قاچاق پتروشیمی، بلای جان تولید اسباب‌بازی داخلی

محمدزاده یکی از تولید‌کنندگان اسباب بازی داخلی گفت: در سال تولید ملی شرکت‌های داخلی با مشکلات و موانعی در مسیر تولید دست و پنجه نرم می کنند که برطرف کردن هر کدام از این موانع می تواند گامی در جهت رشد تولید ملی باشد.

محمدزاده یکی از تولید کنندگان اسباب بازی داخلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز راجع به چالش ها و موانع تولید داخلی گفت: مشکلی که ما از سال96 تا همین الان داریم بحث بسته بندی محصولات است. بسته بندی که اکثر مواد اولیه آن کاغذ و گلاسه بوده و الان گران شده است، هزینه بسته‌بندی از سال 96 تا الان حدود 5 برابر شده است. محصولی که سال 96 بسته‌بندی آن حدود 1500 تومان تمام می شد الان حدود 7000 هزار تومان هزینه بسته‌بندی دارد.

وی اظهار داشت برخی از شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه و پتروشیمی که تولید کشور خودمان است به طور قاچاق از کشورهای مجاور و به قیمت ارزان تر از قیمت داخلی وارد می کنند. موادی که در داخل کشور ما کیلویی 15000 هزار تومان می خریم در کشورهای مجاور همان محصول پتروشیمی خودمان را 8000 هزار تومان می فروشند. اعتراض هم که می کنیم می گویند به‌خاطر ارز رقابتی این اتفاق می افتد. دولت باید اول نیازهای داخل را برطرف کند بعد به فکر صادرات بیفتد. برای تولیدکنندگان داخلی سهیه مشخص بدهند و نظارت هم بکنند تا تخلف و خام فروشی صورت نگیرد، حتی این مواد اولیه از افغانستان با 3000 هزار تومان ارزان‌تر وارد کشور می شود.

این تولید کننده داخلی معتقد است: مشکل دیگر تولید مربوط به دستگاه های تولید است. دستگاه های تولید اسباب ما آلمانی است کاغذ بسته بندی و تولید چینی است و در نتیجه قیمت تمام شده ما بیشتر می‌شود. به طور مثال دستگاه های ساخت داخل یک اسباب بازی را 150 گرم می سازد در حالی که دستگاه چینی همان اسباب بازی را 100 گرم می سازد.

محمدزاده ادامه داد: البته در بحث واردات خوب عمل کردیم و امسال تقریبا ورود اسباب بازی خارجی ممنوع شده است. یا وارد نمی شود یا بازی های الکترونیکی است که تکنولوژی آن داخل ایران نیست و مقداری که در حال حاضر داخل بازار است برای واردات قبل است.

وی مشکل دیگر تولید داخل را مشکلات و چالش های اقتصادی اخیر کشور دانست و گفت: ما سال 96، 35 نفر کارمند داشتیم؛ اما امسال به دلیل مشکلات اقتصادی به 12 نفر رسیدیم.

این فعال حوزه تولید اسباب بازی کشور در مورد ایجاد رشته تخصصی تولید اسباب‌بازی در دانشگاه های ایران گفت: برای مثال کسی که فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط است انتظار دارند در همان طراحی اول پول کل تحصیل خود را جبران کند و تضمینی هم نمیدهند که برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی داشته باشد، این شدنی نیست و سرمایه‌گذار چنین ریسکی نمی کند.

کد خبر: 1007672

وب گردی

وب گردی