انتشار کتاب محققان ایرانی توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر

دوشنبه 13 خرداد 1398 - 10:11
کد مطلب: 1007143
1

کتاب مکانیک محیط‌های پیوسته محاسباتی ساختارهای نانومقیاس نوشته شده توسط محققان ایرانی در انتشارات اشپرینگر در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کتاب مکانیک محیط‌های پیوسته محاسباتی ساختارهای نانومقیاس، به قلم اسماعیل قوانلو عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، هاشم رفیعی‌تبار عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و سید احمد فاضل‌زاده حقیقی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، نگارش و توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. انتشارات اشپرینگر یکی از بزرگ‌ترین ناشران بین‌المللی است که بیش از ۱۷۰ سال در زمینه انتشار کتاب‌های دانشگاهی ومجلات علمی-پژوهشی سابقه دارد.

در این کتاب که حاصل سال‌ها تجربه علمی و تحقیقاتی مولفان در حوزه مدل‌سازی رفتار مکانیکی ساختارهای نانومقیاس است، برای اولین بار تئوری الاستیسیته غیرموضعی به صورت جامع، شفاف و نظام‌مند تشریح و کاربردهای این تئوری جهت مدل‌سازی ساختارهای نانومقیاس شرح داده شده است. کاربردهای متنوع تئوری مذکور جهت انواع نانوساختارها شامل فولرن‌ها، نانولوله‌های کربنی، صفحات گرافن، نانوذرات، نانوسیم‌ها و همچنین ساختارهای نانومقیاس بیولوژیکی نظر طیف وسیعی از محققین را به مطالب ارائه شده جلب خواهد نمود. به‌علاوه در یک فصل به طور مبسوط به چالش‌های موجود، مسائل باز و چشم‌انداز آینده این تئوری پرداخته شده است.

کتاب مذکور در ۱۲ فصل و ۲۸۱ صفحه تنظیم شده است. ساختار و محتوای کتاب به نحوی است که برای استفاده طیف وسیعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، محققان و دانشمندان در زمینه‌های گسترده‌ای از رشته‌ها شامل ‏فناوری‌نانو، فیزیک محاسباتی و مهندسی مکانیک مناسب است.

تهیه و تالیف کتاب در یک انتشارات معتبر بین‌المللی فرصتی مناسب جهت نشان دادن ظرفیت‌های علمی و توانمندی بالای محققان ایرانی است و حمایت قوی و جدی از این گونه فعالیت‌های پژوهشی ارزشمند می‌تواند موجب اعتلای جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و گامی مناسب در جهت دستیابی به مرجعیت علمی باشد.

این کتاب‌ ‏هم‌اکنون در سایت‌های اشپرینگر در دسترس قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند جهت ‏مشاهده کتاب به نشانی https://link.springer.com/book/۱۰.۱۰۰۷/۹۷۸-۳-۰۳۰-۱۱۶۵۰-۷ مراجعه کنند.‏