قیام 15خرداد، خیز عظیم جمهوریت به سمت اسلامیت

واقعه 15خرداد سال1342 نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت چرا که باعث شد تا مردم آنچه را که در دل دارند بیان کرده و در نهایت بتوانند دودمان حکومت پهلوی را به باد دهند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، حرکت‌ها و نهضت‌های اجتماعی جهانی ریشه در وقایعی دارند که ماهیت آنها را به خوبی مشخص می‌کند. به همین منظور باید به این موارد پرداخت تا بهتر دریابیم چگونه حرکت‌های اجتماعی توانسته‌اند به پیروزی‌های بزرگ برسند. انقلاب اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. انقلابی که به قول ساموئل هانتینگتون اندیشمند آمریکایی نقطه آغاز نبرد پنهانی بین تمدن غرب با اسلام بود، ریشه در عوامل متعددی دارد اما یکی از این موارد، خیزش اصلی انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. واقعه پانزده خرداد 1342 مطلع انقلاب اسلامی ایران است. در این رویداد مردم از فاز شعار و اقدامات غیر مستقیم وارد فاز عملیاتی شدند و نشان دادند حتی اگر شرایط ایجاب کند از جان خودشان در راه رهبر عزیزشان خواهند گذشت.

خیزش مردم علیه شاه

صبحگاه روز پانزدهم خرداد زمانی که خبر دستگیری امام خمینی(ره) منتشر شد مردم ایران برای رهایی امام(ره) به پا خواستند. این موضوع در دو شهر قم و تهران رنگ جدی تری به خود گرفت. مخصوصا تهران که جمعیت زیادی از جنوب پایتخت به سمت کاخ شاه حرکت کردند و عرصه آنچنان بر شاه و نزدیکانش سخت شده بود که فردوست از نزدیکان محمدرضا پهلوی دستور می‌دهد حتی آشپزهای کاخ را هم برای سرکوب و ایستادگی در برابر مردم مسلح کنند.

قیام مردم سرکوب شد اما اقدامات حکومت نتوانست این جریان را به کلی از بین ببرد. بلکه در تاریخ می بینیم 22بهمن 1357 همان حرکتی که از خرداد 1342 شروع شده بود به بار نشست و توانست نظریه جدیدی به عرصه سیاسی برای حکومت‌داری اضافه کند.

انقلاب ایران به سرانجام رسید اما نباید از نقش مردم وجوانان در این واقعه مهم غافل شد. به خصوص جوانان که توانستند با یاری امام(ره) در وقایع مهم از پانزده خرداد گرفته تا هشت سال دفاع مقدس ایفای نقش کنند.

نقش مردم و جوانان در چهار نقطه قابل بررسی است. نقطه اول پانزده خرداد 1342 بود که مطلع انقلاب شد و اگر سرکوب شدید حکومت نبود می توانست همان زمان طومار پهلوی را به هم بپیچد و به سلطنت پادشاهی در ایران پایان دهد.

به سرانجام رسیدن انقلاب

نقطه دوم نقش مهم مردم و جوانان به زمانی بر می گردد که انقلاب در 22بهمن 1357 پیروز شد. چراکه اگر شهدای انقلاب و ایستادگی مردم نبود انقلاب اسلامی ایران نمی توانست میخ محکمش را به تابوت پهلوی بکوبد. در این زمان هم مردم تا نشاندن هواپیمای امام خمینی(ره) در فرودگاه و ایجاد حکومت اسلامی مقاومت کردند.

یکی دیگر از مواقع مهم که نقش مردم و جوانان در آن به خوبی مشهود است مربوط به دوران هشت سال دفاع مقدس می شود. زمانی که رژیم بعث عراق می خواست یک هفته ای ایران را فتح کند و تمامش را به خاک و خون بکشد اما امام خمینی با حکمی تمام مردم را به جبهه ها فراخواندند. اینبار هم مردمی که در پانزده خرداد1342 برای امام خود جانبازی کرده بودند به ندای رهبرشان لبیک گفتند و قدم به جبهه گذاشتند. بعد از هشت سال دفاع محکم و جانانه پیروزی ایران رقم و خورد و حقانیت و مظلومیت کشورمان بر جهان مسلّم شد.

اما نقش مهم مردم و جوانان که از پانزده خرداد 1342 برای به ثمر رساندن انقلاب جدی تر شده بود بعد از پیروزی نهضتشان تا به امروز ادامه داشته است. یعنی حالا که چهل سال از عمر انقلاب می گذرد مردم و جوانان باز هم پای کار انقلابشان هستند که توانسته اند با انواع و اقسام جنگ های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی مبارزه کنند.

انقلاب ایران یک چله پرافتخار را پشت سرگذاشت و حالا در آغاز پنجمین دهه از عمر خویش است. عمری که در بیانیه گام دوم انقلاب باید فرآیند جهانی آن شروع شود. فرآیندی که باید مردم و به خصوص جوانان همان هایی که روزی مطلع انقلاب در سال 1342 شدند حالا باید برای دهه آینده ایفاگر نقش های مهمی باشند.

بیانیه‌ای کلیدی

اما در بیانیه گام دوم تاکید اساسی بر روی نقش ملت و به خصوص جوانان شده است. به طوری که رهبر معظم انقلاب هفت وظیفه مهم را برای جوانان بر می شمرند و از آنها می خواهند که خود را برای به دوش گرفتن مسئولیت‌های مهم آماده کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند.»

این نگاه بلند به جوانان برای ساختن کشور در دیدگاه امام خمینی(ره) هم به خوبی عیان است و می‌توان با نگاهی تاریخی دریافت رهبر کبیر انقلاب هم به جوانان نگاه ویژه‌ای داشتند. وقتی امام خمینی (ره) حرکت علنی خود را از سال 1342 آغاز کرد یاران جوانی چون آیت الله مطهری، آیت الله خامنه‌ای و بسیاری دیگر از افراد که بعدها در انقلاب نقش مهمی را بر عهده داشتند در کنارشان بودند و حضوری موثر داشتند. آیت الله مطهری با سخنرانی های مهم خود در مسجد ارشاد تهران نقش روشنگری خوبی برای مبانی انقلاب داشت. همچنین آیت الله خامنه ای توانست با اقدامات خوب خود در مشهد دلهای مردم و جوانان را به سمت اسلام و انقلاب جذب کند.

جوانان آینده‌ساز

با نگاهی به واقعه مهم پانزده خرداد 1342 هم می توان نقش مردم و جوانان را به خوبی دریافت چرا که اگر این خیزش در حمایت از رهبر کبیر انقلاب نبود نمی شد تصور درستی از آینده انقلاب اسلامی به دست‌آورد.

حالا هم که در دهه پنجم انقلاب قرار داریم رهبر معظم انقلاب حساب ویژه‌ای بر روی این قشر پر شور و نشاط باز کرده اند. تا جایی که در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی ایشان صادر شده جوانان را به ایفای نقش هایی در سرفصل‌های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی فراخوانده اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه قفل‌ها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد شماست/ جوانان عزیز! پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن‌را به آرمان ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنافداه، نزدیک کنید.»

چنین نگاه امیدوارانه و آرامانی که رهبر معظم انقلاب به جوانان دارد را می توان در سیر و حرکت مردم از پانزده خرداد 1342 تا به امروز ریشه یابی کرد. روزگاری که اختناق شدید بر جامعه حاکم بود و مردم با قیامی خونین توانستند شعله انقلاب را برافروزند و حرکتشان را تا پیروزی انقلاب ادامه دهند. حالا هم در دهه پنجم از نهضت عظیمشان قرار دارند که طبق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آینده روشنی در پیش دارد و می تواند به ظهور خورشید عظمی ولایت حضرت حجت بن الحسن عسکری(عج) ختم شود.

وقایع مهمی چون پانزده خرداد 1342 نقش عظیمی در پیروزی انقلاب داشتند که این وقایع مبارک را نباید از یاد برد بلکه باید با نگاهی عمیق به آنها نگریست و از چنین پشتوانه محکمی برای آینده انقلاب اسلامی بهره برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007301

وب گردی

وب گردی