دانشگاه آزاد اسلامی قم و خراسان رضوی قطب علوم انسانی می شوند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری جلسات مستمر به منظور تعالی و تحول علوم انسانی در واحدهای دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارش مفصلی در خصوص اهداف و اولویت‌های این معاونت و فعالیت‌های صورت گرفته برای ارتقای علوم انسانی و هنر در واحدهای دانشگاه پرداخت.

خسروپناه با بیان اینکه به منظور ایجاد ساختاری منسجم و هم اندیشی و گفت‌وگو درباره تعالی علوم انسانی و هنر سفرهای متعددی به استان‌ها صورت گرفته است، گفت: در این راستا به برخی استان‌ها نظیر سیستان‌ و‌ بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی، شیراز، کرمانشاه، مرکزی، زنجان، همدان، ایلام، خرم آباد، قم، چهارمحال و بختیاری و خوزستان، سفر کردم تا اهدافی نظیر تبیین علوم انسانی و شنیدن نظرات استادان دانشگاه‌ها محقق شود.

وی با بیان اینکه در بازدید از واحدها نشست هم‌اندیشی با استادان علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، برگزار می شود، گفت: بحث تعالی و تحول علوم انسانی بسیار پیچیده و گسترده است، از این رو ما در مرکز تعالی که در مجموعه معاونت داریم ۳۰ کارگروه تخصصی متشکل از اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دولتی به جهت ایجاد هم افزایی و تعامل بیشتر با دانشگاه‌های دولتی تشکیل داده‌ایم.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال تعالی علوم انسانی است

خسرو پناه تاکید کرد: ما به‌جای واژه تحول در علوم انسانی به‌ دنبال تعالی در علوم انسانی هستیم. شأن و ظرفیت علوم انسانی بیش از موقعیت کنونی آن است و بر این باوریم که باید رشته‌های علوم انسانی خصوصاً رشته‌های بین‌رشته‌ای، تقویت شده و به تعالی برسند در این صورت در تعالی، تحول هم به‌وجود می‌آید.

تشکیل هیأت اندیشه‌ورز برای تعالی علوم انسانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

وی با تاکید بر اینکه تشکیل هیئت اندیشه ورز در رشته‌های علوم انسانی برای تعالی این حوزه ضروری است، گفت: این مورد باید در دستور کار واحدهای دانشگاهی قرار گیرد و ما در صدد تشکیل هیأت اندیشه‌ورز در تمامی استان ها هستیم. همچنین به منظور تعالی و رشد علوم انسانی و هنر، کرسی‌های علمی و مدارس مهارتی در دانشگاه راه‌اندازی می شود.

وی افزود: یکی از راهکارهای تقویت نظریه‌پردازی این است که ساختار دانشگاه باید به آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد تغییر یافته و رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های بین رشته‌ای تاسیس شود.

شبکه تعالی علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می شود

معاون علوم انسانی وهنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای ایجاد شبکه تعالی علوم انسانی و هنر در این دانشگاه از برنامه های اصلی این معاونت است و در آینده ای نزدیک اجرایی خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی 10 هزار عضو هیات علمی گروه علوم انسانی و هنر دارد که برای اتصال آنها باید سامانه‌ای ایجاد شود تا رشته های تخصصی به صورت حلقه ای به هم وصل شوند و اساتید بتوانند پیشنهادات خود را از طریق این سامانه به معاونت علوم انسانی و هنر ارجاع دهند و ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی این گروه ها بر اساس فعالیت‌های آنان بر مبنای این ابلاغیه ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ایجاد این معاونت یک تغییر ساختار مهم و بدیعی در حوزه علوم دانشگاهی بود که روی داد، معاونت‌های دانشگاه به دو دسته‌ تخصصی علمی و پشتیبانی تقسیم می شوند که معاونت علوم انسانی و هنر جزو دسته تخصصی علمی در کنار سایر معاونت های علوم و مهندسی و فنی و علوم پزشکی قرار می‌گیرد که نشان از اهمیت علوم انسانی در دوره کنونی دانشگاه آزاد اسلامی است.

لزوم کارآمدی حوزه علوم انسانی در دانشگاه

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دغدغه در معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، احیای علوم انسانی در دانشگاه‌هاست به‌طوری‌که این حوزه به‌روز و کارآمد شود؛ همچنین تحقیقات و پژوهش‌ها در مسیر نیازهای جامعه قدم بردارد. معاونت علوم انسانی از ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد تا نتایج اثربخش‌تری به‌وقوع بپیوندد.

تدوین سند راهبردی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه بر اساس منظومه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری

خسروپناه با بیان اینکه معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه یک سند راهبردی کارآمد دارد، گفت: این سند بر اساس اسناد بالادستی، منظومه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، 20 تجربه شخصی خود در حوزه علوم دینی که 10 تجربه آن مربوط به تحقیق درباره فلسفه علوم انسانی است و بر این اساس تاریخ تطور علوم انسانی اسلامی تدوین شده است. در واقع سند جامعی است که بر اساس آن ساختار معاونت علوم انسانی و هنر طراحی شده که یک ساختار چابک و مبتنی بر تفویض اختیار و کارها به استان‌ها و واحدهای دانشگاهی است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه، طی سفر به واحد های دانشگاه سعی شده که درباره مولفه‌های ناظر بر تعالی علوم انسانی در هر استان با برگزاری جلسات هم اندیشی برنامه ریزی شود.

به‌روزرسانی، بومی سازی و بنیان سازی علوم انسانی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سه مولفه به‌روزرسانی، بومی سازی و بنیان‌سازی در حوزه علوم انسانی در دستور کار است، اظهار کرد: علوم انسانی، علومی است که مربوط به تفکر، زبان، ذهن، رفتار، جامعه انسانی، سازمان‌های انسانی و بطور کلی در خصوص انسان است و لزوم به‌روزرسانی آن به شدت احساس می شود.

خسروپناه خاطرنشان کرد: همچنین احیای علوم انسانی حکمت‌بنیان در دستور کار معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد؛ علوم انسانی حکمت‌بنیان یعنی هم به مبانی و هم به نیازهای جامعه پرداخته شود. امروزه در بخش صنعت عده‌ای از دانشگاهیان و محققان با تلاش و کوشش به دستاوردهای مناسبی در حوزه‌هایی نظیر ماهواره‌ها، انرژی هسته‌ای و صنایع دفاعی دست پیدا می‌کنند، اما در علوم انسانی هنوز باید تلاش کرد تا کارکرد ارزشمند و علم نافع پدید آید.

تبیین نیاز‌سنجی در علوم‌انسانی از اولویت های معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه است

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در معاونت علوم‌انسانی مدنظر داریم تبیین نیاز‌سنجی در علوم‌انسانی است، گفت: این یعنی علوم‌انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس نیازمحوری آموزش داده شود و باید نظام موضوعات توسط خود اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود.

لزوم توانمندسازی استادان حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

خسروپناه تاکید کرد: توانمندسازی استادان یکی از برنامه‌های مهم معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی است. استادان باید درگیر مسائل علمی و پژوهشی شوند و شرط اصلی ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی این است که استادان از لحاظ علمی و پژوهشی رشد کنند و هر استاد در سال یک کرسی نظریه‌پردازی ساختارمند برگزار کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با توجه به گروه‌های تخصصی که در مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر معاونت علوم انسانی و هنر راه‌اندازی کرده‌ایم، به‌ دنبال ارزیابی کتاب‌های منتشرشده علوم انسانی نیز هستیم.

وی در ادامه جدی گرفتن پژوهش، تحول مجلات علمی، تألیف کتب درسی پر محتوا، جدی گرفتن پژوهش، ساختارمند کردن پژوهش، راه‌اندازی کرسی‌های علمی(ترویجی و نظریه‌پردازی)، دانش افزایی مدرسان، راه‌اندازی مدارس مهارتی و توسعه و گسترش رشته‌های بین رشته‌ای را جهت تعالی علوم انسانی و هنر ضروری دانست و گفت: این موارد از اهداف مهم معاونت است که باید در راس امور واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.

دانشگاه آزاد اسلامی قم و خراسان رضوی قطب علوم انسانی می شوند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه قصد داریم دانشگاه آزاد اسلامی قم و خراسان رضوی را به‌عنوان قطب علوم انسانی معرفی کنیم، افزود: با ظرفیت‌های علمی که در استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم و خراسان‌رضوی وجود دارد، تأکید کردیم که دانشگاه آزاد اسلامی قم و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی به‌عنوان قطب علوم انسانی معرفی شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز در دانشگاه آزاد با چالشی تحت عنوان چالش کاهش داوطلبان در همه رشته ها از جمله رشته‌های علوم انسانی و هنر مواجه هستیم، گفت: باید بپذیریم در این مسیر نیازمند تغییر و تحول هستیم. اولین تعالی و تغییری که می‌بایست در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گیرد، تغییر در علوم انسانی و هنر است.

حجت‌الاسلام المسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: تغییر در مبانی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که باید در این زمینه به آن توجه جدی شود، چرا که اگر به مبانی تاثیرگذار علوم اجتماعی توجه نکنیم قطعا نخواهیم توانست تغییر و تحولی در دانش ایجاد کنیم و این در حالیست که اسیر دانش ترجمه‌ای ۴۰ سال گذشته هستیم و توجه به مبانی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: باید ارتباطی تنگاتنگ بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنیم، چرا که هر واحد از ظرفیت های جداگانه ای برخوردار هستند که می توانند در زمینه های مختلف به واحدهای دیگر که از داشتن چنین ظرفیت هایی محروم هستند خدمات ارائه و همکاری کنند. اساتید معارف می توانند به اساتید علوم انسانی مدرن کمک کنند، به شرطی که علوم انسانی مدرن را بشناسند و اساتید علوم انسانی نیز می‌توانند به اساتید معارف کمک های زیادی داشته باشند، به شرطی که باور کنند مبانی اسلامی می تواند در نظریه های علوم انسانی تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006551

وب گردی

وب گردی