اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه ها در طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری تعیین می شود

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: با اجرای کامل طرح تقیسم کار ملی زیست‌فناوری، ظرفیت نیروی انسانی حوزه زیستی در کشور به صورت هوشمندانه ای مدیریت خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکا نیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درباره اجرای طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری در کشور، تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم برای هماهنگ‌سازی و افزایش بهره‌وری ظرفیت‌ها و فعالیت های حوزه فناوری زیستی در سطح کشور، تعیین اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و یکپارچه‌سازی آن به منظور جلوگیری از تعدد تحقیقات بر روی موضوعات واحد است.

وی افزود: ستاد توسعه زیست فناوری که برابر اسناد جاری، حمایت، هدایت و هماهنگی موسسات و مراکز فعال و مرتبط با زیست فناوری را بر عهده دارد در نظر دارد با توجه به ظرفیت های فکری نسبت به تهیه اطلس ظرفیت های علمی و فناورانه حوزه زیست فناوری در کشور اقدام کند.

بنا به گفته قانعی، جهان کنونی به دلیل نفوذ خلاقیت ها در فناوری، در حال شتاب‌گیری است و هر روز شاهد تغییر و تحولات فناورانه ای هستیم که بدون تسلط بر آن و بهره گیری از فرصت های پیش آمده، دستیابی به اقتصاد در حال توسعه ناممکن خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: «دستیابی به رتبه اول علم و فناوری در منطقه» و «کسب سهم موثر اقتصادی و ارزش افزوده از محل ظرفیت های علمی»، مستلزم اقدام هماهنگ و همه جانبه متکی بر تقسیم کار ملی است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: استفاده مفید از منابع محدود نیازمند اقدام برنامه ریزی شده متناسب با ظرفیت های آمایش سرزمینی، اقلیمی و پتانسیل های منحصر به فرد در کشور و مدیریت هوشمندانه ظرفیت منابع انسانی است.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اجرای طرح تقسیم کار ملی زیستی فناوری است. طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری به تفکیک موضوع و استانی در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «تولید تجهیزات زیست فناوری»، «مدیریت پسماندهای جامد صنعتی و فروشویی زیستی»، «زیست پالایی پساب های صنعتی و خاک های آلوده»، «کیت های تشخیص بیماریهای مهم گیاهی و دامی»، «واکسن های دام، طیور و آبزیان»، «خوراک دام، طیور و آبزیان»، «کودهای زیستی» و «زیست مهارگرها» از جمله اولویت های تعریف شده در حوزه طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری به تفکیک موضوع است.

کد خبر: 1006997

وب گردی

وب گردی