رأی گیری برای "لایو" گرفتن/ گام بلند واحد علوم و تحقیقات برای توسعه امور دانش بنیان/ تجهیز خوابگاه های خودگردان برای دانشجویان شهرستانی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی چهار ساعته با رئیس واحد علوم و تحقیقات مشکلات و مطالبات صنفی، آموزشی و غیره خود را مطرح کرده و خواستار شفاف‌سازی درخصوص برخی مسائل دانشگاه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، واحد علوم و تحقیقات یکی از بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و موفق‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل نیز مسئولان این واحد دانشگاهی سعی کرده‌اند در تعامل با دانشجویان شرایط مناسبی را فراهم کنند. گرچه که علوم و تحقیقات در ماه‌های گذشته با بروز اتفاقات و حوادثی که برخی از آنها نیز اعتراضات و گلایه‌های گسترده دانشجویان را در پی داشت در صدر اخبار قرار گرفته بود.

حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات، بی‌نظمی در انتخاب واحد و مشکلات متعدد در سامانه دانشگاه و... از جمله فراز و نشیب‌هایی بود که دانشجویان و مسئولان این واحد را به تکاپوی مطالبه و پاسخگویی واداشتند.

عصر روز گذشته 12خردادماه برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کمی متفاوت بود چرا که فرصت داشتند در دیداری صمیمی با رئیس دانشگاه به بیان مطالبات، دیدگاه‌ها و انتقادات خود بپردازند.

عدم وجود گاردریل در مسیرهای تردد وسایل نقلیه، معاینه فنی و تعویض اتوبوس‌ها جزء مطالبات اصلی دانشجویان پس از آن حادثه تلخ بوده است. البته در جلسه روز گذشته مطالبات دانشجویان صرفاً محدود به این موضوعات نبود و مسائلی مانند وضعیت نابسامان سلف سرویس دانشگاه، عدم تجهیزات جدید آزمایشگاهی، عدم حضور استادان با تجربه، وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و... از جمله مطالباتی بود که دانشجویان درخواست داشتند رضامسعودی رئیس واحد علوم و تحقیقات درخصوص آنها شفاف‌سازی کند.

فیلم‌برداری آری یا خیر؛ دموکراسی برقرار است!

مسعودی در این نشست چهار ساعته مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان را شنید و پاسخ داد. نشستی که بدون حاشیه هم نبود.

مراسم در حالی آغاز شد که تعداد اندکی از دانشجویان در جلسه حاضر بودند اما به تدریج بر تعداد آن‌ها افزوده شد؛ برخی از دانشجویان با گوشی‌های خود مشغول فیلم‌برداری و گذاشتن به اصطلاح «لایو» در صفحه اینستاگرام خود شدند که واکنش مسعودی را به همراه داشت.

مسعودی معتقد بود که برای فیلم‌بردای دانشجویان منعی وجود ندارد اما امکان دارد برخی جریانات از اتفاقات خانوادگی واحد علوم و تحقیقات به نفع مقاصد خود استفاده کنند که به ضرر دانشگاه و اعتبار آن خواهد بود. در عین حال اما مسعودی اعلام کرد که اگر اکثریت اعضای حاضر در نشست به فیلم‌برداری از جلسه رای بدهند، این موضوع اشکالی نخواهد داشت؛ در نهایت با رای‌گیری که از دانشجویان صورت گرفت تصمیم بر آن شد که فیلم‌برداری از جلسه صورت گیرد.

نشست بعد از حاشیه‌های ابتدایی با سخنانی از مسعودی آغاز شد. رئیس واحد علوم و تحقیقات در ابتدا به اهمیت حل مشکلات دانشجویان اشاره و اظهار کرد: لازم است که مشکلات و چالش‌های دانشجویان در فضای عقلانی و منطقی شنیده و گامی رو به جلو برای بهبود شرایط دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شود.

وی با بیان اینکه پس از آذر ماه، حوادث تلخ و شیرینی در واحد علوم و تحقیقات رخ داد عنوان کرد: علاوه بر حادثه تلخ اتوبوس دانشجویان، مشکلاتی در راستای ثبت‌نام دانشجویان وجود داشت که امیدواریم در ترم پیش رو شرایط بهتری ازاین لحاظ برقرار باشد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات به تشریح تاسیس مرکز نوآوری در این واحد دانشگاهی پرداخت و گفت: دو پیمان‌کار در این مرکز حضور یافته‌ و کار اجرایی خود را آغاز کرده‌اند؛ با اتمام کار این پیمان‌کاران شاهد تعداد زیادی رویداد استارتاپی در دانشگاه خواهیم بود. این رویدادهای استارتاپی به ارتقای سطح کیفی دانشگاه کمک‌های زیادی خواهد کرد.

مسعودی همچنین با اشاره به وضعیت مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات گفت: در هفته جاری 20 شرکت در مرکز رشد مستقر می‌شوند که امیدواریم تا آخر سال این تعداد به 40 شرکت برسد.

ایمن‌سازی مسیر علوم و تحقیقات در انتظار تأیید پلیس

سلف دانشکده علوم پایه و علوم انسانی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد. طبق آخرین آمار حدود 400 غذا در طول روز بین بلوک‌های 2 و 3 سازمان مرکزی داده می‌شود.

مسعودی درباره ایمن‌سازی مسیر تردد وسایل نقلیه در دانشگاه تصریح کرد: طراحی مسیر حدود 3 هفته پیش تحویل دانشگاه داده شد؛ با توجه به این که پیمان‌کاران را ملزم کرده بودیم که در راستای ایمن‌سازی مسیر تاییدیه پلیس راهور را داشته باشند، جلسه‌ای با پلیس راهور برگزار کردیم تا هرچه زودتر تاییدیه را دریافت کنیم.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان این که در ایمن‌سازی مسیر صرفاً موضوع گاردریل مطرح نیست اذعان کرد: در برخی از نقاط لازم است به جای گاردریل از بلوک‌های بتونی استفاده شود و لذا ایمن‌سازی نیازمند طراحی‌های خاص و تخصصی است.

بوفه‌های غذاخوری نیز از دیگر مسائلی بود که مسعودی درخصوص آن سخنانی مطرح کرد. وی با بیان اینکه تصمیم داریم بوفه‌های غذاخوری را در طول مسیرهای دانشگاه ایجاد کنیم که استفاده از آن‌ها برای دانشجویان راحت‌تر باشد عنوان کرد: همچنین سلف دانشکده علوم پایه و علوم انسانی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد. طبق آخرین آمار حدود 400 غذا در طول روز بین بلوک‌های 2 و 3 سازمان مرکزی داده می‌شود.

مسعودی بیان کرد: برای اتوبوس‌های دانشگاه حدود 1 میلیارد تومان هزینه می‌شود و لذا هر چه قدر بتوانیم تردد را کاهش دهیم، در این هزینه صرفه‌جویی خواهیم کرد. به همین دلیل سلف‌های غذاخوری را در بلوک‌های 2 و 3 و دانشکده‌های علوم انسانی و علوم پایه راه‌اندازی خواهیم کرد تا مقداری از حجم تردد در دانشگاه کاسته شود.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با اشاره به تجهیز آزمایشگاه‌ها گفت: تا چند وقت پیش حدود 70 درصد تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه از کار افتاده بودند اما با حضور تیم جدید در آزمایشگاه‌ها، در 1 ماه گذشه تجهیزات و امکانات جدیدی وارد آزمایشگاه‌های دانشگاه شد که امیدواریم بتوانیم خدمات کیفی‌تری را به دانشجویان ارائه دهیم.

وی همچنین از برگزاری کلاس‌های ترم تابستانی در واحد و علوم تحقیقات خبر داد.

مسعودی در پایان سخنان خود تاکید کرد: نزدیک به چهار سال بود که مصاحبه دکتری در واحد علوم و تحقیقات انجام نمی‌شد؛ اما با تلاش‌های معاونت آموزشی واحد امسال مصاحبه‌های دکتری نیز در دانشگاه برگزار خواهد شد که اتفاقی خوب برای واحد علوم و تحقیقات محسوب می‌شود.

رئیس واحد علوم و تحقیقات یکی دیگر از برنامه‌های واحد علوم و تحقیقات را کاهش ارتفاع به زیر هزار و 800 متر عنوان کرد، ادامه داد: قطعا هر اتوبوسی که کمتر به این ارتفاع برود، در هزینه‌های دانشگاه صرفه‌جویی خواهد شد و لذا قصد داریم کلاس‌های پرجمعیت را به ارتفاع زیر هزار و 800 متر انتقال دهیم. از دیگر برنامه‌های مهم ما این است که در دروس پایه و عمومی، تعداد نفرات کلاس را افزایش دهیم و از استادان باسابقه‌تر استفاده کنیم.

در ادامه مراسم و پس از پایان توضیحات مسعودی درخصوص مسائل مهم دانشگاه، دانشجویان به بیان مطالبات خود پرداختند، شرایطی فراهم شد که دانشجویان پرسش خود را مطرح کرده و رئیس واحد نیز به پرسش‌های آنها پاسخ می‌داد.

در ابتدا یکی از دانشجوی دکتری رشته هوا فضا درخصوص فرایند جذب هیأت علمی توانمند پرسید؛ متأسفانه برخی از استادان خوب دانشگاه رفته‌اند و استادانی جایگزین شده‌اند که تازه دکتری خود را تمام کرده و صرفا در کلاس، جزوه می‌گویند. نظر شما در این خصوص چیست؟

مسعودی نیز در پاسخ عنوان کرد: استادان دانشجویان دکتری حداقل دارای 3 سال پایه هستند و این‌که می‌گویید تازه دکتری خود را به پایان رسانده‌اند، اندکی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. بله، برخی از استادان به دستور رئیس وقت به علت این‌که بازنشسته شده‌ بودند، از دانشگاه رفته‌اند و به زودی استادان جدیدی جایگزین خواهند شد.

مسعودی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی در مقطع دکتری، 12 واحد می‌گذرانند ولی ما باید 28 واحد پاس کنیم اظهار کرد که «طبق نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشجویان دکتری باید 10 تا 18 واحد پاس کنند».

جریاناتی علیه برند علوم و تحقیقات

این دانشجو همچنین گریزی به موضوع جان‌باختگان حادثه اتوبوس اشاره‌ای کرد و از رئیس واحد پرسید که در خصوص زنده نگه داشتن یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه اتوبوس، چه اقداماتی قرار است صورت گیرد؟

مسعودی نیز با بیان اینکه پس از ماجرای اتوبوس حامل دانشجویان، نقدهای زیادی به علوم و تحقیقات وارد شد که درست و غلط آن جای بحث دارد، پاسخ داد: من جریانی را حس می‌کنم که قبل از آن‌که خیرخواه واحد علوم و تحقیقات باشد، می‌خواهد به آن ضربه بزند. واحد علوم و تحقیقات در کشور، برند محسوب می‌شود؛ اما اگر کسانی به جای نقدهای منصفانه، نقدهای مغرضانه انجام دهند، به این برند ضربه خواهند زد. باید مواظب باشیم در زمین کسانی بازی نکنیم که می‌خواهند، ضربه بزنند. من باید نقدپذیر باشم اما این نقد نباید جایی خارج از خانواده علوم و تحقیقات باشد. در ماجرای اتوبوس، نزدیک به 3 میلیارد تومان هزینه کردیم که البته وظیفه ما بود. متأسفانه جریاناتی وجود دارند که هر چند وقت یک بار، خبری را علیه علوم و تحقیقات منتشر می‌کنند تا به آن ضربه بزنند.

وی در ادامه اشاره‌ای به تله‌کابین‌ واحد علوم و تحقیقات و چالش‌هایی که برای جابه‌جایی دانشجویان با تله‌کابین به وجود خواهد آمد پرداخت و گفت: موضوع تله‌کابین از نظر اقتصادی به هیچ وجه به‌صرفه نیست. پیکِ استفاده از تله‌کابین، 2 هزار نفر در ساعت است ولی ما نیاز به جابه‌جایی 4 هزار نفر در ساعت داریم و لذا این موضوع به هیچ وجه اقتصادی نیست.

مشکل عدم توجه به مسائل ایمنی توسط رانندگان آژانس‌ها نیز توسط دانشجویان مطرح شد. یکی از دانشجویان در این خصوص با طرح این پرسش که متاسفانه برخی از آژانس ها با سرعت غیرمجاز با سرعت 60 کیلومتر حرکت می‌کنند گفت: آیا برای برخورد با آنها تمهیداتی اندیشیده شده است؟

مسعودی نیز در پاسخ عنوان کرد: تا به این لحظه به چندین راننده هشدار داده‌ شده است و پلیس راهور شرایط را کنترل کرده‌اند. تمام مسیرهای دانشگاه باید دوربین‌های کنترل سرعت داشته باشند. در این خصوص اما منتظر گزارش‌های حراست هستیم تا به نتیجه نهایی برسیم. ناگفته نماند که در این خصوص، مشکلات مالی زیادی وجود دارد ولی به دنبال آن هستیم که به سرعت دوربین‌های کنترل سرعت را در دانشگاه بگذاریم.

بیمه، دیه جان‌باختگان را پرداخت کرده است اما هنوز مطمئن نیستم تمام خانواده‌ها، آن را دریافت کرده باشند. ممکن است در این میان، یک یا دو خانواده، دیه نگرفته باشند اما ما بر اساس حکم اولیه گزارش کارشناسی، دیه جان باختگان را پرداخت می‌کنیم.

در ادامه این نشست یکی دیگر از دانشجویان پرسید: متأسفانه دانشجویان رشته علوم انسانی برای رفت و آمد خود تا دانشکده دچار مشکل هستند. آیا راه حلی برای این موضوع دارید؟

رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: مشکل انتقال دانشجویان از ایستگاه اتوبوس به سمت دانشکده علوم انسانی را کاملا می‌دانم. باید به دنبال راه‌حل کارشناسی در این راستا باشیم. این مسیر نه آن قدر بلند است که نیاز به وجود اتوبوس باشد و نه آن قدر کوتاه است که بشود به صورت پیاده رفت‌وآمد کرد. به همین منظور باید به دنبال راه‌حل کارشناسی برای این موضوع باشیم. ابتدا باید مشکل مسیرهای اصلی را حل کنیم و در مراحل بعدی به این مشکل نیز رسیدگی خواهیم کرد.

دیه دانشجویان جان‌باخته در حادثه اتوبوس یکی‌دیگر از مسائلی بود که مطرح شد و مسعودی در این خصوص گفت: بیمه، دیه جان‌باختگان را پرداخت کرده است اما هنوز مطمئن نیستم تمام خانواده‌ها، آن را دریافت کرده باشند. ممکن است در این میان، یک یا دو خانواده، دیه نگرفته باشند اما ما بر اساس حکم اولیه گزارش کارشناسی، دیه جان باختگان را پرداخت می‌کنیم. در واقع از سمت واحد، هیچ مشکلی در خصوص پرداخت دیه متوفیان نبوده است.

درباره دانشجویان شهرستانی که مشکلات خوابگاه دارند، توضیح دهید که چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

مسعودی در پاسخ به این پرسش گفت: ما مسئولیت حقوقی در قبال پانسیو‌ن‌ها نداریم اما سیاست دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه واحد علوم و تحقیقات از ابتدای مهرماه بر اساس خوابگاه‌های خودگردان خصوصی، قراردادهایی امضا کنیم که بتوانیم دانشجویان را در آن خوابگاه ها مستقر کنیم.

مشکلات تأخیر در رفت و آمد اتوبوس‌ها و همچنین کیفیت پایین غذاهای سلف دانشکده علوم انسانی یکی دیگر از مطالباتی بود که دانشجوی کارشناسی علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات مطرح کرد.

مسعودی در پاسخ به این پرسش سیستم رستوران واحد علوم و تحقیقات را جزو قدیمی‌ترین سیستم‌های کشور عنوان کرد و افزود: تمام مواد غذایی به صورت فیزیکی در واحد درست می‌شود. متأسفانه آشپز و ناظر آشپزی، یکی هستند و به همین دلیل به اندازه کافی بر کیفیت غذاها نظارت نمی‌شود. به همین منظور آگهی مناقصه‌ای را منتشر کردیم که شرکت پیمانکاری در این حوزه وارد شود و لذا امیدواریم کیفیت و نظارت بر غذاها ارتقا یابد.

مشکلات آموزشی در تیررس دانشجویان/پاس کردن 10 واحد درسی بیشتر نسبت به دانشگاه‌های دولتی

مطالبات دانشجویان به موضوعات صنفی مختص نبود و درخصوص مشکلات آموزشی نیز پرسش‌هایی مطرح شد که سودابه سلیمانی معاون آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به مطالبات آموزشی پاسخ داد.

نحوه طی کردن روند دفاع دکتری و همچنین درج نام روی مقالات پایان‌نامه‌های دکتری نیز مورد پرسش قرار گرفت که سلیمانی در تشریح این روند گفت که «قاعده به این‌گونه است که در مقالات مستخرج از پایان‌نامه دکتری نباید اسم فرد دیگری باشد اما چنانچه استاد راهنما تشخیص دهد که فرد دیگری به عنوان همکار باید اسمش قرار بگیرد، اگر پیش از چاپ مقاله، نامه‌ای را به معاونت پژوهشی ارسال می‌کردند، مشکلی وجود نداشت اما باز هم در کمیسیون پژوهش به صورت خاص برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند در این خصوص درخواست خود را ارائه دهند و این موضوع در واحد دانشگاهی قابل حل است.

یکی دیگر از دانشجویان بار دیگر به موضوع تعداد واحدهای درسی دوره دکتری اشاره کرد و پرسید: تعداد واحدهای درسی مقطع دکتری در واحد علوم و تحقیقات، 28 واحد است که تعداد بسیار زیادی است. علت این موضوع چیست؟

سلیمانی نیز پاسخ داد: طبق بخش‌نامه‌ای که از سوی سازمان مرکزی برای ما ارسال شده، دانشجویان مقطع دکتری باید 15 تا 18 واحد را پاس کنند اما سازمان مرکزی از سال 93 با توجه به اینکه تراز نمرات دانشجویان دکتری از حد نصاب پایین‌تر است، به دانشجویان دکتری اعلام می‌کنند که باید 10 واحد بگذارند. از این 10 واحد، 2 واحد آن روش تحقیق پیشرفته، 2 واحد زبان تخصصی پیشرفته و 6 واحد نیز دروس تخصصی است.

وی ادامه داد: زبان تخصصی را دانشگاه‌های دولتی تحت عنوان زبان پیشرفته می‌گذرانند و فقط روش تحقیق ندارند. دو درسی هم که اضافه شده صرفا به این دلیل است که نمرات دانشجویان دکتری در برخی موارد از حد نصاب پایین‌تر بوده است. پس اضافه شدن این درس به دلیل تقویت بنیه علمی دانشجویان است. من با معاونت آموزشی سازمان مرکزی در این خصوص، صحبت‌هایی انجام داده و پیشنهاد داده‌ام که دانشجویان دکتری اختیار داشته باشند در صورت امکان گذراندن این 6 واحد اجبار نباشد اما این موضوع هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

یکی از دانشجوی دکتری حقوق نیز به انتخاب موضوع پایان‌نامه اشاره ونسبت به وجود برخی اختلاف‌ها بین افراد اعتراضاتی داشت.

وی پرسش خود را اینگونه مطرح کرد که انتخاب موضوع پایان‌نامه برای 5 نفر خاص حدود 5 دقیقه طول کشید اما برای ما حدود 1 سال و نیم زمان برد. چرا این اختلاف برای برخی افراد وجود دارد؟

معاون آموزشی علوم و تحقیقات در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: در رشته حقوق اعضای هیات علمی که تا چند وقت اخیر حضور داشتند، به صورت پاره وقت مشغول به کار بودند و پذیرفته شدن و روند انتخاب موضوع در اختیار آن‌ها بود. اعضای هیات علمی که به تازگی وارد رشته حقوق شده‌اند، به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند و لذا مشکل در پذیرش و انتخاب موضوع دانشجویان برطرف خواهد شد.

یکی دیگر از دانشجویان که در رشته مهندسی محیط زیست درحال تحصیل در مقطع دکتری بود به ضرورت وجود تجهیزات آزمایشگاهی برای پژوهش اشاره کرد که با پاسخ معاون آموزشی و رئیس واحد روبه‌رو شد.

این دانشجو مطرح کرد که با توجه به این که انجام کارهای استارتاپی منوط به تجهیزات به‌روز است، در خصوص تسریع در روند خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سلیمانی ابتدا در پاسخ به این پرسش گفت: در دی ماه سال گذشته به تمامی دانشکده‌ها نامه ارسال کردیم که باید تمام تجهیزات آزمایشگاهی آموزشی تامین شود. البته تجهیز آزمایشگاه‌های پژوهشی پس از تکمیل آزمایشگاه‌های آموزشی انجام خواهد شد.

مسعودی نیز درخصوص پاسخ به این پرسش گفت: متأسفانه واحد علوم و تحقیقات به قبرستان تجهیزات آزمایشگاهی بدون کاربرد تبدیل شده است؛ من تا زمانی که آزمایشگاه‌های آموزشی تجهیز نشوند، آزمایشگاه‌های پژوهشی را تکمیل نخواهم کرد.

علت ریزش دانشجویان برخی از ورودیهای رشته‌گیاه‌شناسی در سال‌های 96 و 97 یکی از سوالاتی بود که دانشجویان مطرح کردند.

معاون آموزشی واحد علوم وتحقیقات نیز در پاسخ عنوان کرد که بسیاری از رشته‌ها مانند رشته نساجی نه تنها ریزش نداشته‌اند بلکه به طور کلی ورودی بسیار اندکی داشته‌اند. با این وجود حتی 35 کلاسی که تعداد آنها دو تا سه نفر بوده را تشکیل داده‌ایم تا در روند تحصیل آنها اختلالی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: سیاست‌های آینده دانشگاه به این سمت خواهد رفت که رشته‌هایی که جذب بسیار پایینی دارند به طور کلی پذیرش نداشته باشند و از دانشگاه حذف شوند اما اگر چنانچه رشته‌ای را جذب داشته باشیم که تعداد پایینی هم باشد، برای آنها کلاس تشکیل خواهد شد.

دانشجویان در یک جلسه پنج ساعته که به اذعان خودشان بی‌سابقه بوده است تمام مسائل خود را مطرح کرده وپاسخ مورد نظرشان را دریافت کردند، از سوی دیگر نیز مسعودی مشکلات موجود را پذیرفت و وعده‌هایی نیز برای حل مشکلات داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007188

وب گردی

وب گردی