پژوهش باید مبنای همه مدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: پژوهش باید مبنای همه مدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد و بدون پشتوانه پژوهشی در دستگاه‌های اجرایی، نباید شاهد فعالیت و آزمون خطا باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به‌کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور بررسی کردیم.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم‌رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌‌های دانشجویی مبنی بر توجه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: بدون تردید، پژوهش پایه توسعه است و زیرساخت نرم‌افزاری توسعه در حوزه پژوهش خلاصه می‌شود. اگر برنامه‌ریزی‌ها و زیرساخت‌های ما بر پایه پژوهش قرار گیرد به طور قطع می‌توانیم راه پیشرفت را با سرعت بیشتری پیش‌ببریم؛ اما متاسفانه توجه به پژوهش آن‌‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: پژوهش باید مبنای همه مدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد و بدون پشتوانه پژوهشی در دستگاه‌های اجرایی، نباید شاهد فعالیت و آزمون خطا باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل درباره نقش دانشگاه آزاد در گسترش امر پژوهش خاطرنشان کرد: بدون شک، پژوهش نقش بنیادی در توسعه جامعه دارد و دانشگاه آزاد هم که شعار اصلی خود را مسئله‌گرایی قرار داده با ایجاد طرح‌پایش یک اقدام ابتکاری برای اولین بار در آموزش عالی کشور انجام داده است تا در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی به بررسی مسائل کشور بپردازد.

رسولی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از پایان‌نامه‌‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف تا به امروز تالیف شده به لحاظ کاربردی، تاثیری در حل مشکلات کشور نداشته است؛ اما ایجاد طرح پایش در دانشگاه آزاد، انقلابی در عرصه پژوهش ایجاد کرده تا دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی با ارائه پایان‌‌نامه در راستای حل مشکلات کشور گام بردارند که این امر دستاوردی بزرگ در عرصه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.

وی درباره مطالبه تشکل‌‌های دانشجویی مبنی بر سنگین بودن شهریه در دانشگاه آزاد تاکید کرد: اگر سرانه دانشجو در دانشگاه آزاد را با دانشگاه دولتی مقایسه کنیم هزینه دانشجو در دانشگاه آزاد با توجه به اینکه به صورت خودگردان اداره می‌شود کمتر از یک چهارم هزینه در دانشگاه‌های دولتی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در پایان متذکر شد: با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد شهریه دانشگاه آزاد به تناسب هزینه‌‌های بالایی که در کلیه امور وجود دارد سنگین نبوده و شرایط عامه مردم برای کسب تحصیلات عالیه در این دانشگاه در نظر گرفته شده است.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006961

وب گردی

وب گردی