چالش طراحی و ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۱۵ تیر‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، ستاد توسعه فناوری نانو با همکاری شتاب‌دهنده تخصصی حوزه آب «واتک» اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) می‌نماید. این چالش به‌دنبال حمایت از راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «طراحی و ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب» است.

تقاضای آب در دهه‌های اخیر به واسطه رشد سریع جمعیت جهان و تحت تاثیر تغییرات اقلیمی افزایش چشمگیری داشته است و این مساله سبب شده تا تامین پایدار منابع آب شیرین به یک چالش در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شود. بدین منظور نیز بسته به نوع و مقدار آلاینده‌های آب نظیر آلودگی‌های بیولوژیکی، معدنی، آلی و ذرات معلق روش‌ها و فرآیندهای متنوعی توسعه یافته است. آب ورودی به هریک از سامانه‌ها و فرآیندهای تصفیه نظیر اسمزمعکوس، نانوفیلتراسیون یا الترافیلتراسیون می‌بایست قبل از تماس با سیستم تصفیه مانند ماژول‌های تصفیه به کمک روش‌های مکانیکی یا شیمیایی آماده‌سازی شوند تا به تجهیزات و سامانه‌های تصفیه آسیبی نرسد و اختلالی در عملکرد فرآیندهای بعدی ایجاد نشود. فرآیند پیش‌تصفیه به طور متداول شامل روش‌های مکانیکی، شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو است که انتخاب هریک وابسته به نوع آب یا پساب ورودی و سیستم‌های تصفیه بعدی است. از این رو در طراحی سامانه‌های پیش‌تصفیه، آنالیز آب و تعیین نوع ناخالصی‌های موجود در آن بسیار تعیین کننده است. از طرفی هریک از این روش‌ها نیز دارای معایب و چالش‌هایی نظیر عدم کارایی مطلوب در جداسازی، تولید آلاینده‌های جانبی، انرژی مصرفی زیاد و به‌ویژه هزینه‌ بالا هستند. به منظور رفع این چالش‌ها و ارائه راهکارهای عملیاتی پژوهش‌های علمی و صنعتی بسیاری در جریان است که استفاده از فناوری نانو موضوع تمرکز بخش زیادی از این پژوهش‌ها است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۱۵ تیر‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. در صورت برگزیده شدن طرح پیشنهادی در گام نخست و توافق همکاری با شتاب‌دهنده واتک، افراد می‌توانند از خدمات و تسهیلات حمایتی واتک شامل فضای استقرار و امکانات زیرساختی نظیر دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی، مشاوره و آموزش‌های حوزه کسب‌وکار و نیز تا سقف ۷۰ میلیون ریال حمایت ستاد توسعه فناوری نانو شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی به صورت پلکانی در جریان مرحله دوم چالش بهره‌مند شوند. در پایان برنده نهایی چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی که به طور مشترک از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و شتابدهنده واتک پرداخت می‌شود، از تسهیلات حمایتی ویژه ستاد توسعه فناوری نانو در جهت توسعه طرح خود تا مرحله تولید تجاری با همکاری شتاب‌دهنده واتک بهره‌مند خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007341

وب گردی

وب گردی