برجام موشکی را نمی پذیریم

دشمن می‌خواهد ترس جنگ را در دل مردم بیاندازد که افراد ترسو در داخل کشور بترسند و برای جلوگیری از جنگ تن به مذاکره ذلت‌بار بدهند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز- رهبر معظم انقلاب با توجه به سابقه منفی غربی ها از ابتدا با برجام مخالف بودند و در موضوع تصویب برجام یک سری شروط و چهار چوبهایی توسط ایشان مشخص شد که بعد از برجام دولت 2 نامه برای تایید به رهبری ارسال کرد که به قولی تقصیر‌ها را گردن ایشان بیاندازد.

رهبری هم در جواب نامه‌ای زدند که به صورت علنی منتشر و در اختیار افکار عمومی نیز قرار گیرد. ایشان در چند بند از این نامه فرمودند که تنها تحت شروطی برجام امضا و اجرا شود. این عمل هوشمندانه رهبری بود که این نامه سندی برای رد ادعای بعدی دولتمردان باشد.

دولت فعلی، دولت تعامل با ذلت است و سیاست آن تاکنون سازش باخت باخت بوده است. این تفکر سازش توام با ذلت از ابتدای انقلاب در جمهوری اسلامی توسط عده‌ای اندک وجود داشته است که این تفکر توسط دولت یازدهم و دوازدهم در نسل چهارم انقلاب تبدیل به یک گفتمان در جامعه شد که البته باگذشت زمان با شکست مواجه گردید.

در ابتدای انقلاب گروهی بودند که به امام(ره) می‌گفتند، باید با آمریکا تعامل کرد و ما قدرتی نداریم تا جلوی آمریکا بایستیم نتیجه شکل گیری گفتمان تزلزل و معامله شد، این گفتمان قدرت کشور و ظرفیت داخلی را نادیده می گیرد. این گفتمان جلوتر آمد و در زمان پذیرش قطعنامه 598 که آقایان روحانی، ظریف و هاشمی هم و .. در آن نقش داشتند. در آن زمان قطعنامه را به امام(ره) تحمیل کردند و الان هم در دوره فعلی برجام چیزی شبیه به همانند قطعنامه 598 بود با این که رهبری تمایل نداشتند و شروطی را گذاشتند، اما در نهایت پذیرفتند.

وقتی که دولت و دستگاه دیپلماسی پیشنهاد مذاکره با غرب، آمریکا و توافق را داد، دولت با ابزار رسانه‌ای و جنگ روانی با همراهی اصلاح طلبان در داخل کشور و با کمک رسانی رسانه های بیگانه بر مسئولان نظام فشار وارد کردند تا مذاکره و برجام را قبول کنند. از یک طرف دولت، اصلاح طلبان و رسانه‌هایشان و از خارج هم دراز کردن دست اوباما به سمت ایران برای مذاکره زمینه کشاندن ایران به پای میز مذاکره را فراهم کرد. در این میان رسانه‌هایی نظیر بی بی سی و سی ان ان و ... تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی افکار عمومی در ایران برای همراهی دولت کردند.

مشکلات داخلی کشور و در راس آن مشکلات اقتصادی، باعث شد مردم به رهبری فشار اوردند که تنها راه بیرون آمدن از بن بست اقتصادی مذاکره با غرب و امریکا است. مقام معظم رهبری در نامه خود تاکید کردند که موضوع برجام از راه قانونی پیگیری شود، برجام به مجلس رفت و کلیات آن طی چند روز و جزئیات آن در 20 دقیقه تصویب شد که یک موضوع متناقص بود، که تصویب کلیات در چند روز و جزئیات در چند دقیقه زمان ببرد! وقتی جزئیات در 20 دقیقه تصویب می‌شود مشخص است که چگونه بررسی شده است!

وقتی که مجلس و دولت این را تصویب کردند و اکثر مردم هم موافقت داشتند، رهبری دیگر مخالف نظر مردم عمل نکردند. اگر سابقه تاریخی جمهوری اسلامی را بررسی کنیم در زمان پذیرش قطعنامه 598 و در زمان بنی صدر، مرحوم منتظری و... مثال این موضوع را داشتیم که به خاطر مصلحت‌هایی که بود و فشار آقایان آن زمان در دولت و مجلس، امام به خاطر مصلحت ملی مجبور به پذیرش شدند، ما معتقدیم که این سابقه دوباره تکرار شد.

نکته ای که در این بحث وجود دارد این است که رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های اخیرشان به صراحت اعلام نمودند که نه جنگ خواهد شد و نه مذاکره خواهیم کرد! این سخنان فصل الخطاب است و تکلیف را برای دولت و مردم مشخص کرد.

رهبری قبل تر هم اشاره کرده بودند که دشمن می خواهد ترس جنگ را در دل مردم بیاندازد که افراد ترسو در داخل کشور بترسند و برای جلوگیری از جنگ تن به مذاکره ذلت بار بدهند. به نظر می‌رسد که این بار شخص رهبری در مقابل این موضوع می‌ایستند و بارها هم گفته اند که ما برجام 2 و 3 و.. را نمی پذیریم و به جهت این که تمرکز آمریکا در حال حاضر بحث موشکی است و می خواهند ما را خلع سلاح کنند، ما دانشجویان با صراحت می گوییم برجام موشکی را نمی پذیریم.

در خصوص برجام فرمان صریح رهبری این بود که اگر غرب به تعهدات خود عمل نکرد و زیر برجام زد، غنی‌سازی را دوباره شروع کنند. پس در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی برجام دولت قصد دارد تا بازی برجام را با دولت‌های اروپایی ادامه دهد و خود دولت اعم از وزیر خارجه و رئیس جمهور، علی رغم این که قبل تر اعلام می‌کردند که امضای کری تضمین است الان قبول کرده اند که آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست و کار با آمریکا پیش نمی رود، پس می توان با اروپا این بازی از پیش باخته را آغاز کرد.

برجام یک تعهد بین المللی است و طوری طراحی شده است که اگر بخواهیم از آن خارج شویم متضرر می‌شویم و تحریم‌ها کاملا بر می‌گردد و قطعنامه‌ای شدیدتر علیه ما در شورای امنیت تصویب می شود و دولت از این موضوع هراس دارد و به همین جهت منفعل شده است. دولت در یک حالت بلاتکلیفی مانده چرا که از طرفی اگر بخواهد بزند زیر برجام، اروپایی ها و کشور های دیگر دنیا هم علیه ایران متحد می شوند و اگر هم خارج نشویم که امریکا ما را تحریم کرده و عملا چون امریکا بیشترین تاثیر را دارد و کشورهای دیگر را که با ایران ارتباط داشته باشند را نیز تحریم می کند، عملا برجام سودی برای ما ندارد.

در حال حاضر دولت درحال فراهم کردن برخی مقدمات خروج از برجام است. که سازمان انرژی اتمی نیز روزهای قبل اعلام کرد که برخی فعالیت‌ها از جمله افزایش غنی سازی، سانتریفیوژ ها و... را از سر گرفته است؛ اما با این وجود بازهم نگاه دولت به سمت مذاکره و مصالحه می‌باشد که مثلا در بعضی موارد مثل موشکی یا هسته‌ای مجددا مذاکره کنند.

تنها دستاورد برجام این بود که گفتمان مذاکره و صلح با استکبار که از اول انقلاب شکل گرفته بود با شکست خوردن برجام شکست خورد و یک تجربه تاریخی برای ما داشت که غربی‌ها و امریکایی ها قابل اعتماد نیستند و زیر بازی می‌زنند. این را مردم به صورت ملموس حس کرده‌اند. مثلا نرخ دلار قرار بود تنظیم شود که الان 3 برابر شده است، وضعیت اقتصادی فعلی گویای این موضوع است.

ما در برجام به تعهداتی که داده بودیم مثل تعطیل کردن آب سنگین اراک و... عمل کردیم اما غرب به تعهدات خود عمل نکرد بلکه از برجام خارج شد و تحریم‌ها را تشدید کرد. در اصل برجام یک اهرم فشار بود برای خلع سلاح موشکی ایران که با هوشمندی رهبری این اتفاق رخ نداد. در پایان می توان گفت که مردم انقلابی دیگر به مذاکره خوش بین نیستند و دولتمردان با رویای مذاکره برای بهبود وضعیت اقتصادی دیگر نمی توانند مردم را گول بزنند.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما*

انتهای پیام/

کد خبر: 1006553

وب گردی

وب گردی