تبدیل پلاستیک به سوخت جت

محققان موفق شدن با استفاده از کربن اکتیو و حرارت بالا، پلاستیک را به سوخت جت تبدیل کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تیمی از محققان دانشگاه ایالتی «واشینگتن» به رهبری دکتر « Hanwu Le» موفق به یافت راهی برای تبدیل پلاستیک های کم چگالی به سوخت جت شدند. به طور معمول، این پلاستیک ها را می توان به نوع دیگر از پلاستیک تبدیل کرد، اما در این حالت ضایعات بیشری تولید می شود.

محققان ابتدا مقادیری از ضایعات کم چگالی پلاستیکی مانند کیسه های پلاستیکی، بطری های شیر و ... را خرد کرده و آنها را به گرانول های 3 میلی متری تبدیل کردند.

سپس این گرانول ها را داخل مخازنی حاوی کربن فعال که به آنها راکتور لوله ای گفته می شود قرار دادند. سپس مخلوط پلاستیک و کربن با دمای بین 430 تا 571 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و ماده پیرولیز بدست آمد. در این فرایند کربن به عنوان کاتالیزور، پلاستیک را تجزیه کرده و هیدروژن محبوس در آن را آزاد می کند.

پس از آزمایش 7 نوع مختلف کربن فعال، تیم تحقیقاتی موفق شدند ترکیبی از 85٪ سوخت جت و 15٪ گازوئیل بدست بیاورند. این سوخت ها را می توان از یکدیگر جدا کرد و همچنین کربن را نیز می توان جدا نموده و برای استفاده مجدد به عنوان کاتالیزور دوباره فعال کرد.

دکتر «لی» در این زمینه گفت:« به این ترتیب، نزدیک به 100٪ از پلاستیک می تواند به انرژی تبدیل شود. کیفیت سوخت بسیار خوب است و همچنین محصولات جانبی به صورت گاز با کیفیت بالا و مفید بدست می آید.»

این فرایند بسیار مؤثر است، برای استفاده در سطح صنعتی تنها مشکلات کوچکی وجود دارد که به سادگی قابل رفع هستند.

نتایج این تحقیق در مجله علمی « Applied Energy» منتشر شده است. خطوط هوایی « British Airways» به این تحقیقات علامند شده است و اعلام کرده کارخانه ای را به این منظور راه اندازی خواهد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1007403

وب گردی

وب گردی