شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را  باید به سمت  توسعه بانکداری دیجیتال هدایت کرد

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به این‌که شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان به عنوان قطعات پازل اقتصاد یا بانکداری دیجیتال عمل می کنند ، گفت: باید ظرفیت این شرکت‌ها را به سمت بانکداری دیجیتال سوق داد و این کار نیاز به طراحی استراتژی دقیق دارد.

محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه اقتصاد یا بانکداری را در سه مقطع ( سنتی، الکترونیکی و دیجیتال) می توان ترسیم کرد، اظهار کرد: نظام بانکی کشور از بانکداری سنتی به سمت الکترونیکی بودن کاملا سوق پیدا کرده است و هم اکنون در حال گذار از بانکداری الکتروینک به سمت اقتصاد دیجیتال است، به نظر می رسد در این زمینه خیلی کُند عمل کردیم.

وی تصریح کرد:در هزاره سوم اقتصاد؛اقتصاد شبکه ای است نه اقتصاد خطی؛ در اقتصاد شبکه ای از شیوه سنتی و الکترونیک باید خارج و به سمت اقتصاد یا بانکداری دیجیتال حرکت کرده تا بتواند پاسخگوی نیاز اقتصاد شبکه ای در هزاره سوم باشد. شما نمی توانید همچنان در عرصه بانکداری به صورت خطی خدمات و سرویس را ارائه دهید در حالی که تارو پود هزاره سوم یک اقتصاد شبکه ای است، بنابراین بایستی در این عرصه تحرک جدی ایجاد کرد.

وی افزود: ما در مرکز فابا تلاش‌مان این است که بتوانیم با گذار مطلوب از دوره سنتی به الکترونیک و دیجیتال حرکت کنیم. بخاطر همین سالانه نمایشگاه تراکنش ایران را که برگزار می کنیم به طوری که محور موضوعات ما در این نمایشگاه اکوسیستم بانکداری و پرداخت دیجیتال است تا بتوانیم این خلع و عقب ماندگی را برطرف کنیم.

مدیرعامل مرکز فابا تصریح کرد: شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان به عنوان قطعات پازل اقتصاد یا بانکداری دیجیتال عمل می کنند به طور یقین شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی یکی از نکاتی است که باید به آن تکیه کرد؛ منتها راهبردهایی که بتوانند سمت و سوی همه شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه ظرفیت‌های کشور را به سمت اقتصاد و بانکداری دیجیتال سوق دهد. این بحثی است که نیاز به همفکری بیشتر و طراحی و استراتژی دقیق تر دارد. می‌توان گفت ما در این زمینه ضعف داریم.

وی با اشاره به اینکه مرکز فابا از چند جنبه با دانشجویان کشور تعامل گسترده دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر دانشجویان بخواهند از علم و دانش کافی در حوزه بانکداری برخوردار شوند؛ می‌توانند از مجموعه محتواهای حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتال در کشور که در مرکز فابا تولید شده استفاده کنند.

بیات تصریح کرد: اگر اینها ایده ای برای ارائه یا یادداشتی برای آگاهی بخشیدن دارند ما از ظرفیت‌های دانشجویان استقبال می‌کنیم تا ایده‌ها و موضوعات آنها را در رسانه‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم تا از این طریق نظام بانکی را با نگاه تیزبانه تحث تاثیر قرار دهیم.

وی افزود:همچنین در حوزه آموزش‌های مهارتی و کاربردی ید طولایی داریم تا جایی‌که همین اکنون دوره های معتددی در جریان است. هم اکنون در حال برگزاری آغاز دوره مهارتی دکتری با کمک دانشگاه تربیت مدرس هستیم. سالانه در نمایشگاه تراکنش بیش از 5هزار نفر از مدیران و کارشناسان ارشد بانک‌های فناوری به عنوان بازدیدکننده حضور پیدا می کنند.

بیات تاکید کرد: قطعا تحریم ها برای ما مشکل ساز است به نظر می رسد در حوزه مبادلات ارزی و مالی با دنیا مشکل داشته باشیم اما در حوزه فناوری که بحث اصلی در این رابطه است بدون شک تحریم‌ها بی تاثیر نخواهد اما به دلیل سیالیتی که در حوزه فناوری وجود دارد شاید با بهره گیری و انتقال فناوری و آموزش فنی کمتر در حوزه فناوری ضربه بیینم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007006

وب گردی

وب گردی