محبت به اهل بیت (ع) باید به عمل و اطاعت از دستورات آنها گره بخورد 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید توجه داشت محبت به اهل بیت (ع) به عمل گره بخورد. این مهم زمانی تحقق می‌یابد که موانع برطرف شود و این موانع همان گناهان انسان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی همزمان با شب ۲۱ ماه مبارک رمضان، در محل آرامستان موقوفه‌ای شهر همدان اظهار کرد: لحظه، لحظه‌های این شب ارزشمند است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «شب قدر از هزار ماه برتر است». در یک حساب سرانگشتی، هزار ماه، ۸۳ سال را در بر می‌گیرد. عمر خوب و مفید یک انسان نیز در طول زندگی ۸۳ سال است، بنابراین خداوند به انسان می‌فرماید امشب از تمام عمر یک انسان برتر است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه باید این لحظات را قدر بدانیم، اضافه کرد: اگر قرار است شبی به اندازه ۸ ساعت از ۸۳ سال برتر باشد، لذا باید با تمام وجود از آن بهره‌مند شد.

رستمی ادامه داد: طبق روایتی از امام صادق(ع)، بیدار ماندن در دو شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان برای انسان نسبت به گنج گران‌بهایی که به‌دنبال آن است چیزی نیست، لذا نباید در این شب‌های ارزشمند که توفیق حضور در آن به شرط بقای عمر است را به‌راحتی و با غفلت از دست داد.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه گشوده شدن در‌های رحمت خداوند است، گفت: رمضان ماه نزول رحمت الهی و شب قدر اوج نزول برکات خداوند بر انسان است. فضلیت شب قدر را می‌توان از احادیث و روایات معصومین دریافت که می‌فرمایند «شب قدر تمامش خیر است و محروم واقعی کسی است که از خیر شب قدر محروم شود».

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: در روایتی دیگر از معصومین، «کسی که شب قدر را برای رضای خداوند به احیا بگذراند، پروردگار، تمام گناهان گذشته او را می‌بخشد» و در حدیثی دیگر از ائمه اطهار(ع)، «محروم واقعی کسی است که در این شب از نظر خداوند دور شده و بخشیده نشود».

رستمی ضمن تأکید بر توجه به شب قدر ابراز کرد: در این شب به همه مژده نزول عنایات خداوند بر آنها داده شده است، آن هم با واسطه قرار دادن اهل بیت(ع)، شهدا و اولیا و انبیا(ع)، لذا نباید هیچگاه بنده‌ای به‌دلیل گناهان خود از رحمت درگاه خداوند در این شب‌ها ناامید شود.

بهترین اعمال در شب قدر، دعا، تفکر و گفت‌و‌گو با خداوند است

وی با بیان اینکه شب ۲۱ رمضان بخشی از شب قدر است، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند « در شب ۱۹ مقدرات یک ساله انسان نوشته و در ۲۱ نهایی و در شب ۲۳ امضا می‌شود» در این شب تقدیرات یک ساله انسان بر اساس شایستگی‌های او اعم از روزی، مرگ، طول عمر، نعمات، محرومیت‌ها، خیر و شر و... معین می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شب قدر شب بسیار مهمی است، ابراز کرد: بسیاری از اساتید و علما و گذشتگان اهل دین، از یک سال پیش مراقب بودند که شب قدر را قدر نهند و به‌راحتی نسبت به آن غافل نباشند.

رستمی ضمن تأکید بر عدم غفلت نسبت به این شب عزیز گفت: شب قدر فرصت بسیار مغتنمی است تا انسان نسبت به خطاها و گناهان خود اعتراف کرده و ار خداوند طلب بخشش کند.

وی ادامه داد: طبق روایات و اسناد تاریخی، حضرت علی(ع) از لحظه ضربت بر فرق مبارک در صبح روز ۱۹ تا شهادت ایشان در شام ۲۱ رمضان، ۴۰ ساعت در قید حیات بوده‌اند؛ این دو شب، هردو شب قدر است و چه توفیقی برتر از آن که امیرالمومنین علی(ع)، در این شب‌ها واسطه رحمت الهی بر انسان شود.

رستمی با بیان اینکه بهترین اعمال در شب قدر، دعا، تفکر و گفت‌و‌گو با خداوند است اظهار کرد: شاهد این ادعا، قرائت هزار اسم مبارک خداوند در دعای جوشن کبیر جهت پناه آوردن به‌سوی خالق و رهایی از آتشی است که آدمی با گناهان خود برای خود مهیا نموده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ضمن تأکید بر توجه انسان به اعمال خود ادامه داد: حضرت علی(ع) به‌عنوان برترین بنده خداوند، گاه بر سفره مناجات و دعا با ترس از تقصیر خود در برابر خداوند و مخلوقات او، از هوش می‌رفت.

رستمی با بیان اینکه شب قدر شب نزول مقدرات عالم بر امام معصوم(ع) است، عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «یکی از دلایل وجود امام در هر عصر و زمانی، سوره قدر است». اگر کسی منکر وجود امام بود باید در خصوص علت نزول سوره قدر از او پرسش شود.

وی با اشاره به اینکه شب قدر مختص زمان پیامبر(ص) نبوده و تا قیامت وجود خواهد داشت، گفت: خداوند خود در سوره قدر فرموده «در این شب فرشتگان و روح به اذن خداوند تمام امور را بر زمین نازل می‌کنند»، حال در زمان پیامبر(ص) بر قلب مبارک ایشان و پس از او بی‌شک بر جانشین معصوم ایشان نازل می‌شود.

رستمی گفت: بنابراین دلیل ضرورت حضور و وجود امام در هر عصر و زمانی، سوره قدر است، بنابراین تمام مقدرات یک‌ساله عالم بر محضر امام زمان(عج) عرضه می‌شود، پس انسان باید خود را همواره در ا ضطراب و التجاء ببیند که چه تقدیری بر او رقم خواهد خورد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه انسان امشب باید در خود ملاحظه‌ای کند که چه چیزی برای عرضه به خداوند دارد، گفت: اگر خود را دست خالی دیدیدیم، آنگاه با اخلاص، دست بخشش و نجات خود را به‌سوی خداوند دراز می‌کنیم. انسان اگر از وظایف خود غافل باشد بسیار آسیب خواهد دید.

وی ابراز کرد: پیروان امام علی(ع) با وجود عظمت والای ایشان، حضرت را رها کرده و به غیر او روی آوردند. از زمان شهادت امام علی(ع) در سال ۴۰ هجری تا شهادت امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری، طی ۲۰ سال مسلمانان ۳ معصوم را به شهادت رساندند؛ به‌عبارتی جامعه نبوی به غفلتی رسید که شهادت ۳ معصوم را دید امام حرکتی نکرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه نباید اجازه داد چنین حادثه‌ای برای مسلمانان و شیعیان این عصر نسبت به امام زمان خود اتفاق بیفتد، بیان کرد: محبت به اهل‌بیت(ع) کافی نیست، باید عمل نیز در کنار محبت تضمین شود و امشب بهترین شبی است که این تضمین‌ها را از خداوند طلب نماییم.

رستمی ادامه داد: باید توجه داشت که محبت به اهل بیت(ع) به عمل گره بخورد و این مهم زمانی محقق می‌شود که موانع که همان گناهان هستند برطرف شوند. طبق آیه‌ای در قرآن کریم، «عاقبت کسانی که گناه مرتکب شدند آن بود که دین خدا را تکذیب کردند».

وی ضمن تأکید بر شکرگزاری نعمات خداوند عنوان کرد: به ما فرموده‌اند که گناهان کوچک از قدم‌های شیطان آغاز می‌شوند و شیطان انسان را گام به گام به سوی گناهان بزرگ سوق می‌دهد، لذا انسان باید در برابر او ایستاده و اجازه هیچ گونه فاصله‌ای بین خود و خالق و امام خود را ندهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تأکید بر توجه مردم به وصیت‌نامه امیرالمؤمنین(ع) ادامه داد: امام علی(ع) وجود ذی‌جودی است که همواره نسبت به همه اعم از مسلمان و غیرمسلمان به مساوات و عدل رفتار کرده است، با این وجود بی‌شک ایشان با دست مهربانانه خود ما را به خالق هستی وصل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انسان باید از نعمات خداوندی برای رضای خدا و خدمت به خلق استفاده کند، ابراز کرد: امشب شبی است که انسان‌های برنده، برگه سعادت آخرت را از خداوند می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006622

وب گردی

وب گردی