سیستم آموزشی مقصر اجرا نشدن پژوهش‌آموزی در دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: زیرساخت‌های پژوهش‌آموزی در مجموعه آموزش عالی دیده شده ولی اگر خوب اجرا نمی‌شود، مقصر سیستم آموزشی است.

یعقوب محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص این‌که پژوهش‌آموزی تا چه اندازه در دانشگاه‌های کشور مورد توجه قرار دارد، اظهار کرد: امروز باید پژوهش‌محور شدن دانشگاه‌ها را کنار بگذاریم چون دیگر صرفا بحث پژوهش مطرح نیست بلکه اکنون کارآفرینی در دانشگاه‌های نسل سوم، مد نظر است. در واقع باید یک پله بالاتر برویم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به فراخور بسیاری از رشته‌ها مخصوصا در مقطع کارشناسی ارشد و حتی بعضی از رشته‌های مقطع کارشناسی، درس «روش تحقیق»، «روش پژوهش» و «تحقیق در عملیات» را به عنوان یک درس ارائه می‌دهند. این درس البته بیشتر حالت تئوریک دارد. در حقیقت زیرساخت‌های آن در مجموعه آموزش عالی دیده شده ولی اگر خوب اجرا نمی‌شود، مقصر سیستم آموزشی است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: من می‌خواهم کمی جلوتر را نگاه کنم و بگویم ما باید ابتدا آموزش را کامل کنیم و دانشجویان را به خوبی آموزش دهیم. در پروسه تحقیق و پژوهش، اگر آموزش کامل نباشد، مشکلات فراوانی پدید می‌آید. آموزش بر محور سؤال و پژوهش بر محور مسئله است. اگر سؤالات را به خوبی جواب ندهیم، نمی‌توانیم مسئله‌ای ایجاد کنیم.

محمدی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: آموزش (questional) و پژوهش، (problematic) است. اگر آموزش را کامل کنیم، می‌توانیم توقع داشته باشیم فرد به سمت پژوهش، سوق پیدا کند اما اگر آموزش کامل نشود، مطمئن باشید مسئله‌ای هم شکل نمی‌گیرد. در واقع آموزش، سؤال بر بستری از ناآگاهی است اما مسئله بر محور آگاهی است، یعنی شما می‌دانید که نمی‌دانید! علم بشر به مسئله‌ای در یک حوزه برمی‌خورد و می‌خواهد به سراغ موضوعی برود که تاکنون فردی سراغش نرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007384

وب گردی

وب گردی