وجود ۲۰ هزار پرستار بیکاردر کشور

دبیرکل خانه پرستار گفت: حدود ۲۰ هزار پرستار بیکار داریم و استاندارد نسبت پرستار به جمعیت در کشورمان در حد کشورهای عقب افتاده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار درباره «کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌های کشور» گفت: کمبود نیروی پرستاری یکی از مشکلات اصلی نه تنها پرستاران بلکه مردم است؛ چرا که مردم برای دریافت خدمات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و وظیفه حاکمیت، ارائه خدمات سلامت است.

وی ادامه داد: بحث سلامت مردم بسیار مهم است؛ چرا که اگر جامعه‌ای سالم باشد می‌تواند سلامت جسمی، روانی و رفاه مردم را تأمین کند و این وظیفه برعهده دولت است.

وی اضافه کرد: در بحث درمان باید مردم خدمات ایمن، سالم و باکیفیت دریافت کنند و پرستاران به عنوان گروهی هستند که بیشترین خدمات درمانی را به مردم ارائه می‌دهند.

در کشورهای اروپایی به ازای هر یک‌هزار نفر ۱۰ کادر پرستاری وجود دارد

دبیرکل خانه پرستار افزود: پرستاران باید حداقل شاخص‌های استاندارد را داشته باشند که یکی از آنها نسبت تعداد پرستار به جمعیت و تخت بیمارستانی است. در کشورهای اروپایی به ازای هر یک‌هزار نفر ۱۰ کادر پرستاری وجود دارد و متوسط جهانی آن نیز به ازای هر یک‌هزار نفر ۶ پرستار بوده و حداقل آن نیز ۳ پرستار است.

نسبت پرستار به جمعیت در ایران پایین‌تر از عراق

شریفی‌مقدم یادآور شد: اکنون در کشور ما این استاندارد بسیار پایین است و برابر با ۱.۶ نفر است و مردم نصف کف حداقلی استانداردها را در این خصوص دریافت می‌کنند و ما در حد کشورهای عقب افتاده هستیم و حتی آمار ما از کشور عراق نیز پایین‌تر است.

سیستم پزشک سالاری در دولت فعلی قدرتمندتر شده است

وی با طرح این پرسش که دلیل کمبود نیروی پرستاری چیست گفت: ما حدود ۲۰ هزار پرستار فارغ‌التحصیل و متقاضی کار داریم، اما باید پرسید چرا با این تعداد نیروی پرستار بیکار، شرایط این‌طور است که باید پاسخ داد، دلیلش این است که جریانی در وزارت بهداشت حاکم است که سعی کرده بقیه گروه‌های بهداشت و درمانی را نمی‌بینیم. در دولت فعلی سیستم پزشک‌سالاری پیچیده‌تر و قدرتمندتر شده است و این جریان در لایه‌های حاکمیت هم نفوذ دارد و این افراد در مجلس، دولت و شورای عالی بیمه هستند.

دبیرکل خانه پرستار افزود: این شرایطی به شکلی است که در تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها منافع دست این افراد است و اکنون رؤسا و معاونان تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی باید هیأت علمی باشند که این صددرصد ایراد دارد.

۸۰ درصد رؤسای بیمارستان ها در آمریکا غیر پزشک هستند

شریفی‌مقدم گفت: در دنیا گفته می‌شود مدیریت علم است و شخصی که مدیریت بیمارستان را برعهده می‌گیرد ابتدا باید دانش مدیریت ودر مرحله بعد مهارت و تجربه داشته باشد. در آمریکا بیش از ۸۰ درصد رؤسای بیمارستان‌ها غیرپزشک هستند؛در نتیجه پرستاری که امروز فارغ‌التحصیل شده و بلافاصله وارد کار میدانی در بیمارستان می‌شود، مدیریت را تجربه می‌کند و می‌تواند رئیس بیمارستان هم باشد.

وی تأکید کرد: هنگامی که کار به کاردان سپرده نمی‌شود و کسانی که رئیس بیمارستان می‌شوند دغدغه اصلی‌شان کسب درآمد است و اولویت از خدمات مناسب به مردم، به کسب درآمد بیشتر سوق داده می‌شود، شرایط این‌ طور به وجود می‌آید.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: کسانی را که به عنوان مدیر پرستاری انتخاب می‌کنند باید دانش و تجربه لازم را داشته باشد و بتواند مشکلات مردم را حل کند؛ در حالی که از سال ۷۴ که پول وارد نظام سلامت شد، رئیس بیمارستان اختیار پرستاری را در دست دارد و معمولاً مدیران پرستاری‌ را انتخاب می‌کنند که در راستای منافع خود باشد.

شریفی مقدم ادامه داد: منافع گروه‌های خاص یعنی همان جریان حاکم بر وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها را تأمین کند، نه منافع مردم و در این شرایط اگر در راستای این اهداف حرکت نکنند، مدیر پرستاری را برکنار می‌کنند.

اکنون در وزارت بهداشت ۱۰۰ هزار کادر پرستاری وجود دارد

وی گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ هزار کادر پرستاری فقط در وزارت بهداشت وجود دارد.افراد یاد شده اعتقاد دارند اگر به کارانه پرستار ۵۰۰ هزار یا یک میلیون تومان اضافه شود رقم چشمگیری است؛ در نتیجه می‌گویند اگر کارانه را کم کرده یا نیرو کمتر استخدام کنیم، باعث می‌شود پول برای عده خاصی تأمین شود؛ یعنی همان گروه هیأت علمی‌ که ۷ یا ۸ درصد هستند.

اکنون بیش از ۱۰۰ هزار کادر پرستاری فقط در وزارت بهداشت وجود دارد

دبیرکل خانه پرستار اضافه کرد: مدیر پرستاری بدون داشتن مجوز و در حالی که باید برای ایجاد یک بخش جدید در بیمارستان از سازمان مدیریت اجازه داشته تا برای آن تأمین نیرو شود، این فرد برای اینکه بخش جدیدی باز کند، نیروهای خود را از بخش‌های دیگر بیمارستان تأمین می‌کند؛ در نتیجه کمبود نیروی پرستاری به شکل حاد درمی‌آید.

شریفی مقدم گفت: نتیجه کار این می‌شود که مدیر پرستاری به کادر پرستاری فشار وارد می‌کند تا آنها کار بیشتری انجام دهند، اضافه کار اجباری به پرستاران داده می‌شود، کارهای خارج از حیطه مسئولیت به آنها واگذار می‌شود.

وی افزود: خلاصه اینکه با سیاست‌های مدیران پرستاری هر بیمارستان که باید سلامت و ارائه خدمات باکیفیت را درنظر داشته باشند و مشکلات این بخش را اعلام کرده و نیروی جدید پرستاری بگیرند، به جای این موارد، به پرستاران اضافه کار اجباری می‌دهند و در نهایت مردم در این بین آسیب می‌بینند.

دبیرکل خانه پرستارگفت: اگر مردم بخواهند حداقل خدمات را دریافت کنند به جای اینکه دولت، مجلس و وزیر بهداشت تلاش کند مشکل را حل کنند، تمام فشار روی دوش پرستاران در بخش‌ بیمارستان قرار دارد و به جای اینکه مدیر پرستاری از نیروی پرستار خود تشکر کند، پرستار مورد ارعاب و تهدید قرار می‌گیرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1007051

وب گردی

وب گردی