خودروهایی که «گاز گلخانه‌ای» را به جای سوخت مصرف می‌کنند!

یک شرکت نانویی به دنبال استفاده از نانولوله‌های کربنی در فناوری جدیدی است که در آن می‌توان دی اکسید‌کربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورد استفاده قرار داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شرکت نوپای پرومتوئس (Prometheus) به دنبال استفاده از نانولوله‌های کربنی در فناوری جدیدی است که در آن می‌توان دی اکسید‌کربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورد استفاده قرار داد. با توسعه این فناوری می‌توان انتظار داشت که خودروها دی‌اکسید‌کربن را از هوا گرفته و موجب بهبود وضعیت اتمسفر شوند.

آیا خودروها و کولرهای گازی می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را از هوا دریافت کنند؟

استارت‌آپی در حال کار روی فناوری است که به خودروها و کولرهای گازی امکان می‌دهد تا دی‌اکسید‌کربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار دهند.

پرومتوئس (Prometheus) استارت‌آپی است که توسط روب مک‌گینیس راه‌اندازی شده تا دستگاهی بسازد که دی‌اکسید‌کربن هوا را به دام انداخته و آن را به‌عنوان سوخت مصرف کند. مک‌گینیس امیدوار است که این فناوری بتواند در آینده به‌عنوان تامین‌کننده سوخت خودروها استفاده شود.

مک‌گینیس در دوره لیسانس روشی را اختراع کرد که در آن از دی‌اکسیدکربن-آمونیاک برای نمک‌زدایی از آب استفاده می‌شود. این اختراع در دوره دکتری مک‌گینیس نیز موضوع تحقیق او بود تا این که به راه‌اندازی یک استارت‌آپ ختم شد و شرکت اسیس واتر راه‌اندازی شد.

استارت‌آپ دوم مک‌گینیس، شرکت متریشیفت بود که از نانولوله‌های کربنی برای جداسازی مواد شیمیایی و تولید ترکیبات مختلف استفاده می‌شد. از آنجایی که او از نانولوله‌کربنی برای جداسازی سیالات از هم استفاده کرده بود، هزینه فناوری جداسازی به شدت کاهش می‌یافت.

در قدم بعد مک‌گینیس تصمیم گرفت تا از نانولوله‌های کربنی برای تولید سوخت از اتمسفر استفاده کند که این ایده مورد توجه یک شرکت سرمایه‌گذار به نام وای‌کامبینیتور قرار گرفت و در نتیجه، حمایت مالی از سوی این شرکت برای کار روی این پروژه انجام شد.

سام آلتمن، مدیرعامل شرکت وای‌کامبینتور می‌گوید: «این نوع پروژه‌ها شاید کمی دست ‌نیافتنی به نظر برسند اما هدف ما این است که با یک فناوری قابل انجام، اقدام به پیاده‌سازی این نوع ایده‌ها کنیم.»

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو نیز به دنبال تبدیل دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر به سوخت هستند. با این کار میزان گاز گلخانه‌ای در اتمسفر به حداقل می‌رسد. زدایش گاز گلخانه‌ای برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی مفید است و می‌تواند تاثیر به‌سزایی در آب و هوای زمین داشته باشد.

مک‌گینیس با این گروه کانادایی در دانشگاه تورنتو در حال توسعه این فناوری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007139

وب گردی

وب گردی