۱۳ عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در فهرست سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند

۱۳ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۸ در لیست سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه شریف، بر اساس انتخاب فدراسیون سرآمدان علمی ایران ۱۳ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۸ در فهرست سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند.

محمدرضا هرمزی نژاد مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تاریخچه فدراسیون سرآمدان علمی کشور گفت: فدراسیون سرآمدان علمی کشور با هدف دستیابی به مرجعیت علمی با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و از ابتدای سال ۹۴ آغاز به کار کرده است.

وی ادامه داد: این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و دارای بنیه علمی قوی و ارائه حمایت‌های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در منطقه سوق دهد. در این برنامه سعی شده است با حمایت محققان سرآمد و توانمند برای افزایش تعاملات بین‌المللی با محققان معتبر جهان، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان سبب تقویت مراودات علمی و ارائه توانمندی‌های معتبر علمی کشور شود، این برنامه متمرکز بر حمایت از حوزه‌های Physical science و Natural science است و حوزه فنی و مهندسی را در بر نمی‌گیرد.

وی گفت: سال ۹۷ هفتاد نفر در سطح کشور به عنوان چهره‌های سرآمد و شاخص انتخاب شدند. افراد در ۲ دسته الف و ب قرار گرفتند؛ ۵۰ نفر گروه الف و ۲۰ نفر گروه ب. در این سال هشت نفر از اعضا هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرآمد انتخاب شدند و رتبه کلی دانشگاه هم در میان دانشگاه‌های ایران پنجم بود. با این حال در چند سال اخیر پژوهش‌های دانشگاه به سمت علوم بین رشته‌ای و گسترش آن‌ها متمرکز می‌شود. همچنین دانشگاه هیئت علمی جوان بسیار خوبی هم در این سال‌ها جذب کرده است و مطمئنم این جوان‌ها می‌توانند مرز‌های سنتی را بشکنند و علوم بین رشته‌ای را تقویت کنند.

مدیر پژوهش دانشگاه شریف بیان کرد: در این راستا ریاست دانشگاه ماموریتی ویژه به معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه داده‌اند تا رشته‌های جدید و بین رشته‌ای را در دانشگاه راه اندازی کنند و اقدامات خوبی هم انجام شده است. اما در سال ۹۸ دانشگاه صنعتی شریف با یک جهش درخور به رتبه اول این لیست رسیده است. در لیست ۷۵ نفره امسال ۱۳ از اعضا هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند. هشت نفر در گروه الف و پنج نفر در گروه ب. توزیع سنی این افراد هم نشان می‌دهد هر ۲ اعضای هیئت علمی با سابقه و جوان در این موفقیت سهیم بوده اند. یعنی هر ۲ گروه هیئت علمی با سابقه و جوان در حوزه‌های Physical science و Natural science کیفیت پژوهش بالایی دارند. مدیر پژوهشی دانشگاه در ادامه گفت: در این فهرست دانشگاه صنعتی شریف فاصله زیاد و معنا داری با رتبه بعدی خود دارد که پژوهشگاه IPM است و دانشگاه‌های دیگر با فاصله زیادی از لحاظ امتیاز در مکان‌های پایین‌تر قرار دارند.

هرمزی نژاد در ادامه به نحوه حمایت از سرآمدان نیز اشاره کرد و گفت: 3 نوع مدل حمایتی برای این افراد در نظر گرفته شده است که شامل پژوهانه‌های فردی که به صورت نقدی پرداخت می‌شود، گرنت خدمات آزمایشگاهی و در نهایت هزینه استخدام یک یا دو پژوهشگر پسا دکتری است که در دانشگاه صنعتی شریف بر اساس رتبه سال جاری امکان به کارگیری ۱۵ نفر پژوهشگر پسا دکتری از طریق فدراسیون سرآمدان علمی ایران فراهم شده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه پنج سالی است برنامه‌ای با عنوان ارتقا کیفیت پژوهش دارد و سه سالی است که برنامه افزایش مقالات شاخص پژوهشی را تدوین و اجرا کرده است. این برنامه‌ها که با هدف حداکثر کردن مقالات با کیفیت بالاست؛ بدون شک تاثیرش را در ارتقای کیفیت پژوهش دانشگاه بر جای گذاشته و با استمرار این برنامه‌های حمایتی و نیز برنامه‌های جدیدی در معاونت پژوهش و فناوری در سال‌های پیش رو وضعیت بهتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر استخدام و به کار گیری افراد با کیفیت در دانشگاه تاثیر به سزایی در این موضوع دارد. برآیند آن برنامه‌ها و جذب این افراد بالا رفتن سطح کیفی پژوهش در دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006471

وب گردی

وب گردی