کاربران با سامانه شاهکار صاحب هویت شدند

سامانه شاهکار به منظور تأمین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سامانه شاهکار در پی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به منظور تأمین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در سال ۹۴ راه‌اندازی شده است.

طراحی و پیاده‌سازی این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی و احراز اصالت سرویس‌گیرندگانِ سرویس‌های ارائه‌شونده توسط سرویس‌دهندگان بوده است.

این سیستم جهت فراهم آوردن امکان صحت‌سنجی اطلاعات اعلامی سرویس‌دهنده برای سرویس‌گیرندگان با مراجع تطبیق، اعمال سیاست‌ها و محدودیت‌های قانونی، تولید گزارش‌های مدیریتی و جست‌و‌جوی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه شاهکار وظیفه احراز هویت سرویس هایی از قبیل سیم کارت ها ، خطوط ثابت تلفن و اشتراک های اینترنت، SAP و PAP ، Mobile Wi-Fi و ... را بر عهده دارد و در راستای هدف افزایش امنیت و ... تولید شده است.
ثبت اطلاعات مشترک در شاهکار به صورتی است که یک کد اختصاصی در بین تمام اپراتورها به مشترک اختصاص می یابد و تا زمانی که این کد از طرف هر شرکت اپراتور فعال باشد ( حتی با وجود تخلیه پورت از مرکز ) امکان راه اندازی اینترنت ( رانژه) از شرکت جدید امکان پذیر نیست لذا برای راه اندازی اینترنت از شرکت اپراتور دیگر باید کلاسه شاهکار شرکت اپراتور قبلی توسط همان اپراتور غیر فعال یا حذف گردد.

این سامانه در واقع یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است که پیش از ارائه سرویس به مشترکان، هویت مشترک را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند و درصورت تائید درستی اطلاعات در سامانه، اجازه ارائه سرویس را می‌دهد.

در صورتی که سرویس ارتباطی و فناوری اطلاعات شامل تلفن همراه، ثابت و اینترنت پرسرعت، بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شود مشترک می‌تواند با مراجعه به اپراتور مربوطه دلیل آن را متوجه شود و در صورت تخلف اپراتور و یا سو استفاده از اطلاعات هویتی وی، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به آدرس ۱۹۵.cra.ir ثبت کند. مشترکان پیش از ثبت شکایت در باره این موضوع باید مطمئن شوند شماره تلفن همراهی که پیامک برای آن ارسال شده، به نام خودشان است.

تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه شاهکار است که با مشخص شدن صاحبان سرویس‌های ارتباطی در این سامانه، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود. با ایجاد این امکان هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهایی که حریم خصوصی در آن‌ها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آن‌ها وجود دارد را نخواهد داشت.

اما اطلاع‌رسانی به مشترکین درباره ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها هم یکی دیگر از سرویس‌های سامانه شاهکار است؛ در صورت ثبت هرگونه سرویس ارتباطی در اپراتورهای مخابراتی با شناسه هویتی مشترکان، ثبت این سرویس در قالب پیامک با سر شماره cra.ir به تمامی خطوط تلفن همراه به نام مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود.

تا پیش از این اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس های مخابراتی شامل اینترنت، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترک از جمله سرویسهای این سامانه بود که هم اکنون با توسعه سرویس‌های آنلاین از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی، امکان اتصال به این سامانه برای کسب و کارها نیز فراهم شده است. به این ترتیب با مشخص شدن هویت کاربر، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود و هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در خدمات مالی و بانکی، استفاده از نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهائی که حریم خصوصی در آنها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آنها وجود دارد را نخواهد داشت.

براساس این گزارش سیستم ثبت احوال و سیستم شاهکار که اکنون در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، این امکان را فراهم کرده تا مشخصات کامل هر مشترک در سیستم CRM شرکت مخابرات ثبت شود. لذا مشترکینی که اطلاعات شناسنامه‌ای آن‌ها در سامانه مخابرات کامل نیست و احراز هویت آنها تایید نشده است، در خرید ترافیک و تمدید سرویس دچار مشکل می‌شوند.

از آنجایی که سامانه شاهکار اصالت هویت کاربران را در اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌ها تعیین می‌کند، این موضوع در زمینه کاهش استفاده و پرداخت از طریق کارت‌های سرقتی قطعا اثر خوب و مطلوبی خواهد داشت و تطابق اطلاعات شخصی مثل کد ملی با شماره و کارت بانکی، مزیتی در خریدهای اصیل با نام کاربران حقیقی است که در اختیار اپلیکیشن ها و وب‌ها قرار گرفت.

جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در همین رابطه گفته بود که وجود سیم کارت‌های بدون هویت باعث شده تا هویت‌های مجعول در فضای مجازی گسترش یابد که در این رابطه تذکرهای متعددی به اپراتورها داده شده است و بر اساس مقررات مختلف باید همه سیم کارت‌ها احراز هویت واقعی شده یا سوزانده شوند اما این کار انجام نشده است.

با توجه به همین مسئله، به این نتیجه می‌رسیم که استفاده از شماره موبایل کاربران در پلتفرم‌های اینترنتی، جهت احزار هویت آنها کافی نیست چون تعداد نامشخصی سیم‌کارت بدون هویت وجود دارد. اینجاست که سامانه شاهکار وارد بازی می‌شود.

همچنین در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها نیز گفته بود که باید امکان احراز هویت را برای افرادی که در سایت آگهی ثبت می‌کنند، فراهم کنیم که سایت‌ها تا حدودی این کار را انجام می‌دهند و در ابتدای نصب این اپلیکیشن‌ها کاربر باید شماره موبایل خود را ثبت کند، اما وجود سیم کارت‌ها با هویت مجهول و سیم کارت‌های اتباع خارجی باعث شده است روند شناسایی هویت افراد را در سایت‌ها با مشکل روبه رو کند.

می‌توان این نکته را یادآور شد که کسب‌وکارها بر اساس کار خودشان نیاز به سطوح مختلفی از احراز هویت دارند. برای مثال کسب‌‌وکارهایی که یا کارشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است یا حجم قابل توجهی کاربر یا دیتا دارند، مانند تاکسی‌های اینترنتی یا سایت‌هایی که آگهی تجاری در آنها قرار داده می‌شود، باید احراز هویت را رعایت کنند تا هم محتوای وارد شده کنترل شود و اگر احیاناً جرمی اتفاق افتاد، قابلیت پیگیری نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006856

وب گردی

وب گردی