فیروزفر: مجموعه علمی و آموزشی کشور، باید به سمت پژوهش‌محوری حرکت کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: کل مجموعه علمی و آموزشی کشور باید به سمت پژوهش‌محوری حرکت کند و با توجه به شرایط امروز تحریم‌ها با گسترش امر پژوهش و استفاده از دانش بومی و متخصصان داخلی، بسیاری از نیازمندی‌های ما رفع خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به‌کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور بررسی کردیم.

علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم‌رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌‌های دانشجویی مبنی بر توجه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: توصیه به گسترش امر پژوهش در بیانیه گام دوم هم که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود دربردارنده توجه ویژه به امر پژوهش بود. در تحقق فرمایش رهبری نسبت به توجه به اهمیت امر پژوهش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی وظیفه خطیری دارند.

وی افزود: در حقیقت، پژوهش پایه پیشرفت هر کشوری است و اگر سرزمینی بخواهد در مسیر پیشرفت و ترقی قرار گیرد باید به امر پژوهش توجه کافی داشته باشد. در حقیقت گسترش امر پژوهش زمینه‌‌ساز خودکفایی در تولید و اقتصاد مقاومتی با بهره‌‌مندی از دانش متخصصان بومی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در ادامه درباره نقش دانشگاه آزاد در توسعه امور پژوهشی کشور یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی طرح پایش و تعیین 40 چالش اصلی کشور به عنوان موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی گام‌‌‌های موثری را در توسعه امور پژوهشی برداشته است تا از طریق پژوهش در زمینه حل مسائل کشور اثر گذار باشد.

فیروزفر متذکر شد: آنچه مسلم است، کل مجموعه علمی و آموزشی کشور باید به سمت پژوهش‌محوری حرکت کند و برای تحقق این امر، باید در این زمینه نقش‌آفرینی داشته باشند. در حقیقت با توجه به شرایط امروز تحریم‌ها با گسترش امر پژوهش و استفاده از دانش بومی و متخصصان داخلی بسیاری از نیارمندی‌های ما رفع خواهد شد.

وی درباره مطالبه تشکل‌‌های دانشجویی مبنی بر سنگین بودن شهریه دانشگاه آزاد و روشنگری در این زمینه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد به صورت خودگردان اداره می‌شود و مانند دانشگاه‌های دیگر از کمک‌های دولتی بهرمند نمی‌شود؛ همچنین با توجه به بالارفتن نرخ تورم اگر مقایسه‌ای در این زمینه داشته باشیم متوجه می‌شویم که شهریه دریافتی دانشگاه آزاد در مقابل این هزینه‌های سنگین بسیار ناچیز است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان تاکید کرد: در حال حاضر، شهریه مدارس غیرانتفاعی بالاتر از شهریه دانشگاه آزاد بوده و این در شرایطی است که دانشگاه در سطحی بالاتر از مدرسه قرار دارد. علی‌رغم آنچه که در ذهن مردم مبنی بر سنگین بودن شهریه دانشگاه آزاد وجود دارد، این دانشگاه شرایط زندگی مردم برای ادامه تحصیل و کسب تحصیلات عالیه را با توجه به گرانی‌های موجود در نظر گرفته و قسط‌بندی شهریه‌های دانشجویی و پرداخت وام شهریه به دانشجویان از جمله خدماتی است که در کلیه واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به دانشجویان ارائه می‌شود.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006913

وب گردی

وب گردی