطی و آزمایش هایی که بر روی خاک انجام شده است، انجام می دهیم.

این فعال اقتصادی تصریح می کند: مشتریان مان متناسب با خاکی که دارند اعم از شوری خاک، میزان بارش و همچنین ویژگی های کودی سفارش شان را ارائه می دهند.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اینکه کودهای تولیدی این مجموعه بازدهی بالایی دارند و قیمت آنها بسیار مقرون به صرفه است، اعلام کرد: ادعا نداریم که محصول نانومتریک تولید کرده ایم، بلکه این تنها یک محصول کود آلی است که مزیت هایی همچون ذخیره مواد مورد نیاز خاک تا 5 سال و آزادسازی تدریجی مواد را دارد.

وی افزود: برای تحقیق و توسعه این محصول سه سال زحمت کشیدیم و از سال 92 در این بخش شروع به فعالیت کردیم، به غیر از یک مقطع که به دنبال R&D پروژه بودیم تا کنون از وام های دولتی (صندوق نوآوری و شکوفایی) استفاده نکردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006428

وب گردی

وب گردی