سلول های موی رشد یافته از سلول های بنیادی می توانند شنوایی را احیا کنند

محققین دانشگاه شفیلد مجموعه ای از سلول های مویی و نورون ها که برای شنوایی لازم هستند را از سلول های بنیادی انسانی تولید کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در این مطالعه جدید محققین بریتانیایی دریافته اند که می توانند سلول های بنیادی مشتق از گوش داخلی جنین های انسانی را برای تبدیل شدن به سلول های شنوایی بسیار تخصص یافته تحریک کنند. آن ها بر این باورند که در آینده ای نزدیک قادر خواهند بود این سلول های مشتق از سلول های بنیادی را به بیماران ناشنوا پیوند کنند و نورون ها و سلول های مویی آسیب دیده آن ها در نتیجه از دست رفتن شنوایی حسی-عصبی(sensorineural hearing loss) را جایگزین کنند. این نوع ناشنوایی یکی از شایع ترین انواع ناشنوایی است که بیش از 90 درصد این عارضه را شامل می شود.

در حال حاضر، تنها گزینه درمانی موجود برای از دست رفتن شنوایی حسی عصبی شامل ایمپلنت حلزونی است اما این دستگاه الکترونیک هیچ گاه نمی تواند شنوایی را به طور کامل احیا کند. در این مطالعه جدید دکتر ریوولتا و همکارانش سلول های بنیادی را حلزون گوش جنین های سقط شده استخراج کردند. این سلول های بنیادی قادر به تبدیل شدن به دستگاه شنوایی مورد نیاز برای شنوایی هستند که بلافاصله بعد از شنوایی ناپدید می شوند و به همین دلیل است که بدن ما نمی تواند بعد از تولد آسیب ها ترمیم شود. ریولتا و همکارانش دریافتند که می توانند این سلول های بنیادی را در شرایط آزمایشگاهی کشت کنند و آن ها را برای تبدیل شدن به سلول های مویی القا کردند. این سلول ها بسیاری از مارکرهای سلول های مویی طبیعی را بیان کردند. محققین امیدوارند که بتوانند در گام اول این سلول ها را به مدل های جانوری ناشنوایی پیوند کنند. آن ها امیدوارند که بتوانند در گام اول، از این سلول ها یا سلول های بنیادی مشتق از سایر بافت ها و اندام ها برای تولید سلول های مویی و احیای شنوایی استفاده کنند.

سلول های مویی مسئول تبدیل کردن اصوات به پالس های الکتریکی هستند که به مغز فرستاده می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006910

وب گردی

وب گردی