روحانی درک درستی از رفراندوم ندارد

دبیرستاد راهبرد نگاری دهه پنجم انقلاب گفت: رجوع به آرای عمومی بر سر اختلاف احزاب غیرمنطقی است و به نظر می‌رسد روحانی درک درستی از رفراندوم ندارد.

مصطفی مصلح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص سخنان روحانی که درباره رفراندوم و رجوع به اصل59 قانون اساسی بیان شده بود، گفت: رفراندوم را می‌توان از چند بعد تحلیل کرد. به طور مثال از جنبه حقوقی این کار مشکلی ندارد و قابلیت اجرایی شدن دارد، رفراندوم یک مکانیسم حقوقی است که در قانون اساسی بسیاری از کشورها ثبت شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از نگاه فرآیند تاریخی هم می‌توان به رفراندوم نظر کرد، چنین اقدامی رویه تاریخی کشورها بوده اما بسیار به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است، به طور مثال کشور انگلستان در طول تاریخ جدید خود فقط در مسئله برگزیت از رفراندوم استفاده کرد؛ یعنی مهمترین مسئله‌ای که برایش وجود داشته و درگیر آن بوده است و لازم بوده تا در سطحی بالاتر از مجلس و نهادهای موجود تصمیم‌گیری شود.

مصلح‌زاده تصریح کرد: در تاریخ جدید فرانسه نمی‌بینیم که این کشور بخواهد برسر موضوع مهمی به آرای عمومی رجوع کند چرا که موضوع مهمی وجود نداشته تا بخواهد دست به رفراندوم بزند، حتی طی چند دهه اخیر هم در آمریکا رفراندومی نمی‌بینیم.

دبیر ستاد راهبرد نگاری دهه پنجم انقلاب با اشاره به غیرمنطقی بودن رجوع به آرای عمومی برای هر موضوعی اظهار کرد: از این نظر که بخواهیم بر سر اختلاف احزاب یا هر مسئله دیگری به آرای عمومی رجوع کنیم غیرمنطقی است. این موضوع مشخص می‌کند روحانی یا درک درستی از رفراندوم ندارد و اصلا نمی‌داند با این مسئله چگونه برخورد کند، سخنان روحانی در خصوص رفراندوم مشکل منطقی دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر باید ببینیم چه موضوع مهمی در کشور وجود دارد که به تصمیم گیری بالاتر از نهادهایی چون مجلس نیاز دارد، برای فهم این موضوع باید به عقلای سیاسی کشور رجوع کنیم که آنها هم متفق هستند در حال حاضر کشور در مدیریت اجرایی مشکل دارد. همچنین درگیر مشکلات اقتصادی است.

مصلح زاده در پایان تصریح کرد: متاسفانه کشور درگیر مشکلات سیاسی شده و این موضوع می طلبد تا مسئولان مسائل بین خودشان را در جلسات حل کنند نه اینکه در بین مردم فریاد بزنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007016

وب گردی

وب گردی