راه‌اندازی رشته مطالعات چین در  دانشگاه تهران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی مطالعات چین، از تلاش جدی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برای راه‌اندازی رشته مطالعات چین خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه تهران، سعیدرضا عاملی، در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی مطالعات چین، از تلاش جدی دانشکده مطالعات جهان برای راه‌اندازی رشته مطالعات چین خبر داد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز دنیا را عدم شناخت درست کشورها از یکدیگر است که سبب پندارهای غلط از طرف مقابل می‌شود. لذا، هدف از تأسیس دانشکده مطالعات جهان را کمک به شناخت بهتر سایر کشورها و رفع پندارهای غلط عنوان کرد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اهمیت مطالعات چین گفت: چین دومین قدرت اقتصادی در دنیاست و بازار مبادلات چین را باید بازار نخست در جهان دانست.

عاملی افزود: چین، به‌خصوص پس از سال ۱۹۷۹ تولدی تازه یافت و درهای خود را رو به جهان گشود و سیاست‌های جدیدی اخذ کرد و از تکرار تجربه دوران مائو اجتناب ورزید. چین جدید گسترش طبقه متوسط را دنبال کرد، به‌طوری که این جمعیت به ۳۰۰ میلیون نفر رسید و ۴۰۰ میلیون نفر از خط فقر جدا شدند که دستاورد مهمی است.

به گفته عاملی، چین امروز، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان به‌لحاظ حضور میلیاردهاست که نشان از چالش جدی برای فاصله دهک‌های اقتصادی تلقی می‌شود که ظرفیتی برای توسعه اقتصادی کشور به‌حساب می‌آید.

وی، مهم‌ترین جنبه اهمیت چین را اندیشه انسان‌ها و سرمایه انسانی آن دانست ادامه داد:سخت‌کاری و پرکاری در آن بخشی از فرهنگ و غنی‌ترین سرمایه جهانی است.

عاملی با اشاره به رویکرد چین به جهانی‌شدن افزود: در سخن از جهانی‌شدن، شاید نخستین کشوری که به ذهن ما خطور کند آمریکا باشد ولی این واقعیت ندارد جهانی‌شدن محصول انتقال از محدود بودن به یک موضع، به مواضع جهانی و با نگاه ارتباطی جهانی‌شدن در دوره جدید محصول ظهور صنعت هم‌زمان ارتباطات است که موجب فرامحلی‌شدن همه پدیده‌ها شده است.

وی گفت: چین امروز در پهنه جغرافیا پهن شده و از آفریقا تا آسیا و جاده ابریشم گسترش یافته و سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای استقرار و بازسازی و توسعه جاده ابریشم در نظر گرفته شده است و این توسعه اهمیت بسیاری دارد؛ در عین حال، منطق مدیریتی جدیدی در جهان می‌طلبد.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ملت‌های جهان امروز دیگر ملت‌های قبل نیستند، هوشیارتر شده‌اند و جامعه هنجاری، مخاطبی و توده‌وار گذشته تغییر کرده است و در حال تبدیل‌شدن به جهانی است که فرد تبدیل به کاربر و کنشگر فعال شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007768

وب گردی

وب گردی