پیشتازی ایران در حوزه بانکداری الکترونیک/ مدل کسب‌وکار در ارائه خدمات نوین نظام بانکی عوض شود

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به اینکه ایران در عرصه ارائه بخشی از خدمات بانکداری الکترونیک نسبت به منطقه پیش قراول است، گفت: می‌بایست طبق سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، در سال 1404 رتبه اول را در منطقه از حیث فناوری داشته باشیم.

محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در خصوص فعالیت‌های مرکز فابا، گفت: سال 1386 بر اساس الزامات برنامه چهارم توسعه و مصوبه هیات وزیران، مجموعه‌ای تحت عنوان «شورای راهبری بانکداری الکترونیک» در نظام بانکی کشور شکل گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد در سطح عالی، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی در این شورا حضور داشتند. کارگروه‌هایی نظیر Core Banking، امنیت، شبکه، زیرساخت، فرهنگ‌سازی و آموزش و غیره در این شورا تشکیل شد که وظیفه این بود که هم‌اندیشی‌ها، هم‌گرایی‌ها و به تبع آن هم‌افزایی‌ها را در عرصه بانکداری الکترونیک محقق کنند.

بیات تاکید کرد: هدف از تاسیس مرکز فابا فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک است. به بیان دیگر دانش فناوری‌های جدید نظام پولی و مالی و بانکی کشور را به بدنه مدیریتی و کارشناسی بانک ها در واقع منتقل و آموزش‌ها و مشورت‌های لازم را برای چگونکی به‌کارگیری دانش فناورانه فراهم می‌کند.

مدیرعامل مرکز فابا افزود: در درجه اول فابا مرکزی برای فرهنگ‌سازی است، بدین معنا که اطلاعات، دانش، ایده‌ها، خدمات و محصولات جدیدی که در حوزه بانکداری الکترونیک در کشور و دنیا رقم می‌خورد را به اطلاع شبکه بانکی می‌رساند. یکی از ابزارها انتشار نشریات تخصصی بانکداری الکترونیک است که بیش از 90 شماره از این نشریه منتشر شده است. همچنین انتشار کتاب‌های تخصصی، برگزاری دوره های آموزشی از جمله برنامه‌های این مرکز است تا جایی که تا پایان سال گذشته بیش از 140هزار نفر ساعت در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف ما در حوزه فرهنگ‌سازی آن بود که مردم و مشتریان نظام بانکی را با حوزه بانکداری الکترونیک آشنا کنیم. در خصوص فرهنگ‌سازی، کار دیگری که انجام گرفت هماهنگی با رسانه ملی بود. علاوه بر این در بسیاری از همایش‌ها و سمینارها و نشست‌هایی که در حوزه IT و بانکی برگزار شده، به عنوان عضو هیات علمی، شورای سیاست‌گذاری، سخنران و غیره حضور داشته‌ایم.

وی افزود: امروز نه تنها دایره بحث‌ها در مرکز فابا کمرنگ نشده، بلکه ابعاد آن در داخل و خارج با شرکای مختلف پررنگ‌تر نیز شده است.

بیات ادامه داد: مرکز فابا با همفکری بانک مرکزی شکل گرفته به طوری که در طول سال‌های گذشته نیز نمایشگاه تخصصی تراکنش ایران را با همفکری بانک مرکزی برگزار کردیم تا جایی که لایه های مختلف بانک مرکزی مخصوصا دو بازوی اجرایی آن؛ شرکت خدمات انفورماتیک و شاپرک با هم تعاملات کاملا مثبت و گسترده‌ای دارند منتها ممکن است که برخی از مدیران بانک مرکزی هم باشند که در خصوص این تعاملات سلیقه ای عمل کنند.

وی تصریح کرد: ساختار ما بدین صورت است که در چارچوب نقشه راهی که رگولاتور برای فعالیت فناوری نظام بانکی طراحی می کند، کسب و کارها را به سمت و سویی هدایت کند. بنابراین هیچ افتراق و نقطه تقابلی بین مرکز فابا و بانک مرکزی وجود ندارد، بلکه می‌تواند بستر را برای ترویج گسترده فناوری جدید ایجاد کند.

مدیرعامل مرکز فابا افزود: واقعیت امر این است کهIT در بانک‌ها نسبت به سایر بخش‌های جامعه پیشروتر است. بیمه‌الکترونیک، دولت‌الکترونیک، شهر‌الکترونیک و غیره همه با مشکلات هستند. به نظر می‌رسد بانکداری‌ الکترونیک پیش قراول و پیشتاز از سایر بخش‌های جامعه است؛ اما در مقایسه با منطقه از بعضی جهات بازهم پیشتاز هستیم. مثلا میزان تراکنش‌های بانکی ما و یا آپشن‌های مختلف که برای حوزه پرداخت وجود دارد و میزان بهره گیری از این ابزارهای پرداخت در منطقه نمونه نداریم. ما می‌بایست طبق سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، در سال 1404 رتبه اول را در منطقه از حیث فناوری داشته باشیم؛ اما در حال حاضر که مقایسه می‌کنیم، نیستیم.

بیات تاکید کرد: در حوزه زیرساختی قطعا ما از کشورهای منطقه و دنیا عقب تر هستیم. برخی از این زیرساخت‌ها، نحوه استفاده از روندهای موثر فناوری که دنیا را به سرعت عجیبی واداشته است متاسفانه کشور ما با کندی مواجه است؛ همچنین در برخی از ضرورت‌های نظام بانکی مثل بحث کربنکینگ این موضوع در دنیا حل شده است تا جایی که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کربنکینگ کاملا مشخص بوده و ظرفیت‌های خوب و به روزی را ایجاد کردند درحالی‌که کشور ما بنا به دلایلی در این حوزه عقب ماندگی هایی نسبت به کشورهای منطقه دارد.

مدیرعامل مرکز فابا تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که ما را زمین گیر کرده و عقب انداخته است؛ مدل غلط کسب وکار در حوزه خدمات نوین نظام بانکی است. مدل کسب و کار نسبت به نرم جهانی برمبنای دریافت کارمزد نیست. این در حالی‌ست که نظام بانکی در حوزه فناوری‌های جدید نسبت به صرف هزینه، سود و بهره لازم را نبرده است. برای اینکه بتواند ضرر را در این حوزه ها جبران کند؛ متاسفانه ممکن است به راه‌های اشتباه دیگری مثل بنگاهداری کشیده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007002

وب گردی

وب گردی