ساخت فوم ضد گلوله به قدرت فولاد

هنگام ساخت زره های ضد گلوله وزن و مقاومت رابطه برعکسی با هم دارند. اکنون محققان موفق به ساخت فوم ضد گلوله ای شده اند که به اندازه فولاد در برابر نفوذ گلوله مقاوم است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، هنگام طراحی زره ضد گلوله، دو عامل مهم در برابر نفوذ گلوله، وزن و مقاومت هستند و اغلب با یکدیگر رابطه برعکسی دارند. ورق فولادی ضخیم می تواند بسیاری از پرتابه ها را متوقف کند، اما در برخی موارد، وزن زیاد برای اکثر استفاده کننده ها ناخوشایند است.

در حال حاضر محققان در حال کار بر روی ماده جدیدی هستند که هر دو گزینه مقاومت و استحکام بالا را همزمان و با هم داشته باشد ولی با وزنی سبک جایگزین زره های سنگین کنونی شود.

این یک فوم کامپوزیت فلزی است که موجب کاهش وزن می شود، اما به نظر می رسد مقاومت و حفاظتی شبیه به فولاد جامد را دارا است، که می تواند کاربرد های فراوانی در زره خودروها داشته باشد.

این ماده از کره های فلزی کوچک بی شماری که در واقع توخالی هستند ساخته شده است. یک لایه سرامیک به سطح بیرونی فلز افزوده می شود، که تشکیل یک صفحه می دهد.

کره های فلزی کوچک موجود در صفحه باعث جذب نیروی جنبشی هر گونه پرتابه می شود و از کسانی که پشت آن قرار دارند محافظت می کند که این می تواند سرنشینان یک وسیله نقلیه نیز باشد.

نکته جالب در مورد این فوم آن است که دارای وزنی کمتر از فولاد است ولی به اندازه آن می تواند مستحکم و مقاوم باشد. این به این معنی است که وسایل نقلیه مجهز زرهی که با این مواد کامپوزیت ساخته شده اند می توانند بسیار سبک تر باشند، در حالی که برای کسانی که در داخل نشسته اند، همان حفاظت را ارائه می دهند.

محققان می گویند که می توان این مواد را حتی بهتر بهینه سازی کرد و با کم کردن وزن، حفاظت بیشتری را فراهم کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1007422

وب گردی

وب گردی