چهارمین انقلاب صنعتی، رنسانس از نوعی دیگر

شرکت‌های فناور و رهبران تکنولوژیک آن‌ها بادبان‌ها را برای حرکت به سوی چهارمین انقلاب صنعتی تنظیم کرده‌اند. در این راستا لازم است بخش آموزش و پرورش جهت آماده کردن دانش‌آموزان برای ورود به دنیای جدید رباتیک، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ آماده باشد.

بدون شک می توان گفت دانش آموزان باید مهارت های قرن بیست و یکم را برای پاسخگویی به خواسته‌های نیروی کار آینده در اختیار داشته باشند تا در آیندۀ کاری پیشرفت کنند. بسیاری معتقدند که آموزش با سرعت پیشرفت‌های تکنولوژیکی سازگار نیست، به این معنی که دانش آموزان برای جهان در حال تغییر به خوبی آماده نیستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در این راستا مهارت‌هایی نظیر تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت مهم هستند. اگر چه بسیاری از سیستم‌های آموزشی فعلی آن‌ها را به طور مناسب تجهیز نمی‌کند. بنابراین، مدرسان و مدارس چگونه می‌توانند دانش‌آموزان را برای انقلاب صنعتی چهارم آماده سازند؟

امروزه در آستانه یک انقلاب صنعتی تکنولوژیک قرار داریم که بدون تردید نحوه زیست، کار و ارتباطات ما را به طور بنیادی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به لحاظ اندازه، مقیاس، چشم‌انداز و پیچیدگی تحولی پیش‌ روی ما قرار دارد که مانند آن را بشر تاکنون تجربه نکرده است. هنوز نمی‌دانیم این انقلاب چگونه پرده از ماهیت خود می‌افکند؛ اما وجود یک حقیقت عیان است: واکنش ما هر چه که باشد باید یگانه، جامع، متحد و هماهنگ باشد.

انقلاب صنعتی چهارم چیست؟

انقلاب صنعتی چهارم (Fourth Industrial Revolution 4IR) چهارمین دوره اصلی از بدو آغاز انقلاب صنعتی است. این دوره با اشاعه فناوری‌هایی فاصله میان سپهرهای فیزیکی، رایانشی و زیستی را کمرنگ یا حذف می‌کند و با ظهور فناوری‌های نوین در چند حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوتکنولوژی، پردازش کوانتومی، زیست فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران همراه است. این انقلاب، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) برآورد می کند که طی 10 تا 20 سال آینده 14 درصد از مشاغل در معرض خطر اتوماسیون قرار دارند و 32 درصد دیگر نیز در معرض تغییر قابل توجه هستند.

بر اساس گزارش دفتر ملی آمار انگلیس، 1.5 میلیون شغل در انگلستان در معرض خطر اتوماسیون قرار دارند.

«هانس وستبرگ»، مدیر اجرایی شرکت Verizon Communications، طی مقاله خود در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) بر این عقیده است که با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های آموزشی مردم را برای فرصت‌هایی که 5G و دیگر پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم به‌وجود می‌آورد آماده نمی‌کنند. معلمان، سیاست‌گذاران و جامعه کسب و کار باید با این واقعیت مقابله کنند.

عصر جدید یک مجموعه پیچیده از چالش‌ها را ارائه می دهد. شغل برخی کارگران با هوش مصنوعی و اتوماسیون جایگزین می‌شود، بیش از 7 میلیون شغل در ایالات متحده از بین می روند؛ زیرا کارفرمایان به دنبال افراد دارای مهارت هستند که نشان دهنده عدم تقارن بین نیروی کار و تقاضای صنعت است.

«اریک جراتلر» رئیس اجرایی U.S. News and World Report، در سخنرانی کنفرانس «نیروی کار فردا» در واشنگتن اعلام کرد که چالش‌های موجود نیاز به تغییر ساختاری و مهارت نیروی کار دارد.

تمرکز بر آموزش های STEM(علم، فناوری، مهندسی و ریاضی)

STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضی) در هر جنبه‌ای از زندگی ما نفوذ می کند. برای رعایت نیازهای آینده جهان، یک نیروی کارآمد ماهر در این زمینه مهم است؛ زیرا توسعه اقتصادی نیز به این زمینه تکیه دارد و این امر جهت آماده سازی فارغ‌التحصیلان برای حرفه های مرتبط با STEM اهمیت دارد.

مدیر اجرایی شرکت Verizon Communications اظهار کرد که باید مهارت‌های STEM با کیفیت را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه با تکنولوژی پیشرفته تر ترسیم کنیم و جامعه باید به طور قابل توجهی آموزش STEM خود را در همه سطوح درآمدزایی و گروه‌های سنی بهبود بخشد.

علاقه به یادگیری مداوم را در دانش آموزان به وجود آورید

دوره فناوری به این معنی است که نیاز به تداوم یادگیری و مهارت بالا برای رفع نیازهای همیشه در حال تغییر نیروی کار وجود دارد. این ایده که آموزش رسمی باید در 22 یا 25 به پایان برسد، اکنون کاملا منسوخ شده است. تغییر سریع تکنولوژی و فعالیت بیشتر از سن بازنشستگی افراد نیاز به مدل های آموزشی را حاد‌تر می‌کند.

دانش آموزان نباید تنها به آنچه که آموخته‌اند بسنده کنند بلکه باید توسط والدین و معلمان تشویق شوند تا از طریق منابع موجود، مانند دوره های آنلاین، مهارت های خود را بالا برند.

ارتقای «مارکراسپیس‌ها» در مدارس

«مارکراسپیس‌»ها به مکان‌هایی گفته می شود که افراد در آنجا جمع می شوند تا اطلاعات و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

«برنارد مار» در فوربس اعلام کرد که مدارس باید به یک پلت فرم برای تمرین کنجکاوی، مهارت حل مسئله و سوق دادن به تکرار شکست، تبدیل شوند تا با فراهم آوردن محیط‌های یادگیری دانش آموزان را برای استفاده از انواع مختلف ابزارهای فیزیکی و دیجیتال آماده سازند.

با این روش کودکان با عشق به یادگیری این امکان را دارند تا از طریق تجربیاتی که بر همکاری و خلاقیت تأکید دارند، جهان خود را درک کنند.

داشتن فضای مجازی در مدرسه می‌تواند این مسئله را ارتقا دهد. مارکراسپیس‌ها در مدارس به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت و خلاقیت خود را با دستور کار علم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و هنر توسعه دهند و الهام بخش یادگیرندگان جوان برای تعامل باشند.

نتایج به دست آمده بیانگر اهمیت توجه و آمادگی برای انقلاب صنعتی چهارم است. در این راستا برای عقب نماندن از جریان در حال حرکت به سمت این پیشرفت باید سیستم‌های آموزشی خود را آماده سازند.

لزوم به وجود آوردن تفکر انتقادی، آشنایی با تکنولوژی، تمرین کنجکاوی و مهارت حل مسئله از اهمیت برخوردار است. باید بسترها را برای یادگیری جمعی و برگزاری دوره‌های مباحثه و آموزش آماده کرد؛ زیرا آموزش بدون تثبیت آن و نگاه به آینده جوابگو نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006978

وب گردی

وب گردی