تربیت دانشجو در دانشگاه فرشچیان  رویکرد استاد و شاگردی دارد/ رونق صنایع دستی منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد

با توجه به اینکه دانشگاه فرشچیان رویکرد استاد و شاگردی دارد به رشته‌‌های عملی‌تر روی آورده است و نمونه کاملی از هنر صنایع دستی ایرانی و اسلامی را در این دانشگاه خواهیم داشت. محصولات تولید شده در این دانشگاه به تجاری سازی و صادرات می‌‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صنایع دستی هر کشوری نشان‌دهنده هنر بومی مردمان آن سرزمین است که می‌تواند معرف بخشی از هنر و فرهنگ یک کشور باشد. ایران کشوری است با اقوام و فرهنگ‌‌های گوناگون که تقریبا هر منطقه آن یک هنر بومی مختص به خود دارد و از دیرباز صنایع مختلف در مناطق گوناگون وجود داشته که برخی از این محصولات در تمام نقاط دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

بسیاری از صنایع دستی ایران به دیگر کشورهای دنیا صادر می‌شود که منجر به ارز‌آوری برای کشور شده است. در واقع این هنر بومی و منطقه‌ای در سراسر کشور ظرفیت عظیمی برای رونق اقتصاد ایران ایجا کرده که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است. بسیاری از استادکاران ماهر ایران در عرصه صنایع دستی افرادی هستند که توانایی لازم در ارائه این هنر را داشته و هنرجویان موفقی را به صورت تجربی تربیت کردند.

در کنار ارائه این هنر به صورت تجربی بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مدت‌هاست که در این زمینه وارد عمل شدند اما فارغ‌التحصیلان رشته صنایع دستی از دانشگاه‌ها بیشتر پژوهش محور هستند تا استادکارانی که به صورت عملی در این زمینه فعالیت کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاسیس دانشگاهی در زمینه ارائه هنرهای ایرانی و اسلامی و پذیرش دانشجو با حضور استادکاران به نام ایران درصدد است تا هنرمندانی توانمند در این عرصه تربیت کند. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ یکی از مسئولان دانشگاه فرشچیان در زمینه ارائه این هنر بومی رفتیم.

میثم یزدی معاون آموزشی، پژوهشی، فناوری و بین‌الملل دانشگاه فرشچیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این دانشگاه در ارائه رشته‌های مرتبط با صنایع دستی و تفاوت این دانشگاه در تربیت هنرجویان مربوط به این رشته با دیگر دانشگاه‌‌ها گفت: رشته نگارگری گرایش سفال، گرایش چوب و رشته فرش گرایش طراحی در مقطع کازشناسی ارشد جزو رشته‌هایی است که در دانشگاه فرشچیان از مهرماه امسال پذیرش دانشجو دارد. رشته صنایع دستی چند سالی است که به صورت تخصصی در قالب هنرستانی شکسته شده و این رشته صرفا در قالب مدیریت کارگاه‌ها و پژوهشگری صنایع دستی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرشچیان رویکرد استاد و شاگردی دارد به رشته‌‌های عملی‌تر روی آورده است و نمونه کاملی از هنر صنایع دستی ایرانی و اسلامی را در این دانشگاه خواهیم داشت.

معاون آموزشی، پژوهشی، فناوری و بین‌الملل دانشگاه فرشچیان در ادامه درباره اهمیت صنایع دستی در جهان و رونق آن در جهت ارزآوری برای یک کشور گفت: با توجه به دنیای ماشینی امروز و تولید کارخانه‌ای بسیاری از محصولات، انتخاب روزی با عنوان صنایع دستی در جهان نشان دهنده اهمیت این صنایع است تا از حاشیه به متن آمده و ارزش این هنر به خوبی شناخته شود. بدون تردید، رونق این صنعت در کشورهایی که دارای هنر بومی خاصی هستند منجر به ارزآوری برای آن کشورها خواهد شد. در دانشگاه فرشچیان هم آثار و صنایع دستی تولید شده به مرحله تجاری‌سازی و صادرات خواهد رسید که علاوه بر ارزآوری برای کشور منجر به درآمدزایی برای دانشگاه و معرفی هنر بومی ایران در سراسر جهان خواهد شد.

یزدی درباره توجه به صنایع دستی در کشور یادآور شد: توجه و توسعه صنایع دستی بیشتر از سوی استادکاران این رشته بوده تا دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی، دانشگاه فرشچیان هم می‌خواهد این فضا را تغییر دهد تا در ضمن اینکه بر مدار استاد شاگردی حرکت کند امور پژوهشی مرتبط با این حوزه را توسعه دهد. فضای آکادمیک ما در حال حاضر بیشتر کارشناس صنایع دستی تربین می‌کند تا هنرمند مرتبط به صنایع دستی؛ اما هدف ما در دانشگاه فرشچیان تربیت استادکار مرتبط در این زمینه است.

وی درباره نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه فرشچیان گفت: در دانشگاه‌های دولتی در رشته صنایع‌‌دستی امتحان عملی وجود ندارد؛ اما در دانشگاه فرشچیان برای پذیرش دانشجو در این رشته امتحان عملی از داوطلبان گرفته می‌شود و استادان حاضر در این دانشگاه صرفا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک مرتبط نیستند بلکه بیشتر از استادکاران تجربی به نام کشور در رشته‌های مختلف هنری در این دانشگاه استفاده خواهد شد.

معاون آموزشی، پژوهشی، فناوری و بین‌الملل دانشگاه فرشچیان درباره جایگاه صنایع دستی ایران در جهان گفت: ایران کشوری با صنایع دستی گوناگون است که بسیاری از صنایع و هنرهای بومی این کشور در کل جهان شناخته شده و طرفداران خاص خودش را دارد و چند شهر جهانی ایران با عنوان صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است. خلاقانه‌ترین صنایع دستی جهان، متعلق به ایران است که چیزی حدود 10 میلیون نفر در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

بدون تردید با توجه به بحث تحریم‌‌ها باید به عواملی که منجر برای ارزآوری و رونق تولید می‌‌شود اهمیت بیشتری قائل شویم تا بتوانیم در مسیر اقتصاد غیرنفتی درآمدزایی مناسبی برای کشور داشته باشیم. این درآمدزایی در کنار معرفی هنر بومی و سنتی ایران در جهان نشان‌دهنده اهمیت این هنر در دنیاست تا جایی که روز 20 خردادماه در سراسر جهان با نام روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007716

وب گردی

وب گردی