توسعه ریز ربات ها برای مشاهده اعضای داخلی بدن

یکی از پیشرفت های حاصل شده در زمینه فناوری های پزشکی، تولید ربات هایی بوده است که از قابلیت تزریق به داخل بدن و مشاهده و بررسی اعضای داخلی آن برخوردار است اما این فناوری در سال های اخیر توسعه قابل توجهی را شاهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایگاه اینترنتی «دیلی بیست» آمریکا طی گزارشی به جدیدترین فناوری در عرصه پزشکی پرداخت، این فناوری جدید نوعی ربات بسیار کوچک است که پزشکان می توانند با استفاده از آن اعضای داخلی بدن بیمار را مشاهده نمایند.

در این گزارش می خوانیم: با وجود آنکه پزشکان از راه های مختلف می توانند داخل بدن انسان را مشاهده کنند اما تمام این روش ها دقت کافی نداشته و ایده آل نیست. این مساله مورد تاکید است که فناوری های تصویر برداری خارجی در تصویر برداری از تمام اعضای بدن انسان موفق نبوده است چنانچه عملیات کولونوسکوپی علاوه بر دردناک بودن آن قابلیت دسترسی به روده باریک را ندارد.

بر همین اساس هم اکنون برخی پژوهشگران برای طراحی نوعی ربات کوچک با الهام از ساختار یک کِرم دست به کار شده اند که قابلیت کنترل از راه دور داشته و این فرصت را برای پزشکان فراهم می کند که به طور بی سابقه ای بتوانند اعضای داخلی بدن انسان را مشاهده کنند.

مهندس دیوید زروک رئیس تیم پژوهشگران سازنده این ربات امیدوار است در جریان ساخت ربات کِرم کوچک به راهی دست یابند که بتوانند نسبت به کپسول پیل کام برای رسیدن به اعضای داخلی بدن برتری یافته و به بخش هایی که از بدن مانند روده ها به ویژه روده باریک که دسترسی به آن مشکل است وارد شوند، وی در این باره گفت: 10 یا 12 سال است که یکی از شرکت ها به دنبال ساخت دوربینی به اندازه یک قرص است.

زروک گفت: هر کسی می تواند کپسول پیل کام را ببلعد تا با عبور از دستگاه گوارش وی تصاویری از تمام اعضای داخلی بدن فرد تهیه کند. این ابتکار جالب از طرفی می تواند به پزشکان اجازه دهد از روده باریک متصل به معده و روده بزرگ که دسترسی به آنان مشکل است تصویر برداری کند.

زروک افزود: مشکل کپسول پیل کام آن است که چندین ساعت طول می کشد تا به صورت طبیعی از دستگاه گوارش عبور کند به ویژه آنکه این کپسول سازوکاری برای آنکه خود در داخل بدن حرکت کند ندارد. این کپسول می تواند پس از قرار گرفتن در روده به سرعت با دیگر اجسام موجود در این بخش حرکت نماید و تنها چند تصویر با کیفیت پایین تهیه نماید.

وی ادامه داد: در صورتی که موفق شویم مکانیزمی برای دفع کنترل شده آن طراحی کنیم پزشک قادر است در نزدیکی بیمار نشسته و آن را کنترل نماید. در این صورت عملیات می تواند با سرعت بیشتری انجام شود و به محض ورود این ربات به محدوده مورد نظر پزشک می تواند تصاویر بیشتری تهیه کند.

امکان کنترل نمودن ربات این قابلیت را به پزشک می دهد تا هنگامی که مشکلی در یکی از اعضا مشاهده نمود با استفاده از امواج فرا صوتی موقعیت دقیق ربات در داخل بدن مریض را تعیین نماید. اما با استفاده از دوربین های کپسولی کنونی نمی توان نقاط مهم را مشخص کرد چرا که تمام نقاط داخل روده به رنگ خاکستری است.

تیم سازنده این ربات برای ساخت آن بر اَشکال مختلف حرکتی تمرکز نمودند تا بتواند در نقاط نرم بدن به راحتی حرکت کند. این ربات بر اساس ساختار کِرم طراحی شده است چرا که این موجود در حرکت موج گونه خود شکلی شبیه به DNA به خود می گیرد.

دانشمندان و پژوهشگران در ابتدا جهت توضیح مفهوم این طرح برای ساخت نمونه بزرگ از این نوع ربات اقدام کرده و پس از آن نمونه اولیه را کوچک سازی نموده اند به طوری که ربات اخیر تولید شده 4 سانتی متر طول و 1.5 سانتی متر عرض دارد و مرحله آزمایشی خود را در روده خوک با موفقیت به اتمام رسانده است.

لازم به ذکر است کارشناسان این عرصه به دنبال آن هستند که محصول نهایی آنها حجم بسیار کمتری داشته باشد به طوری که طول آن به 2 سانتی متر و عرض آن به 1.2 سانتی متر کاهش یابد. اما آنان هم اکنون با محدودیت های ناشی از حجم موتورهای موجود در بازار مواجه بوده و به همین جهت گروه سازنده این ربات برای دستیابی به هدف خود به دنبال گروهی دیگر برای ساخت موتوری کوچکتر هستند.

همچنین نمونه نهایی ربات به باتری مخصوص به خود نیاز دارد تا برای تامین انرژی، جایگزین سیم در نمونه فعلی شود، علاوه بر آنکه لازم است ارتباط بی سیم برای این ربات نیز فراهم شود که این دو مساله را می توان با استفاده از فناوری های موجود مرتفع کرد. رئیس گروه سازنده این ربات تاکید دارد این ربات قادر است علاوه بر تصویر برداری ماموریت های پیچیده دیگری را نیز انجام دهد که از جمله آنها تزریق دارو در بخش مورد نظر یا حمل بافت مورد نیاز به داخل بدن بدون نیاز به عمل جراحی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006905

وب گردی

وب گردی