چگونه از شر اسپاسم عضلانی خلاص شویم؟

اسپاسم عضلانی یک انقباض عضلانی است که می تواند بخش های مختلفی از عضلات بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، منظور از اسپاسم عضلات انقباضات، غیر ارادی عضلات بدن است. این امر عمدتاً در نواحی گردن، پشت، شانه و ساق رخ می دهد. گاهی انقباضات کوتاه و پشت سر هم در یک عضله رخ می‌دهد که این امر را هم جزء اسپاسم های عضلانی محسوب می کنیم.

می‌توان گفت؛ گرفتگی عضلات به حالت انقباض دردناک و ممتد ماهیچه‌ها گفته می‌شود؛ این انقباض عضلانی معمولا دردناک و ناخوشایند است که ممکن است از چند ثانیه تا چند روز ادامه داشته باشد؛ عارضه‌ای جدی نیست و به جز در موارد خاص، پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

از عواملی که می‌توانند باعث گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلانی شوند، می‌توان به گردش خون ناکافی به دلیل تنگ شدن عروق، فشار بر اعصاب ستون فقرات، کمبود مواد معدنی در بدن همچون کلسیم، منیزیم یا پتاسیم و همچنین داروهای دیوریتیک که عموماً برای فشارخون بالا استفاده می‌شوند، نام برد.

اسپاسم می تواند بر روی افراد در تمام گروه‌های سنی، بدون در نظر گرفتن جنس، تاثیر بگذارد. این حالت بسیار دردناک است و عضله و محل درد، تنها پس از برطرف شدن اسپاسم آزاد می شود. طریقه درمان اسپاسم عضلانی به علت مشکل یا حادثه های فیزیکی و مزمن ، بستگی دارد.

گرفتگی عضلات به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که شایع‌ترین آن به دلیل انجام تمرینات بدنی شدید و خستگی عضلات است، همچنین کم آبی بدن، قرار گرفتن عضلات در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی، انجام ندادن حرکات کششی و گرم نکردن بدن پیش از اقدام به فعالیت‌های بدنی، به‌هم‌خوردن تعادل مایعات، هورمون‌ها و الکترولیت‌های بدن، خالی شدن عضلات از عناصر منیزیم، کلسیم و پتاسیم که برای انقباض مناسب عضلات ضروری هستند، به وجود می‌آید.

اسپاسم عضلات اسکلتی:

اسپاسم عضلات اسکلتی، معمولا نوعی اسپاسم رایج بوده و اغلب به علت خستگی بیش از حد عضلات، کم آبی و الکترولیت های غیر طبیعی رخ می دهد. اسپاسم عضلانی معمولا ناگهانی رخ می دهد، دردناک، و تقریبا کوتاه مدت است. این حالت ممکن است با آزادسازی عضله از بین برود.

اسپاسم عضلانی در قفسه سینه

اسپاسم عضلانی می تواند در قفسه سینه نیز رخ دهد. زمانی که عضلات قفسه سینه دچار مشکل شده باشد، این مشکل رخ می دهد. اسپاسم عضلانی حتی می تواند موجب درد قفسه سینه شده و ممکن است در برخی موارد، با حمله قلبی اشتباه شود. بسیاری از علل و شرایط سلامتی که منجر به اسپاسم عضلانی در قفسه سینه می شود شامل: صدمات قفسه سینه، ماهیچه سینه، فیبرومیالژیا و غیره.

عضله سینه می تواند اسپاسم عضلانی ایجاد کند. این مشکل می تواند برای هر کسی به وجود آید. با این حال باید گفت که ورزشکاران در ورزش هایی مانند بسکتبال، تنیس، وزنه برداران و بوکس بیشتر در معرض احتمال اسپاسم عضلانی در قفسه سینه هستند.

این کشش عضلانی ناشی از ضربه است. این مشکل حتی گاه می تواند منجر به آسیب های جدی در عضلات شود. اسپاسم عضلانی سینه یکی از شدیدترین اسپاسم های عضلانی است.

اسپاسم در ناحیه پا

اسپاسم در ناحیه پا می‌تواند یک کابوس واقعی باشد، به ویژه هنگامی که در هنگام شب شما را بیدار کند. گرفتگی شدید عضلات پا ممکن است به پاها آسیب برساند، هرچند که آنها تنها در یک ناحیه ایجاد می شوند.

گاهی اوقات به نظر می رسد که هیچ دلیلی برای این اسپاسم یافت نمی شود. در هنگام اسپاسم عضلانی پا، معمولا، شما احساس دردی شدید در پا دارید.

دلیل اصلی اسپاسم و گرفتگی عضلانی در کمر:

اسپاسم عضلانی در هر زمانی ممکن است رخ دهد، اما برخی از علل شایع اسپاسم عضلانی عبارتند از:

1. فشار عضلانی یا آسیب:

یک اسپاسم در کمر ممکن است به علت هر نوع فشار یا آسیب به بافت نرم کمر، از جمله عضلات، رباط ها و تاندون ها رخ دهد برای مثال سنگین بلند کردن و همچنین ورزشهایی که شامل حرکات ناگهانی و تکراری هستند، علل شایع اسپاسم عضلانی در کمر هستند با این حال، هر نوع فعالیتی که موجب فشار بیش از حد بر عضلات کمر می شود، منجر به آسیب و سپس اسپاسم عضلانی می شود.

2. مسائل اساسی با آناتومی ستون فقرات :

اگر متوجه شوید که اسپاسم کمر شما بهتر نمی شود، یا اگر اسپاسم به طور متناوب در ناحیه کمر شما اتفاق می افتد، ممکن است یک مشکل اساسی با ستون فقراتتان داشته باشید، مانند دیسک فتق، تنگی مجرای ستون فقرات، آرتریت و دیسک دژنراتیو.در جایی که مسئله و مشکل وجود دارد، عضلات کمر شما با درد و التهاب با اسپاسم واکنش نشان می دهند.

3. عضلات ضعیف :

ماهیچه های قوی و شکمی کمکی برای کمر هستند و جلوگیری از اسپاسم عضلانی می کنند از سوی دیگر، عضلات ضعیف یا سفت شده می توانند راحت تر آسیب ببینند که منجر به اسپاسم عضلانی در کمر می شود.

4. ورزش های مرتبط با گرفتگی عضلات:

ورزشکاران تفریحی و رقابتی معمولا گرفتگی عضلات را تجربه می کنند، این نوع گرفتگی عضلات در طول یا پس از تمرین در افراد سالمی که هیچگونه مشکلات پزشکی ندارند، رخ می دهد.

5. کمبود آب و عدم تعادل الکترولیتی:

ورزش، به خصوص در شرایط گرم و مرطوب، می تواند منجر به افزایش خطر کم آبی و گرفتگی عضلات شود. عدم تعادل منیزیم و یا پتاسیم ممکن است به اسپاسم عضلانی کمک کنند، زیرا عضلات قادر به انجام درست کارشان نیستند. علل عدم تعادل الکترولیتی ،عبارتند از:کار زیاد بدون آبرسانی صحیح بعد از آن، شروع چرخه قاعدگی، و یا داشتن رژیم غذایی که در آن غذاهای فرآوری شده و ناتازه دارد.

راه های بیشتری برای جلوگیری از اسپاسم کمر :

حفظ وزن سالم - اگر وزن زیادی دارید، استرس بر ستون فقرات و مفاصلتان افزایش می یابد.

وضعیت خود را بهبود ببخشید - وضعیت نامناسب مانند چرت زدن در طول تمام روز ممکن است خطر ابتلا به اسپاسم کمر خود را افزایش دهد. حصول اطمینان از حفظ وضعیت مناسب و استفاده از وسایل ارگونومیک در صورت نیاز، ثبات و قدرت مورد نیاز کمر را تامین می کند و خطر ابتلا به اسپاسم کمر را کاهش می دهد.

ورزش منظم - درگیر شدن در یک برنامه کششی و تقویتی برای کمر و هسته عضلات، و انجام منظم برخی از فعالیت هایی که با قلب و عروق مشارکت می کنود، کمک خواهد کرد که شما کمر سالم تری داشته باشید و خطر اسپاسم به حداقل برسد.

همچنین برای پیشگیری از بروز گرفتگی باید قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید، همیشه بیش از نیاز خود آب بنوشید، همراه با افزایش مصرف مایعات، از موادی که نمک بیشتری دارند مثل آجیل شور یا دوغ استفاده کنید یا کمی به آب نمک اضافه کنید یا همراه میوه نمک بخورید، در صورتی که در محیط گرم فعالیت می­‌کنید یا در صورتی که بیش از حد معمول عرق می‌کنید، میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

در صورت بروز گرفتگی عضلانی حرکات کششی برای عضلات درگیر انجام دهید؛ عضله مصدوم را به آرامی بکشید؛ زیرا کشیدن تدریجی عضلات به رفع کوفتگی آن کمک می­‌کند، توجه داشته باشید محکم کشیدن عضلات ممکن است گرفتگی را تشدید کند، از کیف یا کیسه حاوی یخ یا آب گرم استفاده کنید، روزانه به مقدار مناسب آب بنوشید، موضع درد را به آهستگی ماساژ بدهید.

راه‌های درمان اسپاسم:

• استفاده از یخ بر روی محل اسپاسم به مدت 30-20 دقیقه هر 4-3 ساعت تا رفع علائم اسپاسم.

• استفاده از اعمال کشش روی عضله دچار اسپاسم. اگر بتوانید عضله ای را که دچار اسپاسم شده تحت کشش قرار دهید و برای چندین ثانیه این کشش را حفظ کنید در بسیاری از موارد و اسپاسم برطرف می گردد.

• اسپاسمی که برای مدت طولانی ادامه یافته باشد را گاهی با حرارت مرطوب به مدت 30-20 دقیقه و به مقدار چندین بار در روز می توان برطرف کرد.

• گاهی پزشک به شما ورزش های کششی خاصی را توصیه خواهد نمود.

• ماساژ می تواند بسیار مفید باشد.

• در صورت بی قراری و اسپاسم های مداوم در طول شب در پا امکان دارد پزشک داروهای خاصی را به شما تجویز کند.

راه‌های پیشگیری؛

• پرداختن به انجام ورزش‌های کششی قبل از ورزش تأثیر بسزائی در پیشگیری از اسپاسم عضله دارد.

• استفاده از مایعات زیاد در حین ورزش می تواند در جلوگیری از اسپاسم موثر باشد. کم آبی بدن یکی از علل اسپاسم عضله است.

• به درستی باستید و بنشنید مثلاً اسپاسم گردن در افرادی که در مقابل کامپیوتر قوز می کنند و مدت‌ها در یک وضعیت خاص به مونیتور نگاه می کنند شایع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006934

وب گردی

وب گردی