جلیلی: اعتماد به حاکمیت شبکه‌های مجازی خارجی، دشمن را گستاخ کرده است

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اعتماد و تابعیت مجازی از حاکمیت شبکه‌های مجازی خارجی باعث شده است که دشمن گستاخانه حاکمیت خود را اعمال کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف در دیدار روز گذشته استادان و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌‌ها با رهبر معظم انقلاب گفت: بنده در اینجا نه به‌عنوان عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، بلکه به‌عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی و دارای تجربیات عملیاتی در حوزه فناوری، توجه جامعه دانشگاهی و نخبگان را به دغدغه‌ها و راهکارهایی حول فضای مجازی کشور جلب می‌نمایم.

وی در رابطه با واقعیت‌ها و دغدغه‌های این حوزه خاطرنشان کرد: فضای مجازی پدیده‌ای است که اهمیتش به‌اندازه انقلاب اسلامی است. عزیزان امتداد انقلاب اسلامی در فضای حقیقی تولد مبارک جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، ما نیاز داریم که در فضای نوظهور مجازی که تمام قواعد، قوانین و موجودیت‌هایش را خود تعریف و تولید می‌کنیم، امتداد انقلاب اسلامی در فضای مجازی را خلق کنیم. چیزی که ما به آن فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی یا به‌ اختصار «فمتا» می‌گوییم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری اطلاعات در حال دور زدن حاکمیت‌های ملی و به دست گرفتن گلوگاه‌های نیازهای اولیه بشری هستند. مطلبی که با تدبیر حضرت‌عالی ما چند سال جلوتر از برخی قدرت‌های جهانی و با تأسیس شورای عالی فضای مجازی به آن پی بردیم، اما امروز این غربی‌ها و شرقی‌ها هستند که جلوتر از ما به اینترنت لقب آمریکایی دادند و به دنبال راهکارهای عملیاتی برای تأمین استقلال خود در اینترنت اروپایی و روسی و چینی هستند. اگر حاکمیت ملی خدشه‌دار شد، دیگر قدرتی نیست که بخواهیم انتخاب کنیم دست کدام جناح باشد.

جلیلی افزود: گسترش اینترنت به‌جای شبکه ملی اطلاعات به‌ویژه در لایه‌های خدمات و محتوا در سال‌های گذشته و کاشت بذر، بلکه جنگل خدمات پایه خارجی در سرزمین فضای مجازی کشور، محصولی جز نگرانی‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی نداشته است. این در حالی است که فضای مجازی موهبت الهی به ماست. ما نباید در این عرصه تمام فکر و ذکرمان دفاع باشد. ما اهل توسعه‌ایم. ما مدعی هستیم.

وی تأکید کرد: توسعه نامتوازن لایه‌های مختلف زیرساخت، خدمات، محتوا و حتی ابزارهای حاکمیتی و سواد فضای مجازی در اقصی نقاط کشور و تمامی اقشار جامعه پس از گذشت نیم دهه آثار خود را در سبک زندگی و نگرش ورودی‌های جوان دانشگاه به‌وضوح نشان داده است. استفاده گسترده فلان پیام‌رسان خارجی در مدارس کاشتن است و خروجی‌های امروز مدارس و دانشگاه درویدن!

استاد دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: علی‌رغم اقدامات قابل‌تقدیری که دولت محترم و به‌ویژه وزارت ارتباطات در ایجاد زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور به عمل آورده‌اند لیکن وابستگی ما در فضای مجازی قابل‌توجه است و اقدام اخیر چند شرکت آمریکایی اپل و گوگل در حذف برنامک‌های ایرانی از برخی بازارهای جهانی و بدتر از آن حذف برخی برنامک‌ها از گوشی تلفن میلیون‌ها ایرانی یک شرم و یک درس داشت. شرم برای آن‌ها که علی‌رغم همه ادعاهای به‌ ظاهر روشنفکرمآبانه، حضور محتواها و خدمات ایرانی را تحمل نکردند و با وقیحانه‌ترین شکل فیلترینگ را روی ما اعمال نمودند. درس برای ما و مسئولان بود که به‌واسطه تعلل و امروز و فردا کردن و جدی نگرفتن دشمن، فرصت را برای این اقدام شرم‌آور فراهم نمودیم. اقدام اخیر گوگل چیزی جز رزمایش حکمرانی یک شرکت آمریکایی بر فضای مجازی ما نبود.

جلیلی در مورد راهکارهای برون‌رفت از مشکلات حوزه فضای مجازی گفت: ما چاره‌ای جز تولید قدرت ملی در فضای مجازی نداریم. شعار عزت و اقتدار در فضای مجازی بایستی به یک گفتمان در سطح دانشگاه‌ها و مسئولان کشور تبدیل شود. این عزت و اقتدار مستلزم شناخت مصادیق ذلت ازیک‌طرف و رصد علمی و فناورانه فضای مجازی در راستای توسعه متوازن و بومی‌سازی فناوری‌های پایه است.

وی تصریح کرد: شتاب‌دهی به توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف دسترسی، پردازش و انبارش بومی، نرم‌افزارها و خدمات نرم‌افزاری پایه و محتوا ضرورت دارد. وضع و آمارهای موجود و آمارهای موجود با مطلوب ما فاصله دارد و انتظار بسیار بیشتری از همه دست‌اندرکاران می‌رود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: در زمانه‌ای که تغییرات تکنولوژی روزبه‌روز است و دسیسه‌ورزی دشمنان لحظه‌به‌لحظه، انتظار جلسات هفتگی از شورای عالی فضای مجازی انتظار زیادی نیست. مع‌الأسف شورای عالی و قرارگاه ذیل آن یعنی مرکز ملی فضای مجازی مورد بی‌مهری قرار گرفته است و باید اقرار کرد که «کلیدی آن را قفل نموده است». در شرایط موجود استفاده از ظرفیت توده‌های مردم به‌موازات ساختارهای بعضاً ناکارآمد دولتی راهکاری مناسب به نظر می‌رسد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: اگر اقناع مردمی توسط صداوسیما و رسانه‌ها در باب شناخت مناسبات و خصوصیات دنیای جدید به‌خوبی صورت پذیرد، تاریخ نشان داده است که در تجربیاتی مانند دفاع مقدس، در صورت اقناع خوب مردمی این مردم هستند که مسئولان را به دنبال خود خواهند کشید؛ لذا تقاضا می‌شود تدبیری بفرمایید که دغدغه‌سازی و آگاه‌سازی مردم جزء اولویت‌های نهادهای مختلف تحت امر قرار بگیرد که اگر مردم آگاه شوند خودشان به صحنه آمده و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به نقش فناوری‌های بومی پایه که از مؤلفه‌های قدرت در حاکمیت فضای مجازی هستند نظیر سیستم‌عامل و گوشی تلفن همراه کم‌توجه بوده‌ایم. دشمنیِ بروز داده شده اخیر یک شرکت آمریکایی سبب خیری شد تا مسئولان محترم به ضرورت بومی شدن این فناوری‌ها بیشتر پی ببرند لیکن این رویداد نبایستی با تغییر راهبرد دشمن تغییر کند و ما به ورطه وابستگی عمیق‌تر کشیده شویم. بومی‌سازی این فناوری، یعنی همان کاری که اخیراً چینی‌ها کرده‌اند، مستلزم وفاق و عزم دولت و همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است. پیشنهاد می‌شود به فناوران این حوزه به چشم طلایه‌داران استقلال مجازی کشور در سال‌های آینده نگریسته شود که تأثیر این فناوری‌ها کم از فناوری‌های هسته‌ای و موشکی نیست.

وی بیان کرد: حضور دیپلمات‌هایمان در زمین و حاکمیت مجازی دشمن قابل‌درک است، اما گزارش فعالیت‌های روزانه فلان نماینده مجلس یا وزیر در توئیتر و آن‌هم به زبان فارسی چه معنایی دارد؟ همین اعتماد و تابعیت مجازی از حاکمیت شبکه‌های مجازی خارجی باعث شده است که دشمن گستاخانه حاکمیت خود را به همان نماینده و وزیر و حتی فرمانده ما اعمال نماید و کار را تا آنجا پیش برد که مسئول مملکت ما را به خاطر نشر عکس از یک قهرمان ملی تنبیه یا اخراج نماید. آیا حداقل لازمه عزت و اقتدار حکم نمی‌کند که مسئولان ما دل از خدمات شیک و مفت خارجی ببرند و به زمین تحت حاکمیت ملی هجرت نمایند؟ پیشنهاد ما تحریم در برابر تحریم است. پیشنهاد ما توسعه بومی در برابر تحریم است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: نسل پنجم تلفن همراه بایستی به‌موقع وارد کشور شود، ولی با آمادگی. نسل پنجم یعنی پهنای باند بسیار بالا، اینترنت اشیاء، داده‌های حجیم و تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی. نکند یک‌بار دیگر بی‌برنامگی فضای مجازی کشور را خاستگاه تولید داده برای دشمن و مصرف محتواهای ممیزی‌نشده غربی برای کودک و جوان روستایی و شهری کنیم. نباید با دادن مفت معادن داده‌ای کشور به بیگانگان که بسا از بشکه‌های نفت ارزشمندترند بر قدرت و دقت دشمن برای ضربه به اقتصاد و امنیت و فرهنگ جامعه بیفزاییم. نسل پنجم را می‌خواهیم، ولی مشروط و منوط به آماده شدن زیرساخت‌های بومی محتوایی و فناوری آن است.

جلیلی بیان کرد: ذلت وجود و حضور صدها فیلترشکن ساخته شده با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان که عملاً بدافزارهای فرهنگی و امنیتی هستند و به‌سادگی در اختیار آحاد جامعه قرار دارند، بایستی با مدیریت نیازهای واقعی و ابراز عُرضه در اعمال قانون، به عزت و اقتدار تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا، به فضل الهی و در سایه رهبری داهیانه حضرت‌عالی، فرزندان جوان دانشمند و فناور و انقلابی در کنار اساتید دغدغه‌مند دانشگاه‌ها و در قالب نهادهای دانش‌بنیان فراوانی که بحمدالله دوران دانشگاه‌ها حلقه زده‌اند، فمتا (فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی) بی‌شک تحقق خواهد یافت و به دنبال آن، آرمان زندگی پاک و باب طبع در فضای مجازی دست‌یافتنی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006814

وب گردی

وب گردی