فضای مجازی می گوید ویژگی من شفافیت است

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت : امروزه فضای مجازی به اندازه ای پایش به زندگی انسان ها باز شده که برخی اوقات مرز مشخصی بین فضای حقیقی و فضای مجازی وجود ندارد . در واقع فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده است. امانکته مهم، تطبیق قوانین این دوفضای متفاوت است که در برخی مواقع فرصت و برخی مواقع تهدید به حساب می آید.

سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفت وگو با خبرنگارگروه علم و فناوری ایسکانیوز در رابطه با ملزومات و ویژگی های فضای مجازی گفت:در روانشناسی سنتیفرد منزوی به فردی اطلاق میشود که در ارتباطات اجتماعی، بین فردی و گروهی دچار مشکل است. و یک فرد گوشه گیری می شود. امروزه فردی که در تعداد زیادی جامعه مجازی و ارتباطات مختلف عضو است و بسیار اجتماعی در آن ظهور پیدا می کند و اظهار نظر می کند و در حال یاد دادن و یادگرفتن می باشد این فرد دیگر منزوی نیست و در یک فضای دیگر دارای یک زندگی پرمشغله ای است. بسیاری از علوم نیاز دارند که مناسب ویژگی های فضای جدید نظریه های جدید خلق کنند.

سید مرتضی موسویان افزود :وقتی به ویژگی های ذاتی فضای مجازی رجوع کنیم حریم خصوصی اصلا وجود ندارد. یعنی اینکه فضای مجازی میگوید ویژگی من شفافیت است. من کنترل می کنم که شما کجا می روید، چه می خرید و این ها را نمیشود حذف کرد. بیزینس های آینده و حتی بیزینس های حال بر روی این اطلاعات استوار است.

موسویان ادامه داد :اصولا تجارت داده از پرسودترین تجارت هایی است که حال و آینده را در بر می گیرد. اگر ما بخواهیم حریم خصوصی را با توجه به فضای واقعی ببینیم و این تعریف را به فضای مجازیتسری بدهیم غلط است. شما باید طوری زندگی کنید که بدانید می توانید رصد شوید و این ویژگی فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: ما باید اولا ویژگی ها و قوانین فضای مجازی را پیش روی خودمان بگذاریم و بر اساس این ویژگی ها شروع کنیم به بازتعریف قوانینی که دیگر در این پارادایم جدید قابل استفاده نیستند. وقتی الان می بینیم که اولویت ها در قانون گذار و قوه مقننه موارد گذشته و یا حال است که به درد آینده نمی خورد به این نتیجه می رسیم که ما دچار روزمرگی هستیم و به انفعال می رسیم و به جای کنش گر بودن واکنش گرا می شویم و در مرحلهبعدتر به واکنش گرایی تاخیری می رسیم یعنی ما ضرر و زیان را بایستی تحمل کنیم. نظری که امروز وجود دارد این است که کشورهایی که جسارت کردند و وارد فضاهای جدید شدند می توانند جهش داشته باشند. و اگر این جسارت را نداشتند علیرغم اینکه دارای منابع معدنی، منابع نفت و ... باشندبه کشورهای حاشیه نشین و فقیر تبدیل و در آینده دچار مشکلات زیادی می شوند. کشورهای دیگر برای خودشان افق هایی را از گذشته ترسیم کردند و این افق ها را دنبال می کنند. سرمایه گذاری های آنها در زمینه رسیدن به آنچه از قبل تصویر کردند امروز دارد به ثمر می نشیند پس بنابراین ما اگر این نقطه یا پیچ تاریخی را درک نکنیم دچار مشکلات بسیار بزرگی در آینده خواهیم شد. و اگر به خوبی این پیچ تاریخی را درک کردیم جهش و پیشرفت عظیمی برای ما اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: 1007223

وب گردی

وب گردی