وجه تمایز بسیج اساتید رویکرد علمی است/ فعالیت هزار استاد در شبکه اساتید نخبه و انقلابی

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیج اساتید به صورت تخصصی و علمی به حوزه‌هایی وارد می‌شود که سایر مجموعه‌ها کمتر می‌توانند به آن بپردازند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، مریم شمسایی‌نیا- شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال 1381 طی بخشنامه‌ای تأسیس بسیج اساتید کشور را ابلاغ کرد، در تاریخ 26 بهمن 96 با حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بسیج اساتید این دانشگاه تأسیس شد.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) برای پرداختن به زوایای مختلف ماموریت سازمان بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و واکاوی اقدامات، طی نشستی با حضور محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به موضوعات مختلف از گفتمان‌سازی انقلاب در دانشگاه تا ارتقای بصیرت‌افزایی استادان پرداخت.

این گفت‌و‌گو در دو بخش ارائه خواهد شد که در ادامه بخش دوم آن را می‌خوانید:

ایسکانیوز: دانشگاه آزاد اسلامی بعد از اینکه دستخوش تغییرات مدیریتی شد، برخی از افراد برای دریافت امتیازاتی نظیر هیئت علمی عضو بسیج اساتید می‌شوند، مبارزه با این جریان فکری ریاکار بسیار حائز اهمیت است، در این راستا چه اقدامات و راهکارهایی در نظر گرفته شده است؟

هاشمی: بسیج اساتید مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به خصوص در سطح واحدها در گذشته دچار معنازدایی بود؛ یعنی حرف بسیج اساتید خیلی تاثیرگذار نبود، در دوره تحولی دانشگاه آزاد اسلامی اگر فردی سابقه بسیج اساتید داشت خیلی دستاوردی برایش به ارمغان نمی‌آورد. چرا که می‌گفتند رصد کنیم که این فرد سابقه‌ای که در بسیج دارد در رفتارش هم نمایان است یا خیر. اگر دیده می‌شد و حسن سوابق داشت، مورد توجه قرار داده‌ می‌شد.

اما در بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای تاسیس تمامی تلاش ما این است که در جذب هیچ محدودیتی قائل نشویم و در اتاق بسیج اساتید به روی همگان باز است؛ اما افرادی که قرار است مسئولیتی به آنان سپرده شود را مورد پالایش قرار می‌دهیم. سیستم‌های نظارتی که در حال حاضر در تمامی واحدهای دانشگاهی در سطوح کارمندی، دانشجویی و اساتید جنس انقلابی کم نیست، بسیج دانشجویی در بیشتر مسائل طرف مشورت ماست و روابط بسیار مناسبی با هم داریم. برای انتصاب‌هایی که در مجموعه کانون‌های خود انجام می‌دهیم تمایم تلاشمان این است که اینگونه افراد رشد پیدا نکنند.

از زمانی که مدیریت جدید سکان دانشگاه آزاد اسلامی را در دست گرفت تمامی تلاش خود را کرد تا افراد ریاکار رشد پیدا نکنند. تمام تلاش این است که ظرفیت‌های انقلابی و متدین بتوانند در حوزه‌های مدیریتی قرار بگیرند و تا حدود زیادی این امر تحقق پیدا کرده است.

ایسکانیوز: نقش بسیج اساتید در گفتمان‌سازی بسیار تاثیرگذار است،‌ در حال حاضر گفتمان مدنظر بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

هاشمی: گفتمانی که قالب، محور و موتور حرکت بسیج اساتید در دوره تحولی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است، بحث حل مسائل است. نیاز و ضرورت فعلی جامعه ما حل مشکلات به صورت حل‌المسائلی است. در گذشته و در برنامه‌های مجموعه‌های بسیج اساتید محرومیت‌زدایی اولویت چندم بود؛ اما در حال حاضر محرومیت‌زدایی در راس فعالیت‌ها قرار دارد. گفتمان حال حاضر که ما در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌کنیم، رفع محرومیت‌زادیی با رویکرد حل‌المسائلی است، در همین راستا بود که در سیل اخیر در کشور دانشگاه آزاد اسلامی مانند مجموعه‌های دیگر انقلابی ورود کرد و اقدامات اساسی و خوبی انجام داد.

بعد از فاز ایجاد و ترویج گفتمان‌سازی، وارد فاز عملیاتی می‌شویم. در راستای گفتمان‌سازی اندیشکده‌ها در مجموعه کانون‌ها راه‌اندازی شده است تا بتوانند برای حل مسائل راهکار ارئه دهند. در مجموعه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تا خردادماه نتایجی که دو طرح ملی مورد بررسی در کانون‌ها قرار گرفته‌اند را اعلام خواهیم کرد.

ایسکانیوز: بسیج اساتید این قدرت را دارد که شبکه‌ای از افراد حزب‌اللهی و همسو در سراسر کشور تشکیل دهد، این شبکه چه کارکردی دارد؟

هاشمی: یکی از اقدامات بسیار خوب و اساسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی استادان انقلابی و تشکیل شبکه‌ای تحت عنوان شبکه «اساتید نخبگانی و انقلابی» در مجموعه دانشگاه آزاد است. حدود 950 تا 1000 استاد در این شبکه عضویت دارند و ذیل این شبکه فعالیت‌های علمی-پژوهشی انجام می‌دهند. حدود 16 هزار و 500 استاد عضو کانون‌های بسیج اساتید در واحدهای دانشگاه آزاداسلامی هستند. این رقم شامل استادان هیات علمی و مدرسات حق‌التدیس می‌شود.

شبکه انسانی که از نخبگانی توسط بسیج اساتید ایجاد شده است، ظرفیت‌هایی دانشگاهی هستند که به معنای واقعی کلمه حاضر هستند برای انقلاب و نظام سیلی بخورند. ممکن است در یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی دو استاد و در واحد دیگر 5 استاد عضو شبکه «اساتید نخبگانی و انقلابی» باشند؛ اما بیشتر از 6 استاد از یک واحد دانشگاهی عضو این شبکه نیستند. طبق بررسی‌های انجام شده، هنوز استادان انقلابی در واحدها هستند که شناسایی نشدند، به همین منظور قصد داریم در سال 98 شبکه نخبگانی را بسط دهیم و به 2000 نفر برسانیم.

یکی از کارکردهای اصلی این شبکه اجرایی کردن گفتمان مد نظر در کف دانشگاه‌هاست، توانایی این شبکه در تمامی حوزه‌ها به کار گرفته می‌شود از تبیین باورها و ارزش‌ها گرفته تا کارهای عملیاتی، به عنوان مثال در پویش کمک به سیل‌زدگان، قصد داریم از ظرفیت استادان نهایت استفاده را ببریم و هر کانون دانشگاهی ماموریت ساخت یک منزل از هموطنان در مناطق سیل زده را قبول کند.

ایسکانیوز: بسیج اساتید فعالیت‌های بسیار تخصصی را انجام می‌دهد؛ اما این فعالیت‌ها نسبت به مجموعه‌های هیجانی دیگر کمتر رسانه‌ای می‌شود، علت را چگونه بررسی می‌کنید؟

هاشمی: جنس فعالیت دانشجویی با استادی متفاوت و قابل مقایسه نیست، در مجموعه دانشگاه بسیج اساتید را امام اقشار بسیج در مجموعه مراکز آموزش عالی می‌نامند، یکی از ضعف‌هایی که بر مجموعه ما وارد است، ضعف رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی است. برخی از عملکردهای ما به عنوان مثال فعالیت گروه‌های جهادی خوزستان و لرستان حداقل کانون‌های ما درگیر سیل بودند؛ اما فضاسازی مناسبی از آن صورت نگرفت و رسانه‌ها به آن کم پرداختند.

بسیج دانشجویی این ظرفیت را دارد که هر کدام از اعضا می‌توانند یک عنصر اطلاع‌رسانی باشند و مطلب دوم این است که اعتقاد داریم جنس دانشجویی، جنس ناب‌تری است و دانشجویان ملاحظات استادی و کارمندی ندارد. به خصوص در برخورد و به نقد کشیدن مسئولان. اما نگاه بسیج اساتید عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است.

ایسکانیوز: در واحدهای دانشگاهی نقش و فعالیت بسیج دانشجویی کاملا محسوس است، اگر روزی بسیج اساتید در دانشگاه فعال نباشد این موضوع چشمگیر است؟

هاشمی: در مبحث راه‌اندازی کانون‌ها و جلساتی که داریم معتقدیم که بسیج اساتید اگر کاری کرد که بقیه نتوانستند انجام دهند؛ یعنی بسیج اساتید مفید است. در غیر این صورت برنامه‌های فرهنگی و غیره را نهادهای دیگر و بسیج دانشجویی نیز می‌توانند انجان دهند. یکی از مباحثی که بسیج اساتید می‌توانند به صورت تخصصی وارد شود که سایر مجموعه کمتر می‌توانند به آن بپردازند، مباحث علمی است. پس اگر روزی بسیج اساتید فعال نباشد اولین نشانه‌ها کم‌تحرکی علمی در سطح مراکز آموزش عالی است. بسیح اساتید نباید کارهای معمول را انجام دهند، باید به سمت کارها و رویکردهای نو مانند رویکرد حل المسائلی برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006674

وب گردی

وب گردی