سلیمی: معتقد به دانشگاه معرفت‌محور، معرفت‌آفرین و تأثیرگذار هستیم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: معتقد به دانشگاه معرفت‌محور، معرفت‌آفرین و تأثیرگذار در عرصه‌های اجتماعی هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، حسین سلیمی در نشست انجمن‌های علمی دانشجویی؛ ظرفیت‌ها و الزامات پویایی اظهار کرد: حدود سال ۸۱ بود که آن موقع معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی یکی بودند و بنده با مأموریت احیای حوزه فرهنگی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شدم. در زمان ما یکی از کارهایمان راه‌اندازی انجمن‌های علمی دانشجویی بود چراکه فکر می‌کردیم بدون انجمن‌های علمی دانشگاهی به نام دانشگاه علامه طباطبایی قوام نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: دانشگاه احتیاج به یک جامعه مدنی دارد که در بین خود دانشجویان ازیک‌طرف و استادان از سوی دیگر شکل بگیرد که به‌نوعی فعالیت علمی ماندگار شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: کانون‌های فرهنگی و اجتماعی و انجمن‌های علمی دو بال اصلی این حوزه بودند. دوستان در وزارت علوم فکر می‌کردند که انجمن‌های علمی در یک دانشگاه علوم انسانی راه نمی‌افتد به دلیل اینکه علوم انسانی عمدتاً کارش با فرهنگ و سیاست و اقتصاد است. بنده جزو کسانی بودم که مخالف این نظر بودم.

سلیمی تصریح کرد: در این دوره، علی‌رغم همه کمبودها، فعالیت انجمن‌های علمی به اوج خود رسیده است. در آن سال‌ها فکر می‌کردیم که انجمن‌های علمی باید چند عنصر قوام‌بخش داشته باشند. یکی نشریه علمی است؛ یعنی عنصر هویت‌بخش انجمن‌های علمی برخورداری از یک نشریه علمی است که با نشریات دانشجویی دیگر فرق می‌کند و ساحت علمی چه در مرزهای دانش، چه در تولیدات جدید و چه در ارائه اندیشه‌های تازه دارد.

وی افزود: عنصر قوام‌بخش دوم، گردهمایی علمی اثربخش است که هر انجمنی در سال یک یا چند گردهمایی هویت آفرین اثربخش داشته باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عنصر قوام‌بخش سوم، فعالیت‌های مختلف در حوزه تولید علم است. ما فکر می‌کردیم و هنوز هم‌فکر می‌کنیم که عناصر قوام‌بخش این‌چنینی اگر وجود داشته باشد، انجمن علمی ما هویت می‌گیرد، یعنی یک ذات و بنایی پیدا می‌کند که جابه‌جا شدنی نیست. اکوسیستم‌های فناوری، کارآفرینی و تولید علم در دانشگاه علامه طباطبایی شکل بگیرد و یا اگر قبلاً بود و الآن نیست دوباره احیا شود.

سلیمی تأکید کرد: اکوسیستم‌های علم و فناوری معمولاً با شرکت‌های دانش‌بنیان، با مجموعه‌هایی که تولید علمی می‌کنند و با مجموعه‌هایی که ابداعات علمی در آن‌ها صورت می‌گیرد، تعریف می‌شود. دوستان من طرح دارند که بتوانند این اکوسیستم‌ها را در دانشکده‌های دهکده و دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی فعال کنند. اکوسیستم‌هایی که در آن سرمایه‌گذار، مکانیزم تولید دانش، آزمایشگاه تولید دانش و زمینه شکل‌گیری شرکت دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: در این مجموعه مرکزی در چند قدمی دانشگاه مرکز رشد شماره دو دانشگاه شکل خواهد گرفت. در درون دانشکده‌های ارتباطات، مدیریت و روانشناسی دوستان همکاری کنند و به اکوسیستم‌های کارآفرینی و دانش‌بنیان ملحق شوند. تمام امید ما این است که پایه اصلی اکوسیستم‌های کارآفرینی، نوآوری و دانش‌بنیان را انجمن‌های علمی تشکیل دهند و اگر این‌طور شود انجمن‌های علمی ما پایه اصلی دانشگاه ما را در آینده تشکیل خواهند داد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور همه به دانشگاه علامه طباطبایی می‌آیند که به این اکوسیستم‌ها بروند و با کمک انجمن‌های علمی بتوانند ایده‌های خود را بارور کرده و فضای دانشی و کارآفرینی خود را دگرگون کنند.

سلیمی ادامه داد: بسیار امیدوارم با گزارشی که همکاران من در حوزه معاونت فرهنگی ارائه کردند و خیلی به دوستان جدید و دوستان قدیم انجمن‌های علمی امیدوار هستند، بتوانیم به شکل‌گیری این کارها در دانشگاه کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بخشی از کارهایی که در دانشگاه ما جاری است یا به زمین‌مانده به دست انجمن‌های علمی صورت بگیرد. این امور از توزیع و ارائه تولیدات علمی دانشگاه تا انجام بسیاری از امور روزمره مبتنی بر حوزه دانشی را شامل می‌شود. ما امیدواریم که انجمن‌های علمی به‌گونه‌ای خود را نشان دهند که ما حتی بتوانیم بسیاری از کارهای دانشگاه را به انجمن‌های علمی واگذار کنیم. آن‌وقت است که انجمن‌های علمی چنان مورد اعتماد ما قرار خواهند گرفت که حتی تولیدات خودشان می‌تواند مبنای کاری ما قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: اگر انتشارات دانشجویی انجام شود، بسیاری از تولیدات علمی شما در انتشارات دانشگاه به‌صورت کتاب علمی چاپ خواهد شد. ما معتقد به دانشگاه معرفت محور، معرفت آفرین و تأثیرگذار در عرصه اجتماعی هستیم. امیدواریم که بخشی از این نقش را شما ایفا کنید. آفت بزرگ این کار این است که عده‌ای بخواهند فعالیت‌های جناحی و سیاسی خود را در قالب انجمن‌های علمی بیاورند. آفت این کار این است که ما دچار کشمکش سیاسی در بستر انجمن‌های علمی شویم. آفت دیگر هم کشمکش‌های فردی و گروهی است.

وی در پایان گفت: اکوسیستم‌های بسیار بارور و شکوفای علم و فناوری به همت شما در دانشگاه علامه طباطبایی شکل می‌گیرد.

انجمن‌های علمی می‌توانند پویایی علمی را در دانشگاه علامه طباطبایی افزایش دهند

در ادامه این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در سخنانی گفت: انگیزش این جلسه این است که ما علاقه و توجه خود را به انجمن‌های علمی نشان دهیم. در جغرافیای فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه چهار نوع گروه‌بندی و تشکل داریم که شامل تشکل‌های سیاسی، نشریات، کانون‌ها و انجمن‌های علمی و انجمن‌های صنفی هستند.

وحید شالچی ادامه داد: چهار حوزه فعالیت دانشجویی وجود دارد. انجمن‌های علمی، بخش اساسی هستند که می‌توانند پویایی علمی را در دانشگاه علامه طباطبایی افزایش دهند.

وی اظهار کرد: انجمن‌های علمی برای ما یک جایگاه بی‌مانندی دارند. تفاوت خیلی از دانشگاه‌های برتر دنیا با بقیه دانشگاه‌ها فقط در کلاس‌های درس نیست، بلکه در مجموعه فعالیت‌های پویایی است که به وجود می‌آورند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اهتمام دانشگاه به این است که زمینه را برای انجمن‌های علمی در تمام فعالیت‌هایی که دارند فراهم کند؛ یعنی به آنجایی که به مرزهای دانش مربوط می‌شود، آنجایی که به فعالیت‌های بین‌رشته‌ای مربوط است و آنجایی که به دغدغه‌ها و مسائل اصلی جامعه مربوط است، پرداخته شود.

انجمن‌های علمی یکی از مهم‌ترین پایه‌های تعمیق فرهنگ علم و ارتقای دانش در دانشگاه هستند

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که این جمع صمیمی را امروز می‌بینم و فرصتی دست داد تا بتوانیم با هم‌فکری یکدیگر راجع به ارتقای مسئله علم و فعالیت‌های علمی در مجموعه دانشگاه بیشتر بحث و تبادل‌نظر کنیم.

وحید امیرپناهی ادامه داد: انجمن‌های علمی یکی از مهم‌ترین پایه‌های تعمیق فرهنگ علم و ارتقای دانش در دانشگاه هستند. امروز فرصت بسیار خوبی است که ما بتوانیم به چنین فرهنگی بیشتر بپردازیم و در بدنه دانشجویی و مجموعه دانشگاه آن را نهادینه کنیم.

وی افزود: چنین نشست‌هایی قبل از آنکه جنبه فنی و کاری داشته باشد، دارای ابعاد هویتی هم است؛ یعنی به یک معنا کنار هم قرار گرفتن اعضای انجمن‌های علمی، مسئولان و همچنین استادان مشاور به این معناست که ما با این رفتار خود، یک هویت خاصی به فعالیت‌های علمی در مجموعه دانشگاه می‌بخشیم و این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیتی است که همه ما امیدوار هستیم که موضوع پژوهش، علم و فعالیت‌های علمی به دغدغه اصلی دانشجویان در میدان و قلمرو دانشگاه تبدیل شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: دغدغه‌ای که شاید به یک معنا بیش از هر چیز ما نیازمند آن هستیم و فضای دانشگاه را باید به سمتی ببریم که دغدغه اصلی دانشجویان مسائل علمی باشد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: این گردهمایی یک فرصت بسیار خوبی است برای اینکه یک گفتگوی نزدیک و صمیمی بین اعضای انجمن‌های علمی در دانشکده‌های مختلف صورت گیرد؛ یعنی به یک معنا دانشجویان و اعضای انجمن‌ها از مرزها و حصارهای دانشکده‌ای فراتر روند و به موضوعات بین‌رشته‌ای و بین دانشکده‌ای فکر کنند.

وی تصریح کرد: به نظر بنده این نشست می‌تواند زمینه خوبی برای این گفتگو و تعامل باشد که ما بیش از هر چیز به آن نیاز داریم و امیدوار هستیم که این نشست و نشست‌های بعدی و برنامه‌های دیگری که با ایده‌های خلاقانه خود اعضای انجمن‌ها و دانشجویان، زمینه لازم برای این گفتگو و تفاهم را بین رشته‌ها و انجمن‌های مختلف فراهم کند.

امیرپناهی در ادامه صحبت‌های خود آماری از فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی ارائه داد و گفت: این آمار به این معنا نیست که یک سری از انجمن‌ها کم‌کاری کرده‌اند یا فعالیت یکسری از انجمن‌ها دست‌کم گرفته شود. من احساس کردم ارائه این آمار شاید یک مقدار به انجمن‌هایی که شاید کمتر به مسائل و مأموریت‌هایی که در اختیارشان است پرداخته‌اند، انگیزه ببخشد.

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: این آمار مربوط به سال ۹۷ است. یکی از دانشکده‌های ما که تعداد انجمن‌های علمی زیادی دارد، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، الهیات و معارف اسلامی است. این دانشکده ۱۵ انجمن فعال دارد و از بین این ۱۵ انجمن، انجمن‌های زبان و ادبیات عربی، مترجمی زبان فرانسه، ادبیات فارسی، فلسفه، زبان‌شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی فعال‌تر بوده‌اند.

امیرپناهی خاطرنشان کرد: دانشکده اقتصاد چهار انجمن علمی دارد که سه انجمن اقتصاد انرژی و محیط زیست، انجمن توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی و انجمن اقتصاد فعالیت بیشتری داشته‌اند.

وی افزود: دانشکده ارتباطات سه انجمن فعال دارد که انجمن مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات فعال‌تر است. دانشکده حقوق و علوم سیاسی چهار انجمن دارد که سه انجمن حقوق، علوم سیاسی و انجمن روابط بین‌الملل فعال‌تر است.

امیرپناهی گفت: دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی ۹ انجمن فعال دارد که انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی، انجمن مشاوره، انجمن روان‌شناسی، انجمن تکنولوژی آموزشی و انجمن علوم تربیتی، به ترتیب فعال‌ترین انجمن‌های این دانشکده بودند.

امیرپناهی گفت که در دانشکده علوم اجتماعی هشت انجمن فعال وجود دارد که دو انجمن تعاون و رفاه اجتماعی و انجمن مددکاری اجتماعی فعال‌تر بوده‌اند. در دانشکده مدیریت و حسابداری هشت انجمن وجود دارد که سه انجمن حسابداری، مدیریت دولتی و انجمن مدیریت شهری فعال‌تر بوده‌اند.

مدیر فرهنگی دانشگاه افزود: دانشکده ریاضی و آمار دو انجمن فعال دارد که انجمن آمار بیشترین فعالیت را به خود اختصاص داده است.

امیرپناهی در پایان خاطرنشان کرد: از مجموع تلاش‌های همه انجمن‌ها ۵۱۰ فعالیت ثبت‌شده که رقم بسیار خوبی است و امیدواریم بتوانیم در سال آینده این رقم را چند برابر کرده و فضای مناسب‌تری را در دانشکده‌ها ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007023

وب گردی

وب گردی