ضرورت توجه به پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی بخش صنعت

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بر ضرورت توجه به پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی بخش صنعت تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ابتدای این نشست، پس از معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این پژوهشکده، بر لزوم ارتباط بین دانشگاه، جامعه و صنعت تاکید کرد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی بخش صنعت توجه به ارزیابی تاثیر اجتماعی را قبل، حین و پس از انجام پروژه های صنعتی بسیار مهم دانست که از آن غفلت شده است و ضروری است تا علوم اجتماعی در متن صنعت دیده شود نه در حاشیه آن.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی به عنوان فرصتی یاد کرد که می شود جایزه ویژه تحقیقات کاربردی را چنانچه وزارت صمت حمایت کند در حوزه مربوطه امسال مد نظر قرارداده و تقدیر از آثار را هدفمندتر کرد.

در ادامه قبادیان با تأیید این نکته که این جلسات می‌تواند ما را به نتایج ملموس‌تر و واقعی‌تر نزدیک کند گفت: ما باید همزمان هم به وضع موجودمان و هم به تحولات آتی انقلاب صنعتی چهارم که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است توجه داشته باشیم. درخصوص وضع موجود، واقعیت این است که وضع‌مان در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه و همچنین اداره علمی بخش‌های مختلف تخصصی کشور چندان مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال؛ چرا چهار میلیون دانشجو تربیت شود؟ چرا این مقدار ۱۰ میلیون یا کمتر نباشد؟ این مقدار دانشجو براساس کدام تقاضا و خواست گرفته شده است؟ ما در این زمینه خطاهایی داشته‌‌ایم. تا الان ما کشور را براساس درآمدهای نفتی بدون محدودیت اداره کردیم اما دیگر نمی‌توانیم. شاید تنها در عرصه پزشکی آن‌هم بدان دلیل که با سلامتی ما در ارتباط است از علم استفاده می‌کنیم و وضعمان خوب است.

قبادیان درخصوص برنامه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: از سال گذشته استفاده از توانمندی‌های داخلی و بی‌نیازی از خارج را شروع کرده‌ایم و برای این کار در سال جاری، ۱۰ برنامه کلیدی برای وزارت صمت تعریف کرده‌ایم که یکی از این کارها طرح تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) است. طبق این طرح، از طریق طرف تقاضا (بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری)، تقاضاهای علمی و فناورانه حوزه صمت ثبت می‌شود و از سوی دیگر، طرف عرضه (پژوهشگران و فناوران) متناسب با آن تقاضاها، قدم بعد را برمی‌دارند.

وی افزود: در راستای این ارتباط، هدف ما در گام اول تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به منظور حل معضلات و مشکلات علمی و فنی موجود و دانش‌بنیان کردن تولید کالاها و عرضه خدمات است. در گام بعد، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در بنگاه‌ها و گام نهادن در مسیر اهداف انقلاب صنعتی چهارم و ایجاد اشتغال پایدار و زایشی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: ما نتوانسته‌ایم علم را در کشور همچون جوامع پیشرفته جا بیاندازیم و آن را تقاضا‌محور کنیم. در بخش صنعت ما هیچگاه نیامده‌ایم یک آمایش صنعتی- سرزمینی انجام دهیم و بر اساس آن صنایع‌مان را در استان‌های مختلف پایه‌ریزی کنیم. حتی در جانمایی صنایع بزرگ نیز دچار خطاهای استراتژیک شده‌ایم؛ چنان‌که صنایع انرژی‌بر و آب‌بر را در فلات مرکزی ایران تأسیس کرده‌ایم.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم که دنیا را متحول کرده است گفت: ما خودمان را برای این انقلاب آماده نکرده‌ایم و معتقدم پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در این راستا کمک شایانی داشته باشد. ما باید شئون این انقلاب را بدانیم و خیلی سریع تبعات و نحوه مواجهه با آن را فرا بگیریم. برای این کار لازم است پس از عقد تفاهم‌نامه با پژوهشکده، همکاری‌هایی را آغاز کنیم.

قبادیان خاطرنشان کرد: اساساً صنعت به پژوهش و پژوهشکده نیاز دارد؛ مبادا دیر شود و انقلاب صنعتی چهارم به صورت یک سونامی ما را غافلگیر کند و به یک‌باره اقتصاد، دولت و کشور را به قهقرا ببرد و نتوانیم حتی ادامه حیات دهیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا به خصوص ابعاد فرهنگی و اجتماعی، صنعت و تجارت توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حمایت وزارت صمت افق‌های جدیدی را درنوردد.

رضا ماحوزی معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز با معرفی برخی از فعالیت‌های این پژوهشکده، به برخی از زمینه‌های همکاری پژوهشی و آموزشی مشترک با وزارت صمت اشاره کرد.

آمایش آموزش عالی متناسب با نیازهای وزارت صمت، بررسی زمینه‌های عقب‌ماندگی‌های صنعتی در مناطق محروم، تعهدات وزارت صمت و وزارت عتف در قبال محیط زیست و تحولات سبک زندگی در مناطق صنعتی از زمره موارد پیشنهادی توسط ماحوزی بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006661

وب گردی

وب گردی