شناسایی سالیانه ۴هزار نوزاد مبتلا به اختلال تیروئیددرکشور

رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت گفت: سالیانه ۴ هزار نوزاد دارای مشکلات تیروئیدی در کشور شناسایی می‌شوند که همه آنها تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسکانیوز، شهین یاراحمدی رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت با بیان اینکه این داروها و مکمل‌های کنترل و درمان تیروئید در کشور تولید می‌شوند توضیح داد: هدف از اجرای ا ین برنامه کاهش تعداد نوزادان متولد شده به بیماری تیروئید بوده است.

یاراحمدی ادامه داد: تمام نوزادان متولد شده در کشور تحت غربالگری بیماری تیروئید قرار می‌گیرند و نمونه خون آنها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و اگر نوزادی مشکوک به بیماری تیروئید بود به فرد نمونه‌گیر اطلاع داده می‌شود و از وی می‌خواهیم تا نوزاد را برای تایید و تشخیص بیماری به مراکز درمانی انتقال دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار آزمایشگاه نمونه‌گیری فعال در سطح کشور داریم، گفت: سالیانه ۴ هزار نوزاد دارای مشکلات تیروئیدی در کشور شناسایی می‌شوند که همه آنها تحت درمان قرار می‌گیرند و یک سوم آنها به نوع گذری این بیماری مبتلا هستند و دو سوم دیگر نیز باید در تمام عمر دارو مصرف کنند.

سالیانه ۴ هزار نوزاد دارای مشکلات تیروئیدی در کشور شناسایی می‌شوند که همه آنها تحت درمان قرار می‌گیرند

رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری اگر قبل از یک ماهگی انجام نشود ممکن است باعث پایی‌آمدن IQ نوزاد شود و اگر این بیماری را نتوانیم قبل از ۶ ماهگی تشخیص دهیم نوزاد ماه صددرصد عقب‌مانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سراسر کشور روش‌های تشخیصی و درمانی به نوزادان ارائه می‌شود، گفت: خوشبختانه حتی یک مورد نوزاد عقب‌مانده به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری تیروئید در کشور نداشتیم که این موفقیت چشم‌گیری است.

یاراحمدی در پایان با بیان اینکه تمام نوزادان ایرانی و غیرایرانی در مراکز نمونه‌گیری ما خدمت دریافت می‌کنند و در صورت تشخیص به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند توضیح داد: در رابطه با نوجوانان و افراد میانسال آموزش و ارتقا سواد سلامت می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از این بیماری کند همچنین در مدارس نیز مراقبین سلامت و مربیان بهداشت به طور مرتب وضعیت سلامت کودکان را بررسی می‌کند و در صورت مشاهده بیماری به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1007017

وب گردی

وب گردی