فناوران ایرانی با تجهیزات داخلی به تولید علم می‌پردازند

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: با تلاش هایی که برای بومی سازی تولید علم در کشور صورت گرفته است، در حال حاضر دانشمندان ایرانی با تجهیزات داخلی به روند تولید علم می‌پردازد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درباره بومی سازی روند تولید علم در کشور، بیان کرد: باور ما این است که فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی در کشور چه در بخش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چه در بخش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود باید در پلت‌فرم دانش‌بنیان و در منظومه راهبردی توسعه زیست بوم نواوری در کشور قرار بگیرد.


وی افزود: این کار کمک می کند که بحث تجاری‌سازی نوآوری ها، بازارسازی و تحریک تقاضا با به کارگیری ابزارهای سیاستی گوناگون انجام شود.
به گفته قادری‌فر، در حال حاضر همکاری ها و تعاملات بسیار خوبی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است. در این میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی که تسهیل‌گر جریان تجاری سازی علم و فناوری و بازارساز برای محصولات دانش بنیان است، تلاش می کند.


وی همچنین تصریح کرد: ما هرگز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت موازی در حوزه کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد نشدیم و نخواهیم شد، بلکه رسالت خود را کمک به تجاری سازی نوآوری ها از طریق پلتفرم حمایتی شرکت های دانش بنیان با شکل گیری زیست بوم نوآوری در کشور قرار داده ایم.

استفاده از توان نخبگان برای پیشرفت کشور
رئیس مرکز توسعه فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: این تجربه درستی بود که به نخبگان و استعدادهای برتر فارغ از نگاه‌های سیاسی و با اتکا به جریان نخبگی نگاه کنیم. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خود به عنوان یک نخبه این مسأله را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین درباره روند تولید علم به صورت بومی در کشور، اظهار کرد: مثلا نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل با حضور 500 شرکت دانش‌بنیان و با تنوع ۱۲ هزار محصول فناورانه در پنج دوره در کشور برگزار شده است.


وی افزود: سال گذشته حدود 3 هزار میلیارد تومان درخواست خرید تجهیزات از دانشگاه‌ها داشتیم، تجهیزاتی که تقریبا صد در صد از خارج وارد می‌شد و حتی تجربه خرید بیش از ۷۰ میلیون یورو تجهیزات آزمایشگاهی از خارج را هم داریم.


قادری‌فر ادامه داد: اما خوشبختانه در حال حاضر عمده این تجهیزات توسط نوآوران و فناوران جوان ایرانی تولید می‌شود و فناوران داخلی با تجهیزات ایرانی به روند تولید علم و فناوری در کشور می‌پردازد.


بنا به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌­های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این تجهیزات ایرانی مورد توجه دانشگاه های معتبر کشورهای منطقه هم قرار گرفته و بسیاری از آنها به کشورهای دیگر نیز صادر شده است.


وی درباره کشورهای متقاضی تجهیزات تولیدی در ایران، گفت: به طور مثال تجهیزات ایرانی به کشورهایی مانند عراق، عمان و کشورهای آسیای میانه صادر شده است و بسیاری از این تجهیزات موفق به دریافت اخذ استانداردهای اروپایی نظیر CE نیز شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007507

وب گردی

وب گردی