نجات برجام کار ساده‌ای نیست

وزیر خارجه آلمان حفظ توافق هسته‌ای را با توجه به خروج آمریکا از آن کار ساده‌ای ندانسته و در عین حال از تلاش‌های اروپا برای عمل به تعهدات اقتصادی خود در قبال ایران در قالب این توافق خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه ای با سایت "تی آنلاین" به تشدید مناقشات هسته‌ای بین ایران و آمریکا پرداخته و اظهار داشت: هم آمریکا و هم ایران اطمینان داده‌اند که خواهان هیچ گونه جنگی نیستند. هر دو طرف می دانند وقوع این سناریو به چه مفهوم است و می تواند به وقوع آتش سوزی در تمام منطقه تبدیل شود. بزرگترین خطر در حال حاضر این است که تنش ها تا این اندازه بزرگ است.

هایکو ماس تصریح کرد که شرایط به این دلیل بسیار خطرناک است که همچنین وقایع غیر قابل پیش بینی می تواند به مارپیچی از هرج و مرج تبدیل شود.

وی درباره وقوع درگیری نظامی در چنین شرایطی هشدار داده و گفت: از این رو ما تلاش می کنیم که به صورت بسیار فشرده با همه طرف ها صحبت کنیم و پیش شرط هایی را خلق کنیم که در صورت وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی به سرعت کانال های ارتباطی را برقرار کنیم. این را ما از همه طرف ها انتظار داریم.

ماس درباره نفوذ سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر چنین اختلافاتی نیز گفت: هر چقدر ما بیشتر مشترکا به عنوان اروپایی عمل کنیم به همان اندازه نیروی پیشبرد امور در ما بیشتر است و ما در توافق هسته‌ای به عنوان اتحادیه اروپا بسیار متحد هستیم. به همین دلیل ما می توانیم به صورت مشترک انتظارات آشکار خود را برای ایران به اشتراک بگذاریم مبنی بر اینکه از آنجایی که ما به ایران بی اعتمادیم ما اروپاییان در این راستا کار می کنیم تا برجام را حفظ کنیم.

ماس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز می توان برجام را نجات داد گفت: ما باید خیلی واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم. یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام طبیعتا این ساده نیست که برجام را نجات دهیم. مزایای اقتصادی که در قالب برجام به ایران وعده داده شده است بعد از خروج آمریکا از این توافق تنها به دشواری قابل تحقق است. با این حال ما همچنان برای آن مبارزه می کنیم. دنیا با این توافق امن تر است تا بدون آن. ما اروپاییان تعهدات خود در قبال برجام را برآورده می کنیم و دقیقا این انتظار را از ایران داریم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد که خیلی درباره عدم توافق و انسجام در اتحادیه اروپا صحبت شده است اما توافق اتمی نشان داده است که اتحادیه اروپا بسیار متحد است و البته تحت شرایط بسیار دشوار این گونه است. حتی اگر برجام شکست بخورد ما می توانیم بر آن اتحاد و انسجام اروپایی را بسازیم.

هایکو ماس در بخش دیگری از این گفتگو به انتخابات اروپایی که این روزها در کشورهای مختلف اروپایی برگزار می شود اشاره کرده و گفت: اروپا پاسخی به همه چالش های بزرگ دوران ما است که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند آن را حل کند. ما تنها مشترکا می توانیم اقدام کنیم.

وی افزود: ما نباید اتحادیه اروپا را به ناسیونالیست ها و ایجاد کنندگان ترس واگذار کنیم. به همین دلیل من امیدوارم که بسیاری از انسان ها در این انتخابات شرکت کنند. در اینجا مسئله‌ای کمتر از آینده اتحادیه اروپا مطرح نیست.

ماس در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که بزرگترین نگرانی من این است که احزاب ملی گرا و راست پوپولیستی در پارلمان اروپا به اندازه ای قدرتمند شوند که بتوانند شایستگی عمل پارلمان را از داخل به خطر بیاندازند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مناسبات بین آلمان و اروپا با آمریکا پرداخته و گفت: ما مانند سابق با وزارت امور خارجه آمریکا همکاری خوبی داریم. مایک پامپئو هفته آینده به برلین خواهد آمد. آمریکایی ها همچنین گاهی اوقات تصمیماتی گرفته اند که ما آن را درست نمی دانیم. قبلا البته ما به صورت فشرده تر در این باره صحبت می کردیم.

ماس با اشاره به گذشته رابطه دو کشور گفت که قبلا مناسبات فشرده‌تری میان برلین و واشنگتن برقرار بود ولی امروز برخی از تصمیم‌گیری‌ها و رویکردهای جدید آمریکا را ما از طریق توییتر ترامپ متوجه می‌شویم. و تا حدودی هم قضیه این گونه است که نه تنها شرکای بین‌المللی آمریکا، بلکه گاه اعضای خود دولت آمریکا هم از تصمیمات آن غافلگیر و حیرت‌زده می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006476

وب گردی

وب گردی