آمادگی  وزارت علوم برای همکاری با دانشگاه‌های روسیه

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از آمادگی همکاری وزارت علوم با دانشگاه‌های روسیه در ایجاد رشته‌ها و دوره‌های مشترک خبرداد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی وزارت علوم، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با ولادیمیر شکارین معاون استاندار ولگاگراد روسیه و نمایندگان دانشگاه فنی ولگاگراد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار سالار آملی درباره همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های کشور روسیه گفت: در زمینه همکاری‌های علمی و بین‌المللی، تعدادی کشورهای هدف را برگزیده‌ایم که با توجه به کیفیت علمی و فناوری کشور روسیه، این کشور یکی از کشورهای هدف ما در زمینه همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کشور روسیه از توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند، تصریح کرد: این فارغ‌التحصیلان در حال حاضر با توان علمی بالا مشغول تدریس در دانشگاه‌های ایران هستند و سیاست جاری کشور ما مبتنی بر همکاری دانشگاه با دانشگاه و عمدتاً در زمینه تبادل استاد و دانشجو و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی به‌خصوص در زمینه دریای خزر و کشورهای همسایه است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه افزود: این آمادگی را داریم که در تمام زمینه‌های مرتبط از جمله ایجاد رشته‌ها و دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های کشور روسیه، به‌خصوص استان ولگاگراد همکاری کنیم.

سالار آملی با بیان اینکه آینده خوبی را برای همکاری‌های دو کشور همسایه ایران و روسیه پیش‌بینی می‌کنم، خاطر نشان کرد: در این راستا باید راه‌های عملیاتی و اجرایی شدن خاص خودمان را پیدا کنیم تا بستر همکاری‌های بیشتر میان دو کشور فراهم شود.

وی به فعالیت‌های گسترده علمی دانشگاه ولگاگراد تاکید کرد و گفت: بر اساس رتبه‌بندی تایمز ۲۹ دانشگاه ایران در سال ۲۰۱۹ در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند و یکی از سیاست‌های اصلی‌مان ارتباط دانشگاه با صنعت است؛ در این راستا تلاش داریم از میان این تعداد دانشگاه معتبر کشور، دانشگاهی را به عنوان نماینده مأمور همکاری‌های علمی و بین‌المللی با دانشگاه ولگاگراد معرفی شود تا پس از معرفی نماینده ایرانی، دانشمندان دو کشور به هم معرفی شده و بتوانند در مورد پروژه‌های مشترک و تبادل دانشجو همکاری‌های لازم را آغاز کنند.

در ادامه این نشست ولادیمیر شکارین معاون استاندار ولگاگراد روسیه اظهار کرد: ولگاگراد، استان بزرگی است که از توانایی‌های علمی بالایی برخوردار است و امروز در کنار من دو نماینده از دانشگاه فنی ولگاگراد و مدیر کل اقتصادی استان ولگاگراد نیز حضور دارند.

وی افزود: برای دانشگاه فنی ولگاگراد، یکی از اهداف مهم تبادل دانشجو و اجرای پروژه‌های علمی مشترک است و هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلفی مانند هند، مالزی، مراکش و… در این دانشگاه مشغول تحصیل است.

معاون استاندار ولگاگراد روسیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال تدارک فعالیت‌های مقدماتی برگزاری همایش گفت‌وگو در ولگا هستیم که رئیس آژانس فدرال نیز از اعضای هیئت رئیسه این همایش به شمار می‌روند. این همایش در اکتبر سال ۲۰۱۹ در ولگاگراد برگزار خواهد شد و از کشور ایران نیز دعوت می‌کنیم که در این همایش شرکت کنند.

در ادامه این نشست نماینده دانشگاه فنی ولگاگراد نیز در سخنانی گفت: دانشگاه فنی ولگا گراد از قدمتی ۹۰ ساله برخوردار است و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های صنعتی در استان ولگای روسیه است که در حدود ۲۰ هزار دانشجو دارد که حدود ۱۵۰۰ نفر از دانشجویان آن از ۳۰ کشور خارجی هستند و دارای ۲۰۰پ روفسور، ۷۰۰ عضو هیئت علمی دکتری، ۱۴ دانشکده و حدود ۶۰ برنامه تحصیلی در زمینه‌های مختلف است.

وی افزود: یکی از نقاط قوت ما در زمینه IT است و در سال چندین تحقیق علمی میان کشور ایران و روسیه در حال انجام است و ما امیدواریم دانشمندان استان ولگاگراد بتوانند پروژه‌های مشترکی را با دانشمندان ایرانی انجام دهند و در مسابقات علمی ما شرکت کنند زیرا دانشگاه فنی ولگاگراد نیز در رتبه‌بندی جهانی بین ۴۰ دانشگاه برتر قرار دارد.

گفتنی است معاون استاندار ولگاگراد روسیه و هیئت همراه، به منظور شرکت در هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری تجاری، بازرگانی صنعتی کشورهای حاشیه خزر به ایران سفر کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007673

وب گردی

وب گردی