بهاروند: طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی، زمینه‌ساز توسعه پژوهش‌های کاربردی در کشور شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد طرح پایش و قرار گرفتن پایان‌نامه‌‌های دانشجویی در مسیر حل مشکلات جامعه، قدم در مسیر پژوهش‌‌های کاربردی و حل مسائل کشور گذاشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به‌کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور بررسی کردیم.

سیامک بهاروند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم‌رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌‌های دانشجویی مبنی بر توجه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: شرایط امروز ایران به گونه‌‌‌‌ای است که تنها به اقتصاد نفتی نمی‌توان تکیه کرد. برای توسعه کشور و تولید ثروت باید به امر پژوهش توجه کرد. پژوهش امری زمان‌بر بوده؛ اما اگر توجه لازم به این امر شود با تکیه بر دانش بومی متخصصان ایرانی می‌توان رونق تولید و اقتصاد یک کشور را رقم زد.

وی افزود: برای توسعه پژوهش در کشور باید از پژوهشگران برتر و ایده‌های خلاقانه در امر پژوهش حمایت شود تا با توجه به امور پژوهشی که زیر‌‌‌‌بنای کلیه تولیدات کشور است قدم‌های استواری را در مسیر تولید و توسعه ایران برداریم. کاربردی شدن پژوهش در صنایع کشور از مهم‌ترین مسائل مربوط به ارتباط دانشگاه با صنعت است که منجر به خودکفایی در تولید ملی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در امر پژوهش خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خصوصا در چند سال اخیر با ایجاد طرح پایش و قرار گرفتن پایان‌نامه‌‌های دانشجویی در مسیر حل مشکلات جامعه، قدم در مسیر پژوهش‌‌های کاربردی گذاشته است تا دیگر دانشجو به صرف ارائه یک پایان‌نامه فارغ‌‌التحصیل نشود و به تناسب موضوع پایان‌نامه خود گرهی از از مشکلات کشور را بگشاید.

بهاروند یادآور شد: این نگاه پژوهش‌‌محوری در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد نشان‌دهنده توجه این دانشگاه به امر پژوهش بوده و بدون تردید همین تمرکز به امر پژوهش بوده که منجر به توسعه امور دانش بنیان در مراکز رشد دانشگاه آزاد شده است.

وی درباره مطالبه تشکل‌‌های دانشجویی مبنی بر سنگین بودن شهریه دانشگاه آزاد و نظارت به این امر یادآور شد: اگر شهریه دانشگاه آزاد را به عنوان یک مرکز آموزش عالی در مقایسه با مدارس غیرانتفاعی در نظر بگیریم با توجه به خدماتی که در این دانشگاه ارائه می‌شود قطعا مبلغ ناچیزی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان متذکر شد: کلیه امور فرهنگی و پژوهشی که در دانشگاه آزاد در جریان است بر مدار شهریه‌ها می‌چرخد و بخش زیادی از منابع مالی در واحدهای دانشگاه آزاد مربوط به شهریه‌های دانشجویی است که این درآمدهای شهریه‌ای در همه بخش‌های مربوط به یک دانشگاه از حقوق استادان تا امور پژوهشی و فراهم کردن تجهیزات مختلف کاربرد دارد.

بهاروند در پایان تصریح کرد: به جرئت می‌توان گفت، شهریه‌های دانشگاه آزاد درمقابل خدماتی که این دانشگاه ارائه می‌‌دهد زیاد نیست بلکه با توجه به خودگردان بودن این دانشگاه و بدون دریافت کمک‌های دولتی نشان‌دهنده توانایی در مدیریت مالی واحدهای مختلف دانشگاهی است که تمامی این موارد را از منبع شهریه‌های دانشجویی تامین می‌کنند.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006625

وب گردی

وب گردی