امام خمینی ، جوانان ، پرچمداران جهاد علمی کشور

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همواره به جوانان و نیروی جوانی توجه و نظر خاصی داشتند و نیاز کشور به جوانان را، نیازی همیشگی دانسته و به یاری جوانان برای اصلاح کشور امیدوار بودند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ،وقتی که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران سیزدهم خرداد 1368 از دنیا رحلت کردند فردای آن روز خیل عظیمی جمعیت از گوشه و کنار ایران اسلامی راهی تهران شدند تا در مراسم عزای رهبر عزیزشان شرکت کنند. این حضور تبدیل به باشکوه ترین مراسم ترحیم و وداع با یک رهبر سیاسی در قرن حاضر شد.

اما رهبر کبیر انقلاب میراث ارزشمندی چون انقلاب اسلامی را برای مردم به جا گذاشت. انقلابی که هسته مرکزی آن را جوانان تشکیل داده بودند. در این بین امام(ره) هم نظر ویژه‌ای به جوانان داشتند که می توان چنین موضوعی را از لابه لای صحبت هایشان فهمید.

جهاد علمی برای فردای انقلاب

جوانان پر شور روزگاری در کنار امام خمینی(ره) عهده دار کارهای مهمی برای به ثمر نشاندن نهال انقلاب اسلامی بودند. نهالی که بذر آن از سال 1342 کاشته شد و در بهمن سال 1357 به بار نشست و نتایج مهمی را برای ایران در بر داشت.

به همین دلیل امام خمینی(ره) در بزنگاه های مختلف از جوانان و آینده آنها یاد می کنند و دلهایشان را متوجه انقلاب اسلامی می کنند و در این خصوص امام(ره) طی بیاناتی خطاب به جوانان فرمودند: «من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه‌ها و ذخیره‌های عظیم الهی و به این گل‌های معطر و نوشکفته جهان اسلام سفارش می‌کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملى بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید».

چنین نگاه امیدوارانه ای که غرق خودباوری و جرات دادن به جوانان است در بیانیه گام دوم انقلاب هم وجود دارد. آنجا که رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرمودند: «اینک مطالبه‌ عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما به‌شدت بیمناک است ناکام سازید.»

تقوا پشتوانه حرکت علمی

با این اوصاف اهمیت علم و فراگیری آن در دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی به خوبی مشهود است. ولی باید توجه داشت علم بدون تقوا چون اسکناسی بدون پشتوانه فاقد اعتبار لازم است. اعتباری که چون آب گوارا بتواند وجود آدمی را سیراب و او را به سر منزل مقصود برساند. سرمنزل مقصود برای انقلاب ایران همان رسیدن به انقلاب جهانی حضرت حجت بن الحسن عسکری (عج) است اما پیمودن این راه بدون توشه ای از تقوا غیر ممکن است. امام خمینی (ره) هم در این خصوص یعنی داشتن تقوای الهی برای جوان طی بیاناتی فرمودند: «اسلام آن قدر که به تهذیب این بچه های ما و جوان های ما کوشش دارد، به هیچ چیز کوشش ندارد. اسلام اصلا برای آدم ساختن آمده است و این مکتب های انحرافی، آدم را از آدمیتش بیرون می کند.... مهم تر چیزی که برای کشور ما لازم است، تعهد اسلامی و تهذیب اسلامی است».

چنین نگاهی به تهذیب و اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب نیز وجود دارد که جوانان را متوجه مشکلات و تهدیدات این عرصه می سازد. در بیانیه گام دوم ضمن تاکید به اهمیت اخلاق برای محیط زندگی به جوانان در خصوص ابزارهای رسانه ای که می‌خواهند قلب هایشان را مورد هجوم قرار دهند هشداد داده شده است که این موضوع اهمیت حفظ ایمان از دستبرد سارقان دین را می‌رساند.

جهاد اقتصادی

اما طی چهل سال اخیر ایران همواره در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در نبرد با دشمنانش بوده است. روزگاری اگر جوانان کشورمان در بزم توپ و تانک رنگ خون بر بوم تاریخ می زدند اما حالا باید در کارزاری از جنس اقتصاد جهاد کنند.

تنها بانگاهی به فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس می توان دریافت که اغلب آنها جوانانی بودند که توانستند بار مسئولیت فرماندهی دوران سخت و محنت بار جنگ را بدوش بکشند. شهدایی چون حسن باقری، محمد جهان آرا، محمد ابراهیم همت، مهدی باکری و... که جملگی جوان بودند و برومند، توانستند با فرماندهی خود خط شکن دوران دفاع مقدس باشند. چنین تدبیری یعنی انتخاب فرماندهان جوان و به کارگیری آنها در میدان دفاع از میهن اسلامی از سوی امام خمینی(ره) بود که توانست خرمشهر های ایران را یک به یک از چنگال رژیم بعث عراق خارج سازد.

امروز هم اقتصاد ایران درگیری جنگی تمام عیار شده که نیاز به سردارانی جوان و پویا دارد، نه ژنرال‌های خسته‌ای که با اقداماتشان کشور را بیشتر درگیر مشکلات اقتصادی کنند. با این تفاسیر در بیانیه گام دوم می بینیم که رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان در خصوص راه حل های برون رفت از مشکلات اقتصادی فرموده اند: «راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.»

پرورش نهال امید

اما با همه این تفاسیر نباید از نکته مهمی که در وجب به وجب تفکر امام خمینی مشهود است غفلت کنیم. این موضوع مرتبط با امید داشتن به نسل جوان برای ساختن آینده کشور است. همان طور که گفته شد جوانان باید خود را برای به عهده گرفتن مسئولیت های آینده آماده کنند. امید امام به این قشر همیشه همراه با دلگرمی و خوشبینی همراه بوده است. اما در این بین امام خمینی نه تنها جوانان بلکه ملت را را از یاس و ناامیدی بر حذر می دارند و فرموده اند: «یکی از جنود ابلیس، یأس است، در اموری که انسان باید با امید و طمأنینه و تسلیم عمل بکند و شیاطین ایجاد یأس می‌کنند و با ایجاد یأس جوان‌های ما را در آن مسائلی که باید تصمیم جدی پیش بروند، گاهی سست می‌کنند».

ولی این نگاه در خصوص جوانان کمی تفاوت دارد. چراکه آنها موتور محرک انقلاب هستند و باید آینده درخشان جمهوری اسلامی ایران را رقم بزنند. به همین دلیل نباید در دلشان بذر یاس و نامید بکارند و همواره باید نگاهی امیدوارنه داشته باشند. نگاهی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن پرداخته اند و در توصیه ای به جوانان بیان اشته اند: «توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه‌ قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است... در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»

با این اوصاف جوانان در اندیشه امام خمینی(ره) چون دستان توانمندی هستند که باید دیوار ناامیدی را تخریب کنند و برای پیشرفت کشور شب و روز به کار بپردازند. نسل جوانی که امام خمینی (ره) توانست با همت و یاری آنها انقلابی را به ثمر رساند و دفاعی جانانه را در برابر دشمنان کشورمان رقم بزند. حالا این نسل جوان روشنای چشمان رهبر معظم انقلاب است که باید رسالت تاریخی اش را تا به اهتزاز درآوردن پرچم انقلاب اسلامی ایران بر بلندای جهان ادامه دهد. نسلی که باید با نگاهی امیدوارانه دل در گرو خدا گذارد و خود را به زیر بار مسئولیت های سنگین برد. این نسل رسالتی تاریخ دارد. رسالتی که اگر به خوبی انجام شود می تواند دوران شکوفایی ایران اسلامی را رقم بزند. همچنین می تواند انقلاب ایران را به نقطه اوج نهایی خویش که همان متصل شدن به انقلاب جهانی حضرت ولیعصر(عج) است برساند و محنت دوران عالم را به پایان برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007122

وب گردی

وب گردی