دانشگاه آزاد قم با دانشگاه‌های کربلا و بغداد تفاهم نامه همکاری امضا می کند

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از امضای تفاهم‌‌نامه این دانشگاه با دانشگاه‌های کربلا و بغداد در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از واحد قم، محمدعلی کفایی‌فر سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم درباره امضای تفاهم‌‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با دانشگاه‌های کربلا و بغداد اظهار کرد: سال جاری فضایی به نام اتاق اداره‌کل دانشجویان خارجی با هدف جذب دانشجویان غیرایرانی به شکل سازمان‌یافته در دانشگاه آزاد اسلامی قم راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: با گذشت بیش از یک دهه فعالیت برای جذب دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، این فرایند جذب به شکل سازمان‌یافته نبوده و با ابلاغ شیوه‌نامه جذب دانشجویان غیرایرانی توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شکل گسترده‌ای این واحد دانشگاهی در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده است.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم عنوان کرد: در این راستا این واحد دانشگاهی با راه‌اندازی دفتر اداره‌کل دانشجویان غیرایرانی به‌صورت کاملاً سازمان‌یافته و با برنامه‌ریزی مدون براساس شیوه‌نامه تدوین‌شده از سوی سازمان مرکزی در همه مقاطع تحصیلی اقدام به جذب دانشجویان غیرایرانی کرده است.

کفایی‌فر تصریح کرد: در این شیوه‌نامه (از چگونگی ورود دانشجویان غیرایرانی تا پایان فارغ‌التحصیلی) از دانشگاه‌هایی که مبادرت به جذب دانشجویان غیرایرانی می‌کنند خواسته شده، مرکزی را در دانشگاه خود در این راستا ایجاد کنند.

وی بیان کرد: سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به‌صورت غیرسازمان‌یافته اقدام به جذب دانشجوی غیرایرانی کرده؛ اما سال جاری تمرکز دانشگاه‌ها به سمت جذب دانشجویان خارجی بوده و نوعی رقابت در این فرایند ایجاد شده است.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های علمی بالا و کیفیت آموزشی و وجود کادر هیئت‌علمی و استادان مجرب و متعهد در این واحد دانشگاهی، می‌توان در سطح استان و کشور فعالیت‌های مؤثری در جذب دانشجویان غیرایرانی داشت و با دانشگاه‌های تراز نخست استانی و کشور در این زمینه رقابت کرد.

کفایی‌فر تأکید کرد: علاوه بر برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های فرهنگی متنوعی برای جذب دانشجویان غیرایرانی درنظر گرفته‌ایم و با برنامه‌ریزی انجام‌شده در نظر داریم هر آنچه که برای دانشجویان داخلی در نظر می‌گیریم برای دانشجویان بین‌المللی نیز ارائه کنیم.

وی مطرح کرد: با گذشت یک ماه از فعالیت سازمان‌یافته دفتر اداره‌کل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تاکنون ۱۰۰ دانشجوی غیرایرانی متقاضی ادامه تحصیل در این واحد دانشگاهی هستند، این در حالی است که دانشگاه‌های مطرح کشور با حجم بالای فعالیت آموزشی از ابتدای سال تاکنون کمتر از ۵۰ دانشجوی تبعه را جذب کرده‌اند.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جذب دانشجویان غیرایرانی در این واحد دانشگاهی امیدواریم با گذشت زمان و معرفی ظرفیت‌های علمی این دانشگاه در عرصه بین‌الملل روند جذب دانشجویان غیرایرانی بیشتر و گسترده‌تر شود.

کفایی‌فر تشریح کرد: مذهبی‌بودن شهر قم و همجواری دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد مقدس جمکران، کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، وجود حوزه علمیه قم و مراجع بزرگ تقلید را می‌توان از ویژگی‌های مهم این واحد دانشگاهی برشمرد که می‌تواند در فرآیند جذب دانشجویان غیرایرانی مؤثر باشد.

وی تبیین کرد: امیدواریم افزایش سطح علمی استادان در حوزه آموزش و پژوهش و انتشار کتب و مقالات که ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه را به‌دنبال خواهد داشت به دانشگاه آزاد اسلامی قم در جذب دانشجویان غیرایرانی کمک کند.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن شرایط ویژه ثبت‌نام در این واحد دانشگاهی برای دانشجویان غیرایرانی اعم از پرداخت اقساطی شهریه، ارائه تسهیلات بانکی به دانشجویان، در نظر گرفتن خوابگاه برای دانشجویان اتباع و برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌ویژه آموزش زبان فارسی می‌تواند در جذب دانشجویان غیرایرانی مؤثر باشد.

کفایی‌فر بیان کرد: یکی از برنامه‌های در دست اقدام اداره‌کل دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی قم برای دانشجویان غیرایرانی ایجاد دوره‌های آموزشی سه ماه و ۶ ماه زبان فارسی است.

وی عنوان کرد: ارائه دوره‌های آموزشی زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قم باشد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با کسب مجوزهای لازم به دانشجویان غیرایرانی که دوره‌های آموزشی زبان فارسی را می‌گذرانند، مدرک معادل کاردانی زبان فارسی ارائه کنیم.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت:‌ با اجرای این طرح پس از تصویب، دانشجو علاوه بر دریافت مدرک تحصیلی تخصصی خود در این واحد دانشگاهی، مدرک فوق‌دیپلم زبان فارسی هم دریافت می‌کند و می‌تواند به دانشجویان برای معادل‌سازی مدرک تحصیلی برای ارائه به کشور خود کمک کند.

کفایی‌فر مطرح کرد: فراهم‌کردن امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان خارج از کشور می‌تواند زمینه‌های جذب دانشجویان غیرایرانی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ایجاد کند.

وی افزود: با فعالیت گسترده دفتر اداره‌کل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی در یک ماه اخیر بسیاری از دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قم اقدام به ترک تحصیل و متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قم شده‌اند.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم اضافه کرد: شهریه‌های مناسب این واحد دانشگاهی در مقایسه با دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و ارائه تسهیلات در پرداخت شهریه اعم از وام‌های بلندمدت و اقساطی شدن شهریه‌ها و از همه مهم‌تر کیفیت تدریس استادان این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان زمینه‌های حضور دانشجویان غیرایرانی را در این واحد دانشگاهی فراهم کرده است.

کفایی‌فر اضافه کرد: در همه مقاطع تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از بین دانشجویان غیرایرانی جذب دانشجو داریم.

وی بیان کرد: مهم‌ترین فضایی که دانشجویان غیرایرانی در خارج از کشور می‌توانند با دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ارتباط برقرار کنند، فضای شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت دانشگاه است؛ بنابراین وب‌سایت دانشگاه برای ارتباط با دانشجویان و متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از خارج از کشور برای فراهم‌کردن بسترهای لازم و تقویت وب‌سایت این واحد دانشگاهی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی می‌تواند کمک‌های مؤثری در معرفی این دانشگاه به متقاضیان ادامه تحصیل ساکن خارج از کشور برای ورود به این دانشگاه باشد.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: طراحی وب‌سایت این واحد دانشگاهی برای دانشجویان خارجی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در آینده‌ای نزدیک است.

کفایی‌فر یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و دانشگاه‌های خارج از کشور می‌تواند در جذب دانشجویان غیرایرانی مؤثر باشد؛ در این راستا زمینه‌های همکاری دانشگاه آزاد اسلامی قم با دانشگاه‌های کربلا و بغداد مهیا شده است و در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌‌ آموزشی و پژوهشی امضا می‌شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با توجه به موقعیت جغرافیایی و همجواری با حرم کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) بهترین جایگاه برای تحصیل دانشجویان غیرایرانی است و از آنجایی که استادان این واحد دانشگاهی همتراز استادان دانشگاه‌های دولتی هستند، متقاضیان ادامه تحصیل در این دانشگاه یقین داشته باشند این دانشگاه با ایجاد زمینه‌های مناسب، فضایی سرشار از امنیت و آرامش را برای ادامه تحصیل دانشجویان غیرایرانی فراهم کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006985

وب گردی

وب گردی