بیانیه گام دوم حاصل تجربیات ۷۰ ساله مقام معظم رهبری است

محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: بیانیه گام دوم از این جهت ارزشمند است که پیر خردمندی تجربه هفتاد ساله خود در زمینه سیاست را به نسل جوان ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین جلسه از سلسله جلسات تبیین تخصصی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب (تبیین بعد تاریخی و جریان‌شناختی بیانیه) امروز سه‌شنبه ۷ خردادماه ۹۸ با حضور موسی حقانی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

حقانی در این نشست که به همت بسیج اساتید دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: این بیانیه از این جهت ارزشمند است که پیر خردمندی تجربه هفتاد ساله خود در زمینه سیاست را به نسل جوان ارائه داده است. حداقل چهل سال از زندگی این شخص ارزشمند در پست‌های مدیریتی سپری شده است. برداشتی از آینده، نگاهی به وضعیت حال و افق آینده به خوبی در این بیانیه ترسیم شده است.

وی ادامه داد: هر ایرانی موظف است یک بار به تاریخ خود رجوع کند. مطرح کردن مطالعه تاریخی و بررسی تاریخ کشور به عنوان یک راهبرد جز در بیان رهبری، در صحبت‌های هیچ فرد دیگری دیده نمی‌شود. ایران پیش از انقلاب به شدت دچار عقب‌ماندگی شرم‌آوری بود؛ ولی انقلاب بنا بر صحبت‌های مقام معظم رهبری با مدیریت جهادی و روحیه «ما می‌توانیم» شرایط را دگرگون کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح خود برای بررسی بخش تاریخی بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: جوان ایرانی باید تاریخ ۴۰ ساله و حتی تاریخ ۲۰۰ ساله خود را بداند. هر ایرانی باید به شرایط حساس کشورش آگاه باشد. ما هم به جهت جغرافیایی و هم از نظر ایفای نقش در تاریخ بشریت، کشوری مهم هستیم.

حقانی خاطرنشان کرد: صفویه خدمات بزرگی به ایران کرد که همچنان در کشورمان، جاری و ساری است. تتمه اقتدار صفویان در دوران افشاریه ادامه پیدا کرد. نادرشاه توانست هم مسائل داخلی را حل و فصل کند و هم در کشورگشایی، موفق عمل کند.

وی افزود: برخی آدرس غلط می‌دهند و می‌گویند دلیل عقب‌ماندگی ایرانی‌ها، مسلمان شدن و دوری از دین باستانی زرتشتی است. فردی به نام فتحعلی آخوندزاده حتی معتقد بود باید خط و زبان را عوض کرد؛ اتفاقی که به قطع ارتباط با میراث کهن ما ختم می‌شود.

پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، به از بین بردن روحیه خودباوری و «ما می‌توانیم» توسط مسئولان مملکت پیش از انقلاب اشاره کرده‌اند. فردی مثل سید حسن تقی‌زاده مفتخر بود نارنجک غربی شدن را در ایران منتشر کرده است. او دو مقاله در مجله‌ای به نام «تجدد» نوشت و طرحی ۱۵ ساله برای پیشرفت ایران ارائه داد. این مقالات، نکات خوبی دارند، از جمله مقایسه آماری سطح آموزشی بین ایران و کشورهای دیگر.

حقانی ادامه داد: تقی‌زاده به مرعوب شدن رجال سیاسی اشاره دارد و ترسی که آنها از غربی‌ها داشتند. اگر سیاست‌های اروپا و آمریکا نسبت به ایران را مرور کنیم، متوجه نکات مهمی می‌شویم که متاسفانه هنوز هم تا حد زیادی مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: از هندوستان به عنوان قلب زمین نام می‌برند. انگلیس، روسیه و فرانسه به دنبال استعمار هند بودند و راه تصرف این کشور از ایران می‌گذشت. به همین خاطر ما وسط دعوایی افتادیم که هنوز هم ادامه دارد. چهل سال است معادلات را برهم زده‌ایم و ایرانِ احیا شده، تغییرات شگرفی در منطقه ایجاد کرد. به همین دلیل غربی‌ها می‌خواهند ایران را در وحوشت و بربریت نگه دارند. آنها حتی تا سال ۵۷، ما را وحشی خطاب می‌کردند.

این محقق و استاد دانشگاه در ادامه گفت: من نمی‌خواهم همه تقصیرات را به گردن عامل خارجی بیندازم؛ ولی فرهاد‌میرزا معتمدالدوله، شاهزاده فرهیخته قاجاری، مثال جالبی در این خصوص دارد. او می‌گوید حکایت ایران با روسیه و انگلیس، حکایت مردی است که دستمالش از جیبش آویزان شده و دوستانش به او تذکر می‌دهند؛ اما مرد پاسخ می‌دهد اگر شما دستمالم را از جیبم ندزدید، تا خانه از جیبم نخواهد افتاد. حالا هم اگر غربی‌ها، کاری به کار ما نداشته باشند به مقصد خواهیم رسید.

حقانی تصریح کرد: تجزیه ایران و ممانعت از پیشرفت ایران توسط غربی‌ها، موضوعی است که حتی ناصرالدین شاه در خاطراتش به آن اشاره می‌کند. رضا خان دست‌نشانده و محمدرضا پهلوی هم برکشیده انگلیس بود. انگلیس به هیچ‌عنوان نمی‌خواست ایران میسرفت کند و حتی کشتی حاوی قطعات ذوب‌آهن توسط رضا خان را مصادره کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کردند، ما پیش از انقلاب، در نهایت مونتاژکار پیکان بودیم اما حالا حرف اول را از نظر علمی در منطقه می‌زنیم. بعد از جنگ جهانی اول قرار بود ایران را بین دو قدرت تقسیم کنند ولی انگلیس در ادامه سعی کرد از فضای جنگ بهره ببرد و ایران را مستعمره خود کند.

پژوهشگر معاصر تاریخ در پایان خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم با "ما می‌توانیم" عقب‌ماندگی شرم‌آور رو جبران کرد. رهبر معظم انقلاب تاکید کردند رشد علمی خوب است اما باید سرعت را افزایش داد. ایران با انقلاب اسلامی، انحطاط شرم‌آور را پشت سر گذاشت. ما پیش از انقلاب، وابسته بودیم هیچ افق روشنی پیش روی‌مان نبود. برخلاف تصور بسیاری، اگر انقلاب رخ نمی‌داد، ایران تا سال ۷۵ تبدیل به بدهکارترین کشور دنیا می‌شد. دشمن در حال انجام کاری با ماست که از جنگ بدتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006591

وب گردی

وب گردی