بولتون: دلیلی ندارد ایران از توافق هسته‌ای خارج شود

مشاور امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد دلیلی ندارد ایران از برجام خارج شود مگر اینکه قصد ساخت بمب اتم را داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز ، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز (چهارشنبه) با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت که دلیلی ندارد تهران از پایبندی به الزامات توافق هسته‌ای سر باز زند.

بولتون که به امارات عربی متحده سفر کرده پیش از دیدار با مقامات این کشور، طی گفت‌وگو با خبرنگاران در ابوظبی توضیح داد: «دلیلی ندارد که آنها این کار را انجام دهند (از برجام خارج شوند). مگر اینکه بخواهند زمان رسیدن به سلاح اتمی را کوتاه کنند».

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وی با رد گزارش‌ها مبنی بر اینکه بین او و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر سر مسائل امنیت ملی اختلاف‌نظر وجود دارد، تاکید کرد: «من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده در امور امنیت ملی».

بولتون همچنین با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره حادثه در بندر «الفجیره» امارات، گفت: «تقریبا مطمئنیم که این حمله از سوی ایران و با استفاده از مین‌های دریایی انجام شده است».

وی البته بدون ارائه کردن هیچ مدرکی برای اثبات اتهاماتش علیه ایران، ضمن اشاره به عملیات‌های پهپادی یگان‌های ارتش و مقاومت یمن، گفت: «خبر داریم که حمله ناموفقی نیز به شهر بندری ینبع در عربستان سعودی، همزمان با حملات پهپادی و انفجارهای الفجیره انجام شده است».

به نوشته وبگاه شبکه «تی. آر. تی.» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره همکاری با ریاض و ابوظبی علیه نفوذ تهران در منطقه نیز افزود: «ما بسیار مطمئن هستیم که امارات عربی متحده و عربستان سعودی درباره فوریت و تهدید ایران مجهز به تسلیحات اتمی هم‌نظر هستند».

بولتون با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند در واکنش نشان دادن به ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه، بازدارنده و مسئول باشند، گفت: «هدف این است که به ایران و نوابش بفهمانیم که چنین فعالیت‌هایی، خطر یک واکنش بسیار محکم از سوی آمریکایی‌ها را همراه دارد».


وی در ادامه ادعاها و اتهامات خود علیه ایران، گفت ایالات متحده نگران است که ایرانی‌ها از گروه‌های مقاومت در عراق استفاده کنند تا به نیروهای آمریکایی حمله کنند. او تهدید کرد که اگر چنین اتفاقی بیافتد، نیروهای نظامی ایران را مسئول چنین حملاتی می‌دانند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد چهارشنبه در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت که برای گفت‌وگو درباره پاره‌ای از مسائل مهم امنیتی اخیر در منطقه، به امارات سفر کرده است.

اتهام‌زنی بی‌اساس بولتون به ایران در حالی است که چندی پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز مدعی شده بود که «احتمالا» تهران در پس حملات به نفت‌کش‌ها در بندر امارات است.

هفته پیش امارات اعلام کرد که چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر الفجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از این رخداد، بر لزوم حفظ امنیت آبراه‌های منطقه تأکید کرده، با این وجود رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته به مرور تلاش کرده‌اند تا این حادثه را به ایران نسبت دهند.

عربستان سعودی و امارات پیش از این نیز اتهام‌زنی‌هایی را علیه ایران مطرح کرده بودند به طوریکه روز پنجشنبه هفته گذشته، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه و معاون وزیر دفاع این کشور مدعی شدند، ارتش یمن به دستور ایران عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی سعودی انجام داده‌ است.

کد خبر: 1006669

وب گردی

وب گردی