نامه‌ ده‌ها مقام سیاسی و نظامی سابق آمریکا به ترامپ برای بازگشت به روند دیپلماسی با ایران

ده‌ها نفر از مقامات سیاسی و نظامی سابق آمریکا طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار بازگشت به روند دیپلماسی با ایران شدند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،به نقل از یورونیوز، 76 تن از مقامات سیاسی و نظامی بازنشستۀ ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور دربارۀ سرانجام تنش‌های ایران و آمریکا هشدار دادند.

این نامه با هماهنگی «کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی» تهیه شده است و امضاکنندگان آن نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش‌ها با ایران در منطقۀ خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی، کنسرسیومی متشکل از ژنرال‌ها، دریاداران، سفرا و مقامات دولتی بازنشسته آمریکا است و اعضای آن متعهد به تقویت امنیت ملی آمریکا از مسیرهایی همچون برگزاری جلسات گفتگو و تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیران و سیاستگذاران، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی هستند.

در این نامه آمده است: «خصومت متقابل ایران و آمریکا، اعزام شتابندۀ هواپیماهای جنگنده و‌ بمب‌افکن‌های B-52 به منطقه و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی ایران برای حمله به تأسیسات نظامی و دیپلماتیک آمریکا، بسیار نگران‌کننده است و باعث یک رویارویی بالقوه مرگبار می‌شود».

امضاکنندگان در ادامه هشدار می‌دهند که جنگ با ایران، چه یک انتخاب باشد و چه حاصل یک محاسبۀ غلط، پیامدهایی غم‌انگیز در منطقۀ خاورمیانه که هم‌اکنون بی‌ثبات است به‌همراه دارد و آمریکا را وارد درگیری مسلحانۀ دیگری آن‌هم با هزینه‌های سنگین نظامی، انسانی و ژئوپولیتیک می‌کند.

آنها می‌نویسند: «ما به‌عنوان متخصصان امنیت ملی با سابقۀ فعالیت طولانی در نیروهای مسلح آمریکا و در بخش دیپلماتیک، شاهدانی دست‌اول در این باره هستیم که چگونه اختلافات ممکن است به‌سرعت از کنترل خارج شوند».

آنها تأکید می‌کنند که نبود ارتباط مستقیم میان آمریکا و رهبران سیاسی و نظامی ایران آن‌هم در دوران لفاظی‌های شدید، تنها باعث افزایش احتمال اشتباه در جمع‌بندی‌ها و در نتیجه وقوع یک درگیری نظامی ناخواسته می‌شود.

امضاکنندگان ضمن ابراز خشنودی از سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تمایلش به جنگ با ایران و علاقمندی به استفاده از راههای دیگری از جمله راههای دیپلماتیک می‌نویسند: «به‌خلاف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که تأثیر مثبتی در کاهش حمایتهای مالی این کشور از حزب‌الله لبنان داشته، تهدیدات نظامی علیه ایران با هدف تغییر رفتار رژیم خیلی مؤثر نبوده و احتمالاً باعث تأیید باورهای عناصر سرسخت در تهران شده است که سازش با آمریکا را غیرممکن می‌دانند».

در ادامۀ نامه خطاب به دونالد ترامپ آمده است: «شما به‌عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوا، قدرت قابل‌توجهی دارید تا بلافاصله تنش‌های منطقه‌ای را که به سطح خطرناکی رسیده است، کاهش دهید. تدابیر برای کاهش سطح بحران باید [با همکاری] رهبری ایران در عالی‌ترین سطوح دولت اتخاذ شود».

امضاکنندگان این نامۀ سرگشاده در پایان بار دیگر یادآوری می‌کنند که «برای حفاظت از منافع ملی آمریکا در خاورمیانه و امنیت دوستان و متحدانمان، باید یک زمامدار متفکر و یک دیپلماسی تهاجمی داشت و نه یک درگیری مسلحانه غیرضروری».

اعضای کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی پیش از نیز در ماه مارس با اشاره به پایداری ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی و گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار بازگشت آمریکا به این توافق شده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006475

وب گردی

وب گردی