نهضت اجتماعی مردم ایران  بدون رهبری امام خمینی نتیجه نمی‌گرفت

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: نهضت اجتماعی مردم ایران بدون رهبری امام خمینی نتیجه نمی‌گرفت.

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص فاصله گرفتن مسئولان از آرمان‌های انقلاب و امام خمینی(ره) گفت: برخی ارزش ها یا فاصله گرفتن های فکری موجب این موضوع می‌شود. اما در دوران های مختلف حتی زمانی که اولیای خدا حضور داشتند انسان هایی را می بینیم که نه تنها از اصول و مبانی اصلی فاصله می گیرند بلکه با اولیای خدا هم می جنگند .

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فردی بود که در صحنه های مختلف مورد آزمون ملت قرار گرفت، یعنی پیوند امام(ره) با جامعه یک سابقه طولانی داشت. رهبری جامعه هم در یک زمان کوتاه شکل نمی گیرد. شاید بتوانید در زمان نه چندان طولانی یک نهضت اجتماعی را به وجود آورد اما نمی توان رهبری را که ریشه در باورها یا اعتقادات جامعه دارد در بین مردم شکل داد، به همین دلیل برخی مواقع در جوامع نهضت اجتماعی شکل می گیرد اما فاقد رهبری است و همین مسئله موجب از دست رفتن ظرفیت های جامعه می شود.

سلیمی نمین تصریح کرد: جامعه تلاش می کند تا تغییری به وجود آورد اما چون فاقد رهبری است هدایت درستی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه منحرف می شود. نمونه بارز چنین موضوعی خیزش کشورهای اسلامی بود ولی فقدان رهبری باعث شد تا آمریکا آنها را به انحراف بکشاند، مثل کشور مصر که چنین اتفاقی برایش افتاد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خصوص شناخت ملت از امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: پیوند امام(ره) با مردم حاصل یک دوران طولانی است. چنین پیوند و شناختی هم بر اساس شعار نیست بلکه اظهارات مهم است، آنچه که از آن سخن می گوییم اهمیت دارد و مهم تر از آن عمل به مبانی است که ارزش محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) را در میدان عمل شناختیم. ایشان را بیش از همه نسبت به ارزش های ملی و دینی وفادار یافتیم و دیدیدم که آمادگی بالایی برای ایستادگی در میدان مبارزه داشتند.

سلیمی نمین تاکید کرد: وقتی در دهه 40 هزینه مبارزات افزایش یافت خیلی از رهبران سیاسی ترجیح دادند میدان را خالی کنند و حاضر نشدند به خاطر مردم فداکاری کنند و نقش هدایت گری را در جامعه ایفا کنند، اما امام(ره) به تنهایی در این صحنه درخشید، هم مواضع قاطع و محکمی داشت هم در این پیمان پافشاری می‌کرد و پایدار بود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: بر اثر آزمودن امام خمینی(ره) در میدان های مختلف توسط مردم، بنیان گذار انقلاب اسلامی کم کم در جامعه مورد پذیرش قرار گرفت. در آستانه خیزش سراسری ملت خیلی از مدعیان رهبری همچنین گروه های سیاسی بودند که می خواستند رهبری جامعه را به دست بگیرند اما مردم آنها را قبول نکردند، چرا که خیلی از آنها در میدان عمل صداقت خودشان را به نمایش نگذاشتند.

وی در خصوص شخصیت امام خمینی(ره) ابراز کرد: امام (ره) شخصیتی بود که وقتی در تبعید قرار داشت زمانی که فهمید عراق قصد حمله به ایران را دارد به صدام نامه نوشت و گفت اگر به ایران حمله کنید علی رغم مخالفتی که با شاه دارم به ایران خواهم رفت و در آنجا با شما مبارزه خواهم کرد. ببینید امام چه قدر به کشور و تمامیت عرضی آن علاقه مند بودند،حاضر بودند جان خودشان را فدا کنند.

سلیمی نمین افزود: همین شخصیت وقتی ارزش های معنوی جامعه توسط پهلوی زیر پا گذاشته می‌شد با اقتدار به میدان آمد. هنگام جنگ همه یارانشان را در این وادی قرار می دهند تا با تمام وجود از کشور دفاع کنند،که در نتیجه یاران بسیار ارزشمند خودشان را از دست می دهند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: در طول جنگ مدعیان ایرانی بودن حتی حاضر نشدند یک قدم به سمت جبهه بردارند. رهبر معظم انقلاب هم مانند امام خمینی (ره) رشادت از خودشان نشان دادند. از هفته اول جنگ در جبهه ها حاضر می‌شدند تا با تمام وجود از کشور دفاع کنند. اینها شاخص هایی است که برای جامعه در میدان عمل و تجربه به دست آمده و در پیوند امام و مردم این مسائل نقش جدی ایفا می‌کرد.

وی در خصوص دنیاگرایی و لذت طلبی برخی از مسئولان کشور که در تقابل با سیره امام خمینی(ره) قرار دارد گفت: دنیا گرایی دارای لذت های کوتاه مدت است و برخی همین ها را بر لذت های با دوام ترجیح می‌دهند. در طول تاریخ برخی رستگاری را بر لذت های دنیوی ترجیح دادند و شخصیت خودشان را در این وادی هزینه کردند. برخی از شخصیت های کشورمان هم همین طور هستند. لذت برخورداری بیشتر را بر ارزش ایثار و فداکاری برای جامعه برتری می دهند.

سلیمی در ادامه افزود: این انتخاب انسان ها است و همیشه انسان ها در معرض انتخاب قرار می گیرند.کسانی که دنبال لذت های زودگذر باشند هستی خودشان را به فنا می دهند و در وادی پوچی و نابودی قرار می‌گیرند.کسانی که در وادی ایثار و فداکاری قرار گرفتند برای جوامع ماندگار شدند و نامشان همیشه خواهد درخشید.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خصوص سیره زندگانی بنیان گذار انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام(ره) چه در زمان مبارزه و چه در زمانی که در اوج قدرت قرار داشتند ساده زیست بودند. هرگز به دنبال هوای نفس نرفتند. همه اینها موجب شد پیوندی بین ایشان و ملت ایجاد شود، ضمن اینکه مردم صداقت امام(ره) را در طول دوران مبارزه دیده بودند.

وی افزود: مردم در سال ها حکوت داری امام خمینی (ره) صداقت بیشتری از ایشان دیدند لذا بدرقه امام باشکوه تر از استقبالشان بود. رهبران نادری پیدا می شوند که در قدرت قرار بگیرند و نفس خودشان را کنترل کنند و به سمت زیاده خواهی نروند.

سلیمی در پایان گفت:جای تاسف دارد که الگوهایی مثل امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب داشته باشیم و خودمان را در مسیری هزینه کنیم که جز نکبت چیز دیگری برایمان نداشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007256

وب گردی

وب گردی