تشریح دستورالعمل اجرایی بودجه ۹۸ دانشگاه علوم پزشکی تهران

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضوابط اجرایی بودجه و انضباط مالی سال ۹۸ دانشگاه بررسی و فعالیت‌های مربوط به امور ایثارگران تشریح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمود بیگلر، معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح ضوابط اجرایی بودجه امسال این دانشگاه گفت: هرساله پس از تصویب قانون بودجه کشور، ضوابط اجرایی آن از سوی دولت به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود؛ پیش‌نویس دستورالعمل انضباط مالی دانشگاه نیز امروز ارائه می‌شود تا پس از تصویب هیئت‌رئیسه، تفاهم‌نامه واحدها تا پایان خردادماه تنظیم و در اختیارشان قرار گیرد.

تاکید بر کاهش هزینه‌های غیرضروری

وی بابیان اینکه امسال در شرایط خاص و دشواری قرار داریم و بایستی از هزینه‌های غیرضروری اجتناب کنیم، افزود: ضوابط اجرایی بودجه و انضباط مالی دانشگاه به‌منظور ایجاد وحدت رویه در امور اداری و مالی حوزه‌های مختلف تهیه‌شده و مسیر حرکت واحدهای دانشگاه را روشن می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مطالبه دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: از بهمن ۹۶ تاکنون هیچ مبلغی از سوی سازمان تأمین اجتماعی به دانشگاه پرداخت‌نشده است و با توجه به کسری بودجه‌ای که دانشگاه دارد باید با مدیریت هزینه‌ها، برنامه‌های دانشگاه را پیش ببریم.

تشریح دستورالعمل اجرایی بودجه امسال دانشگاه

در ادامه این جلسه رامین رحیم نیا، مدیر برنامه‌ریزی مالی و بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست به تشریح دستورالعمل اجرایی بودجه و انضباط مالی سال ۹۸ دانشگاه پرداخت و گفت: این دستورالعمل با رویکرد حفظ انضباط مالی و حذف هزینه‌های غیرضروری، افزایش درآمدهای پایدار و استفاده کارا از منابع محدود تدوین‌شده است و تمامی واحدها باید در سقف اعتباراتی که به آنان ابلاغ می‌شود برنامه‌های خود را تدوین کنند.

وی در خصوص رویکرد دانشگاه در زمینه نیروی انسانی گفت: نیروی انسانی همیشه موردتوجه دانشگاه بوده و هست. امسال نیز در زمینه بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی متمرکز شدیم و سعی کردیم جذب نیرو به‌صورت محدودتر و بر اساس خروجی و نیاز واحدها صورت گیرد.

مدیر برنامه‌ریزی مالی و بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران بابیان اینکه امسال امکان شروع پروژه تملک دارایی سرمایه‌ای خارج از مفاد تفاهم‌نامه وجود ندارد، گفت: به‌جز پروژه‌های ملی و استانی که بر دانشگاه تکلیف شده، امکان شروع پروژه دیگری از منابع دانشگاه وجود ندارد و انجام سایر اقدامات مقاوم‌سازی و… در صورت تأمین اعتبار در تفاهم‌نامه عملیاتی قابل انجام است.

رحیم‌نیا با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی‌شده در زمینه مدیریت هزینه‌های دانشگاه گفت: این موضوع در یکی دو سال اخیر از سوی وزارت بهداشت موردتوجه قرارگرفته و دستورالعمل‌هایی نیز در این زمینه ابلاغ‌شده است که بندهایی از آن در دانشگاه اجرایی می‌شود. بر این اساس، امسال ۲۰ درصد از مأموریت‌های غیرضروری و سفرهای درون و برون‌شهری باید کاهش پیدا کند.

وی بابیان اینکه امسال خرید هرگونه ماشین‌های اداری جدید شامل چاپگر، اسکنر، فاکس و… دارای محدودیت خواهد بود، افزود: استفاده از ماشین‌های اداری موجود به‌صورت مشترک و از طریق شبکه‌ای در واحدها قابل انجام است و در صورت ضرورت اجتناب‌ناپذیر و به‌صورت موردی خرید این دستگاه‌ها امکان‌پذیر است.

مدیر برنامه‌ریزی مالی و بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تأکید بر کاهش هزینه ریالی مصرف کاغذ، گفت: امسال حداقل سه خدمت مهم و اساسی هر واحد، به‌صورت الکترونیک ارائه می‌شود و با این رویکرد، انتظار داریم ۱۰ درصد هزینه ریالی کاغذ و مواد مصرفی اداری به نسبت عملکرد سال گذشته کاهش یابد.

رحیم نیا از کاهش ۵۰ درصدی تعداد همایش‌ها، جشنواره‌ها و کنگره‌هایی که از محل اعتبارات دانشگاه برگزار می‌شود خبر داد و گفت: امسال در پرداخت هزینه ناهار در برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و جلسات داخلی و همچنین خرید اقلام یک‌بارمصرف از محل اعتبارات دانشگاه با محدودیت مواجه هستیم. البته این محدودیت برای همایش‌ها، جشنواره‌ها و کنگره‌هایی که از منابع خارج از دانشگاه تأمین می‌شود وجود ندارد.

در نظر گرفتن مشوق برای کارکنان به منظور مشارکت در صرفه‌جویی

وی با اشاره به شناسایی تجهیزات مازاد واحدها، گفت: تجهیزات اداری، پزشکی، تأسیساتی و ساختمانی موجود و مازاد واحدها شناسایی‌شده تا سایر واحدها برحسب نیاز خود بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

مدیر برنامه‌ریزی مالی و بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر استقرار سامانه رزرو غذا در همه بیمارستان‌ها، گفت: این برنامه سال گذشته در چند بیمارستان اجرا و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی‌شده است. امسال قرار است سامانه رزرو غذا در تمامی بیمارستان‌های دانشگاه مورداستفاده قرار گیرد.

وی در ادامه خواستار مدیریت هزینه مصرف حامل‌های انرژی به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد شد و گفت: همواره جای کار برای کاهش هزینه مصرف حامل‌های انرژی و به‌کارگیری شیوه‌های نوین وجود دارد.

رحیم نیا با اشاره به تدوین دوره آموزشی مدیریت هزینه به‌منظور جلب مشارکت کارکنان در این زمینه، اظهار کرد: به‌منظور افزایش مشارکت کارکنان در مدیریت هزینه‌ها مشوقی برای آنان در نظر گرفته‌شده که بتوانند در منافع این صرفه‌جویی سهیم شوند.

مدیر برنامه‌ریزی مالی و بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به محدودیت بازدید و آموزش در کنگره‌ها، کارگاه‌های آموزشی و همچنین کارورزی دانشجویان خارج از شهر گفت: درصورتی‌که امکان برگزاری آن در استان تهران فراهم باشد، خارج شدن از استان ضرورتی ندارد.

رحیم‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود بر اجرای دستورالعمل‌های تجهیزات و وسایل پزشکی یک‌بارمصرف، تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها، اولویت خرید از محصولات تولید داخل و… همانند سال گذشته تأکید کرد و گفت: اجرای این دستورالعمل‌ها که از سوی معاونت‌های درمان و غذا و دارو ابلاغ‌شده تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های بیماران و بیمارستان‌ها دارد.

وی بابیان اینکه امکان نظارت و تهیه گزارش از اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت هزینه‌ها وجود دارد، اضافه کرد: به‌منظور تقویت مشارکت مدیران در مدیریت هزینه‌ها، پیش‌بینی‌شده امتیازات مدیران واحدها براساس میزان مشارکت آنان در تحقق اهداف و استراتژی‌های دانشگاه و متناسب با ضریب عملکردی آنان در نظر گرفته شود.

مدیر برنامه‌ریزی مالی و بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش حقوق و مزایای اعضای هیئت‌علمی و کارکنان بر اساس آئین‌نامه اداری و استخدامی، یادآور شد: افزایش حقوق کارکنان براساس مصوبات دولت و هیئت‌امنای دانشگاه صورت می‌گیرد. میزان اضافه‌کار کارکنان نیز در سقف اعتبارات پیش‌بینی‌شده در تفاهم‌نامه پرداخت می‌شود.

رحیم‌نیا همچنین در بخش‌های دیگری از سخنان خود، نحوه افزایش ریالی اعتبارات قراردادهای حجمی، جذب دانشجوی مازاد، اعتبار خرید مواد مصرفی اداری و آزمایشگاهی در دانشکده‌ها و… را تشریح کرد.


بررسی عملکرد امور شاهد و ایثاگران دانشگاه

در ادامه این نشست، مصطفی محقق، مشاور رئیس دانشگاه در امور شاهد و ایثارگران به تشریح فعالیت‌های این حوزه پرداخت و گفت: دو واحد «ستاد شاهد» ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر و «دفتر امور ایثارگران» ویژه کارکنان هیئت‌علمی و غیر هیئت‌علمی در دانشگاه فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دفتر امور ایثارگران، مبنای عملکرد این دفتر را دستورالعمل رسیدگی به امور ایثارگران مصوبه دانشگاه بیان کرد و گفت: هدف از تدوین این دستورالعمل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل و تکریم ایثارگران و بهره‌مندی از توان و تجربه آنان در حوزه‌های مختلف است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در امور شاهد و ایثارگران ایثارگران دانشگاه را بیش از هزار و پنجاه تن برشمرد و گفت: بیشترین شمار ایثارگران دانشگاه رزمنده و کمترین تعداد آن‌ها همسر شهید هستند.

مشاور رئیس دانشگاه در امور شاهد و ایثارگر با اشاره به تشکیل کمیته‌های شش‌گانه برای رسیدگی به امور ایثارگران دانشگاه گفت: کمیته‌های آموزشی و پژوهشی، هیئت‌علمی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی، تربیت‌بدنی، رفاهی و اداری در راستای دستورالعمل رسیدگی به امور ایثارگران در دانشگاه تشکیل‌شده که هرکدام فعالیت‌های متعددی را انجام داده‌اند.

محقق بابیان اینکه ۸۰ درصد از فعالیت‌های دفتر امور ایثارگران در زمینه فرهنگی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: به این منظور ۵ محور «ایجاد زمینه آشنایی دانشگاهیان و خانواده‌های آنان باارزش‌ها و رشادت‌های ایثارگران»، «تدوین تاریخ شفاهی ایثارگران دانشگاه»، «زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهدای دانشگاه»، «تکریم ایثارگری و ایثارگران» و «گسترش فرهنگ مدیریت جهادی و تلاش در جهت استقرار آن» به‌عنوان اولویت‌های برنامه چهارساله دانشگاه موردتوجه دفتر امور ایثارگران قرار دارد و در هر محور برنامه‌های متعددی تاکنون اجراشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداخت و گفت: ابتدا شورای طرح و برنامه شاهد باهدف تربیت، آموزش و رشد همه‌جانبه فرزندان شاهد و رفع موانع و مشکلات سر راه رشد آنان، به دستور حضرت امام تشکیل شد و سپس ساختار تشکیلاتی ستاد شاهد در دانشگاه به ریاست رئیس دانشگاه شکل گرفت.

محقق شمار دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه را هزار و ۶۴۳ نفر در مقاطع مختلف تحصیلی برشمرد و گفت: ۸۰ درصد فعالیت‌های ستاد شاهد در حوزه آموزش و ۲۰ درصد دیگر مربوط به فعالیت‌های فرهنگی است.

مشاور رئیس دانشگاه در امور شاهد و ایثارگر با اشاره به درصد قبولی دانشجویان شاهد و ایثارگر در آزمون‌های مختلف سال ۹۷ گفت: ۹۰ درصد دانشجویان در آزمون جامع علوم پایه و ۹۷ درصد از آنان در آزمون جامع پر انترنیقبول شدند. در پایان هر نیم‌سال وضعیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی دانشجویان شاهد و ایثارگر مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد.

خلاقیت مدیران در تنگناها بروز پیدا می‌کند

عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، با اشاره به دستورالعمل اجرایی بودجه دانشگاه از تلاش‌های دکتر بیگلر و دکتر رحیم نیا در تدوین این دستورالعمل قدردانی کرد و گفت: شرایط امروز دانشگاه را همه می‌دانیم. در این تنگناهاست که خلاقیت مدیران در مدیریت هزینه، افزایش درآمد و بهره‌وری نیروی انسانی ظهور و بروز پیدا می‌کند و آزادی عمل مدیران در بروز این خلاقیت تأثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در دستورالعمل اجرایی بودجه اعمال‌شده، گفت: عملکرد اعضای هیئت‌رئیسه در مدیریت هزینه‌ها به‌عنوان الگو به واحدهای دیگر منتقل می‌شود. در حوزه ریاست هرروز جلسات متعددی برگزار می‌شود که اغلب تا ظهر ادامه دارد؛ اگر بنا باشد هر روز در این جلسات ناهار سرو شود، در این صورت چگونه می‌توان به واحدهای دیگر، مدیریت هزینه را توصیه کرد. وقتی دولت محدودیت‌هایی را در بودجه لحاظ می‌کند، یعنی کشور با کمبودهایی مواجه است و در این شرایط عملکرد ما پیام بسیاری را به واحدهای محیطی منتقل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بابیان اینکه دلسوزی معاونت‌ها در کنترل هزینه‌ها به سود دانشگاه است، افزود: احساس همدلی، هم‌زبانی و همکاری شما باید به‌تمامی واحدها منتقل شود.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش‌های دکتر محقق در امور شاهد و ایثارگر دانشگاه قدردانی کرد و گفت: کسانی که سال‌های ۵۹ تا پایان جنگ را به یاد دارند می‌دانند که چه دوران سختی را پشت سر گذاشتیم. درزمانی که شرایط خاصی در کشور حاکم بود، افراد خاصی حاضر بودند کمک کنند در آن زمان عده زیادی تلاش کردند که بخشی از آن‌ها شهید و بخشی دیگر اسیر و جانباز شدند. کسانی که خود یا خانواده و فرزندانشان از آن دوران باقی ماندند، با عوارض و آسیب‌های مختلفی روبرو هستند و اکنون وظیفه ماست که به آنان خدمت کنیم.

وی با اشاره اینکه گاهی از ایثارگران و بازماندگان دوران دفاع مقدس بد دفاع می‌شود که نتیجه‌گیری خوبی را به همراه ندارد، اظهار کرد: برای ما این فرصت مهیا بود که آن دوران را ببینیم و درک کنیم اما برای نسل امروز، گاهی از این خانواده‌ها و بازماندگان بد دفاع می‌شود که نتیجه‌گیری بدی را نیز به همراه دارد. ما در دوره مدیریتی خود با بازماندگان این افراد روبرو هستیم که باید حواسمان باشد قدر آن دوران را از طریق احترام و تکریم این بازماندگان بدانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از زمانی که مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتم با تمامی رده‌های مختلف شاهد و ایثارگر دانشگاه ملاقات داشتم و با آنان گفتگو کردم که در بسیاری از موارد از سخنان آنان احساس شرمندگی به آدم دست می‌دهد. دراین‌بین ممکن است انتظار داشته باشیم فرزندان شهدا نیز بعد از گذشت ۲۰ سال از آن دوران، هنوز تفکرات پدران خود را داشته باشند که گاهی این‌گونه نیست و باید آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم و در برخورد با ایثارگران انصاف را رعایت کنیم.

کریمی در پایان سخنان خود از تلاش‌های ۱۴ ساله دکتر محقق در امور شاهد و ایثارگر دانشگاه قدردانی کرد و گفت: از دکتر محقق که باوجود همه مسائل و مشکلات این مسئولیت را پذیرفتند و امور مربوط به شاهد و ایثارگر دانشگاه را پیگیری می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم این روند را همچنان باقوت ادامه دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1007417

وب گردی

وب گردی