دوئل خنگ و دیوانه

رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدون درنظر گرفتن عرف سیاسی و دیپلماتیک و در سالگرد نبرد تاریخی نرماندی، فرانسه را به عرصه تاخت و تاز به همدیگر تبدیل کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، رئیس جمهوری که قرار بود به منجی ایالات متحده تبدیل شود و شکوه گذشته های نه چندان دور را بازگرداند این روزها از هر ابزاری برای تقلیل جایگاه و منزلت آمریکا استفاده می کند، حتی این مسئله تا جایی پیش رفته است که «دونالد ترامپ» در مسافرت های خارجی خود سران کنگره و حزب دمکرات را بدون واهمه مورد الفاظ و سخنان غیردیپلماتیک قرار می دهد.
در ادامه همین وزن کشی ها، ترامپ و همچنین حزب دمکرات این بار فرانسه را به میدان رقابت های خود تبدیل کردند. در حالی که آمریکایی ها منتظر بودند بود روسای قوای مجریه و مقننه این کشور در سالگرد نبرد «نرماندی» در فرانسه جلوه هایی از اتحاد و همبستگی را به نمایش بگذارند به ناگاه شاهد دوئل خصمانه ترامپ و «نانسی پلوسی» بودند.
موش و گربه بازی ترامپ و پلوسی
به طور معمول و بنابر عرف دیپلماتیک و سنت سیاسی، رهبران تراز اول کشورها به رغم انتقادات نسبت به عملکرد و استراتژی همدیگر در مناسبت های ملی و میهنی جلوه ای از همگرایی ملی را به نمایش می گذارند؛ اما این روزها آمریکایی ها نه تنها این اصل را از یاد برده اند بلکه کشورهای دیگر را به عرصه ای برای تسویه حساب های داخلی خود تبدیل کرده اند.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چند ساعت پیش از سفر به فرانسه در صحبت‌هایی خصوصی و در عین حال بی سابقه خطاب به چند قانونگذار گفته بود نمی خواهد ترامپ استیضاح شود بلکه می خواهد او را در پشت میله های زندان ببیند. ترامپ نیز به جای صبر و خویشت‌نداری بلافاصله در اظهاراتی رکیک و سخیف پلوسی را مورد خطاب قرار داد.


ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز و در محل قبرستان آمریکایی های کشته شده در نرماندی، پلوسی را یک شخص «وحشتناک، کینه جو و شرور» توصیف کرد. ترامپ تنها به این توصیف های زشت بسنده نکرد بلکه در ادامه پلوسی را «مایه بی آبرویی» آمریکا خطاب کرد که خنگ است و هیچ استعدادی ندارد.
دوئل روسای دو قوه مقننه و مجریه آمریکا به اینجا ختم نشد بلکه در ادامه ترامپ در توئیتی پلوسی و حزب دموکرات را به تخطی از اصول میهن دوستی متهم کرد که تنها به فکر ماهی گیری هستند و آمریکا را فراموش کرده اند.
در مقابل پلوسی که تازه یادش آمده بود باید وجهه آمریکا را در خارج حفظ کند با یادآوری اصول میهن دوستی به ترامپ بر این نکته تاکید کرد که در خارج از آمریکا درمورد رئیس جمهور کشورش و آینده سیاسی او حرفی نخواهد زد؛ اما سخنان پلوسی نه تنها نتوانست آتش این دوئل را خاموش کند بلکه رویارویی دو طرف را نیز افزایش داد.
سایه گسل‌های بیشتر بر آسمان آمریکا
بلافاصله پس از پایان موش و گربه بازی ترامپ و پلوسی، نمایندگان حزب دمکرات دست به کار شدند و به حمله به رئیس جمهور وی را متهم به نایده گرفتن اعتبار و منافع ملی آمریکا کردند.
«الیجا کامینگر» یکی از نمایندگان دمکرات با انتقاد از رئیس جمهور وی را به بی احترامی به یاد و خاطره کشته شدگان آمریکایی در جنگ دوم جهانی متهم کرد. «بابی اسکات» دیگر نماینده دمکرات کنگره نیز ترامپ را به عنوان به عنوان یک فاجعه سیاسی تلقی کرد که ارزش های آمریکایی را به سخره گرفته است. این اظهارنظرها توسط چندین نماینده دیگر کنگره نیز تکرار شد.


اگرچه پس از روی کارآمدن ترامپ، جمهوری خواهان و دمکرات ها در پرونده های مختلفی از جمله دیوار مکزیک، گزارش مولر، تعامل با چین، روسیه و ایران و همچنین ارتباط با اتحادیه اروپا با هم درگیر شده اند؛ اما این بار دو طرف حتی حاضر به نادیده گرفتن منافع ملی آمریکا در راستای تامین منافع حزبی خود هستند مسئله‌ای که می تواند نتایج ناخواسته ای برای آمریکا دربرداشته باشد.
اکنون دموکرات ها با کوبیدن بر طبل استیضاح و همچنین جمع آوری اسناد و مدارک مرتبط با شخصیت سیاسی و زندگی خصوصی رئیس جمهور، خود را برای مرحله بعدی تنش های آماده می کنند در مقابل ترامپ نیز با به کارگیری سیاست های راست افراطی درصدد منزوی کردن هرچه بیشتر حزب دمکرات است.
پایان میراث همزیستی
جامعه آمریکا برخلاف کشورهای اروپایی هیچ گاه شاهد شکاف ایدئولوژیک و طبقاتی شدیدی نبوده است؛ اما چرا اکنون آمریکا شاهد چنین دوگانگی هایی است؟ دوگانگی هایی که هر روز پس لرزهای شدیدتری در این جامعه ایجاد می کند. برای واکاوی این مسئله دیدگاه یک کارشناس مسائل آمریکا را جویا شدیم تا از زبان وی ابعاد پنهان این پرونده را بیشتر روشن سازیم.
اگرچه لفاظی و تقابل رهبران سیاسی آمریکا بی سابقه نیست؛ اما اکنون شدت و وسعت بسیار بیشتری پیدا کرده است و دو گانگی و قطبی شدن رادیکال این کشور را به شدت تهدید می کند این بخشی از سخنان «سید علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا بود. بیگدلی براین این باور است دوره ترامپ به مثابه پایان میراث همراهی و همکاری حزب دمکرات و جمهوری خواه خواهد بود.


بیگدلی معتقد است شکاف تنها به حزب دمکرات و جمهوری خواه محدود نمی شود بلکه خود کاخ سفید را نیز به دو بخش تقسیم کرده است و در آینده نیز شاهد تشدید این فرآیند خواهیم بود؛ زیرا سیاست های افراطی ترامپ توسط بخش بزرگی از جمهوری خواهان مورد استقبال قرار نمی گیرد همچنین دمکرات ها نیز مجبور هستند برای تداوم بقای خود در مقابل حملات ترامپ، پرونده های جدیدی علیه وی بگشایند.
سخن آخر

کارنامه دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا همواره زیر ذره بین دقیق کارشناسان، تحلیل گران و سیاستمداران قرار داشته است؛ بنابراین موضوعاتی همچون شخصیت تجارت مسلک، سیاست خارجی تهاجمی، تاکید بر راهبردهای راست گرایانه... ترامپ به دقت مورد کند و کاو قرار گرفته اند؛ اما یک تخصص ترامپ و آن نیز ایجاد شکاف و دوگانگی در داخل ایالات متحده کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سکاندار کنونی کاخ سفید در طول قریب به سه سال گذشته نقش بسیار مهمی در پررنگ تر کردن شکاف های داخلی و واگرایی این کشور داشته است به نحویی که منازعه با حزب دمکرات به عنوان حزب اپوزیسیون و نهادهای رسمی حاکمیت بخش مهمی از سیاست های رئیس جمهور را تشکیل می دهد.

اگرچه در برهه کنونی دوئل رئیس جمهور و رئیس قوه مقننه آمریکا خبر ساز شده است؛ اما حتی هم حزبی های ترامپ و اعضای کابینه نیز از این سیاست مصون نبوده اند. بنابراین سیاست داخلی آمریکا در دوره ترامپ در قالب الگو ایجاد شکاف و واگرایی داخلی قابل تحلیل و فهم است. به نظر می رسد ترامپ از این سیاست برای مرعوب سازی رقبا و تقویت پایگاه خود استفاده می کند غافل از اینکه خروجی این استراتژی زمینه های تضعیف بیشتر آمریکا را فراهم می کند.

کد خبر: 1007654

وب گردی

وب گردی