تاثیر باکتری‌های سحرآمیز بدن بر داروها

دانشمندان با بررسی میکروبیوم‌های موجود در روده به این نتیجه رسیدند که میزان تاثیرگذاری دارو روی افراد مختلف به این باکتری‌ها مرتبط است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برخی از داروها برای یک فرد مناسب و جوابگوست و برای دیگری هیچ اثری ندارد. بعضی نیز برای افرادی خاص عوارض نامطلوبی ایجاد می‌کنند. مطالعه جدید با استفاده از باکتری‌های روده انسان و یک نوع از موش ها، به بررسی تاثیر باکتری های روده بر این مسئله پرداختند.

سال هاست که نقش باکتری های روده در گوارش توسط دانشمندان اثبات شده است. با پیشرفت تکنولوژی، توصیف میکروبیوم ها سریع و آسان‌تر شده و انسان نگاه دقیق‌تری به نقش آن در سلامت و بیماری‌ها دارد. با این حال، رابطه پیچیده‌ای بین انسان و میکروب‌های بدن وجود دارد.

دانشمندان اکنون نقش باکتری روده را در طیف وسیعی از بیماری‌ها، از پارکینسون تا اضطراب و بیماری قلبی، بررسی می‌کنند. هنگامی که یک نقطه مبهم در تحقیقات پزشکی به وجود می آید، باکتری‌های روده به شدت در مرکز توجه قرار می گیرند.

در حال حاضر، یک مطالعه به بررسی نقش بالقوه باکتری‌های روده در متابولیسم دارو می‌پردازد. با مصرف داروها به طور خوراکی آن ها در انتهای در روده قرار می‌گیرند.

داروها و میکروب‌های روده
از آنجایی که میکروبیوم در افراد مختلف متفاوت است، این پرسش مطرح می‌شود که چگونه این تغییرات بر نحوه متابولیسم داروها و نحوه ورود آنها به بدن تاثیر می گذارد.

متابولیسم عبارتی است که برای توضیح تمام واکنش های شیمیایی دخیل در حفظ وضعیت زندگی سلول ها و ارگانیزم استفاده می شود.

تاثیر داروها در همه افراد یکسان نیست. یک دارو در برخی افراد اثر خوبی دارد برای دیگری یا بی اثر است یا به زمان نیاز دارد. شاید در برخی افراد یک داروی خاص عوارض جانبی خطرناک ایجاد کند.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا افراد با سن، جنس، ژنتیک و رژیم غذایی مختلف به داروهای یکسان پاسخ متفاوتی می دهند. بنابراین، آیا باکتری های روده در این مسئله نقش دارند؟

با توجه به یافته‌های آخرین تیم تحقیقاتی، میکروبیوم ها، 150 بار ژن بیشتری از ژنوم شخصی ما دارند. این مستاجران میکروسکوپی مجموعه وسیعی از آنزیم ها را تولید می‌کنند که بعضی از آنها داروها را تغییر یا فعال یا غیر فعال می‌کنند.

«اندرو گودمن» از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل برای کشف جزئیات بیشتر در مورد تاثیر میکروبیوم بر داروها به تازگی تحقیقی را در مجله Nature منتشر کرده است.

مطالعات قبلی نشان داد که میکروب ها چگونه بر نحوه کارکرد داروهای خاص تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال، «سولفاسالازین»(دارویی برای درمان کولیت) روی باکتری های روده متکی به فعال شدن آن است. در مقابل، Eggerthella lenta، یک باکتری در روده بزرگ است که دارو قلبی، دیگوکسین را غیرفعال می‌کند.

گودمن و همکارانش، اظهار داشتند که اگر چه دانشمندان اثرات میکروبیوم را روی داروهای خاص توضیح داده اند؛ اما مکانیزم های مولکولی عمدتا ناشناخته است. علاوه بر این، جامعه علمی هنوز در اندازه و گستردگی دقیق این موضوع را توصیف نکرده است.

نویسندگان در آخرین تحقیق تعامل میان میکروب ها و داروها را با بررسی چگونگی متابولیزه شدن باکتری های روده انسان بررسی کردند. آن ها در مجموع، توانایی های 76 گونه مشترک باکتری های روده را برای تغییر 271 دارو مورد ارزیابی قرار دادند. این داروها برای انواع مختلف، مکانیسم های عمل و خواص شیمیایی انتخاب شدند. دانشمندان برای بررسی بیشتر این تعامل، از موشهای gnotobiotic استفاده کردند که در بدن آن ها هیچ میکروبی وجود ندارد.

محققان دریافتند که از 271، تعداد 176 دارو (64.9%) می تواند توسط باکتری‌های روده متابولیزه شود و این امر به طور معنی داری غلظت دارو را کاهش می‌دهد. آنها همچنین نشان دادند که هر گونه باکتری مواد 11 تا95 نوع دارو را متابولیزه می‌کند.

آنها دریافتند که با استفاده از داده‌های متا‌ژنومیک - مجموع ژن ها از یک جمعیت بالقوه باکتری ها - می توانند پتانسیل گروه یا گونه های باکتری های فردی را برای تغییر دارو توضیح داد. این درک ممکن است به پزشکان کمک کند تا چگونگی پاسخ افراد به دارو را پیش‌بینی کنند.

ممکن است در آینده با تغییر میکروبیوم شخص بتوان از تاثیر دارو اطمینان حاصل کرد و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را کاهش داد. با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا تصویر واضح‌تری از نحوه عملکرد این تعاملات ایجاد شود. در حال حاضر درک ما از تاثیر باکتری روده و متابولیسم بر دارو ها بسیار کم است.