حدود 30 درصد مرگ و میرهای سال 97 مربوط به فشار خون بالا بود

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: پرفشاری خون یکی از بیماری های مهمی است که به مرگ خاموش شهرت دارد و افراد قبل از اینکه متوجه این بیماری شوند، ممکن است عوارض ناگواری را تجربه کنند و وقتی فشار خون، بیش از حد افزایش پیدا کند می تواند به بخش های مختلف بدن، آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر حیدرعلی عابدی گفت: عوارض فشار خون بالا شامل خونریزی در ناحیه چشم، مغز، کلیه و سایر بخش های بدن است و بر اثر هر یک از این عوارض، بیماران باید مدت زیادی را در بیمارستان ها بستری باشند و ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرند و هزینه هایی را به خانواده و نظام سلامت تحمیل و خانواده را با مشکلات زیادی روبرو کنند.

وی افزود: به علت عادات نامناسب غذایی و مصرف بی رویه نمک و چربی، استفاده از فست فودها و غذاهای سرخ کردنی، هر روز شاهدیم که عوارض بیماری پرفشاری خون بیشتر می شود به گونه ای که در سال گذشته حدود 30 درصد از مرگ و میرها مربوط به پرفشاری خون بوده است، بنابراین اگر قرار باشد اولویتی برای جلوگیری از خسارت به انسان ها، کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از فشار خون بالا داشته باشیم، بهترین کار، اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون توسط وزارت بهداشت است.

نماینده مردم اصفهان از طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به عنوان یکی از اقدامات ارزنده و پسندیده وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: بسیاری از مردم دارای فشار خون بالا هستند اما از وجود این بیماری آگاهی ندارند و با اندازه گیری ساده فشار خون، مردم غربالگری می شوند و قبل از بروز عوارض، تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نمایندگان مردم از وزارت بهداشت به دلیل اجرای این طرح مهم در کشور، قدردانی می کنیم و امیدواریم که در طول اجرای این طرح موفق باشند اما از مردم می خواهیم که با طرح بسیج ملی کنترل فشار خون کمال همکاری را داشته باشند و از این فرصت استثنایی، بهترین بهره را ببرند.

دکتر عابدی با اشاره به تغییر دیدگاه در وزارت بهداشت و توجه بیشتر به حوزه بهداشت و پیشگیری، یادآور شد: دکتر نمکی به عنوان یکی از پیشتازان در حوزه پزشکی اجتماعی و پیشگیری از بیماری ها تجارب بسیار ارزنده ای دارد و وی به عنوان مدیر شبکه بهداشت و درمان فعالیت کرده و از خانه بهداشت تا بیمارستان، با تمام این رده ها آشنایی دارد و شرح وظایف و مشکلات مردم را به خوبی می داند و بحث پیشگیری که ارزشمندترین کار وزارت بهداشت است، امروز به عنوان اولویت این وزارتخانه مطرح است.

وی تصریح کرد: هر قدمی که در حوزه پیشگیری از بیماری ها بر می داریم، باعث صرفه جویی میلیاردها تومان در حوزه درمان است. به عنوان نمونه پیشگیری از پرفشاری خون، دیابت، بیماری های واگیردار مانند سیاه سرفه، سرخک، دیفتری، فلج اطفال و بیماری هایی مانند مالاریا و سالک بسیار ساده تر از درمان آنها است و شاید پیشگیری از فشار خون کمتر از چند ده هزار تومان هزینه داشته باشد در حالی که اگر بیمار به خونریزی مغزی مبتلا شد، باید صدها میلیون تومان برای وی هزینه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007458

وب گردی

وب گردی