دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های مناسبی برای بررسی زوایای سیل‌ اخیر برخوردار هستند

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های بسیاری برای بررسی حوزه‌های مختلف سیل‌های اخیر برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمود نیلی احمدآبادی در نشست خبری هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها که عصر امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به ماموریت گزارش ملی سیلاب اظهار کرد: رئیس جمهور در تاریخ 27 فروردین‌ماه مأموریتی در خصوص هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها به ما محول کرد، همچنین قرار شد ظرف 6 ماه «گزارش ملی» این رخداد ارائه شود.

وی تصریح کرد: همان طور که می‌دانید بلایای طبیعی در کشور اجتناب‌ناپذیر است. از این رو باید با بررسی دقیق موضوع سیل، روایتی جامع از آنچه رخ داده است را طی 6 ماه آینده ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی سیل‌های اخیر یادآور شد: در مرحله اول باید خسارات ناشی از سیل بررسی شود، سپس آموزه‌هایی مناسب از این رخداد و راهبردها برای کاهش خسارات در آینده به مردم ارائه شود.

نیلی اضافه کرد: دانشگاه‌ها ظرفیت‌های بسیاری برای بررسی حوزه‌های مختلف سیل های اخیر دارند، از این رو اعتماد رئیس جمهوری اتفاق بزرگی در این حوزه به حساب می‌آید.

وی در ادامه گفت: این نشست به منظور اقدامات هیئت ویژه سیلاب برگزار شده است، 43 روز از حکم می‌گذرد و ما طی این مدت کارخود را آغاز کردیم و از فردای صدور حکم تمامی جلسات لازم برگزار شد. هدف این اقدام، استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب دانشگاهیان است، این هیئت در روز اول با تمامی توان خود، از استادان برجسته برای این اقدام دعوت به‌عمل آورد.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از 250 نفر عضو این کارگروه، 158 متخصص و دانشمندان کارگروه هستند که 20 نفر از هیئت رئیس کارگروه و 78 نفر همکاران گروه به شمار می‌روند. همچنین 121 عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها در این کارگروه حضور دارند که برخی از آن‌ها از مناطق سیل خیز هستند. هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب سعی کرده است از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و مهندسان استفاده کند.

نیلی تأکید کرد: ما در آغاز استقبال خوبی از مردم سوی مردم داشتیم. باید از بدنه تجربی اعضای هیئت علمی در کشور استفاده کرد، این هیئت می‌تواند الگوهای مناسبی برای بحران‌های طبیعی کشور ارائه کند.

وی افزود: بر اساس آماری که تا کنون جمع آوری شده، بیش از 1700 خبر در خصوص سیل منتشر شده است، اعضای این کارگروه، تمامی این خبرها را جمع آوری و از اطلاعات آنها استفاده کرده‌اند. تلاش کرده‌ایم تمامی گزارش‌های سیلاب‌های مهم کشور بوده را جمع آوری کرده تا در مدیریت دانش بتوانیم از آن استفاده کنیم. بیش از 8 هزار سوال برای 200 نهاد در راستای آمار و اطلاعات سیل ارسال شده تا بتوانیم آمار دقیق در خصوص سیل ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: خوشبختانه دستگاهای اجرایی در این خصوص کمک‌های زیادی انجام می‌دهند البته ما نیازمند زمان هستیم تا این نهادها، سوالات و گزارش‌های خود را در اختیار ما قرار دهند. ما می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در دانشجویان علی الخصوص ظرفیت دانشجویان دکتری استفاده کرده و از توانمندی‌های آنان بهره ببریم. تاکنون استقبال خوبی از سوی دانشجویان، استادان، متخصصان و کارگروه‌های ویژه و نخبه در هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب شکل گرفته است، ما از تخصص تمامی این اعضا استفاده می کنیم.

وی در خصوص بودجه صرف شده برای این کارگروه گفت: در حال حاضر منتظر برآورد هزینه از سوی کارگروه‌ها هستیم ولی قرار است تا ظرف هفته آینده یک بودجه مناسبی در این زمینه به ریاست جمهوری ارسال کنیم تا بودجه مناسبی به این امر اختصاص یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006729

وب گردی

وب گردی